Under veckan ska jag lägga spånskivorna i badrummet. Nu funderar jag på hur jag bäst sågar ur för golvbrunn samt toalettavloppet.

Enligt monteringsinstruktionen ska skivorna läggas så de går över minst 2 fack, eller mellan bjälke 1 och 3 om det är lättare att förstå. Brunnarna sitter dock i fack 1.

Enklast känns som att såga av en skiva ungefär på mitten av brunnen, jacka ur för själva brunnen och lägga på plats. Sen göra likadant med andra skivan. Men då frångår jag ju principen att lägga över 2 fack. Och svikt vid brunnarna vill man ju inte ha.

Hur gör proffsen? Att såga ur ett perfekt hål för brunnen och få det precis på rätt plats känns inte så lite lurigt. :)
 
  • Gilla
Norra
  • Laddar…
Du har väl monteringsplattan till brunnen? Det är inga problem att såga ur då.
 
Vad bra. Kan du förklara hur?

Jag vill ju få skivan helt rak i förhållande till den skiva den ska ansluta till. Samtidigt får det inte bli för stora glipor mot vägg; jag har vid båda brunnarna ett hörn att ta hänsyn till. Att då mäta och lyckas såga ut exakt känns inte sådär superenkelt.
 
Svikt vid en brunn får man ju aldrig då det är kortlat runt om. Sen vet jag inte om jag missförstår dig men att mäta och såga brukar ju aldrig va nåt problem. Blir det nån lite springa är det bara täta med latex innan spacklet. Har du en bild?
 
Det är inte alltid så lätt att förstå utifrån enbart text. Ritade en enkel bild. Man ser vart golvbjälkarna går samt 2 brunnar och toan i mitten.

Du ser hur jag tänkt att lägga skivorna. Den streckade linjen över brunnen är så som jag gissar skulle vara lättast att göra. Dvs kapa skivan, såga ur för montageplattan, sen montera dit skivbitarna. Men som sagt, det blir ju då en skarv mellan två bjälkar som inte hålls uppe av ngn spont i själva skivan.

Bäst vore väl att låta skivan vara hel, men ta hål bara för brunnen. Men då är det som sagt svårt att få hålet precis där det ska vara?!
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det inte bara att ta en tumstock o mäta från väggen i båda riktningarna o sen dåna ner med en hålsåg i centrum, alternativt då rita upp och använda sticksågen? Har du tänkt att dela på skivan vid golvbrunnen eller hur tänkte du?
 
Du ska ju ha kortlingar under montageplattan också...den får inte bara hänga i spånskivan.
I övrigt är det ju som MagnusSt skriver, mät dig fram...

Vill minnas att jag mätte fram för golvbrunnen, ritade upp sågstreck med montageplattan som mall, sågade upp hålet med sticksåg, och sen (eftersom jag kom åt underifrån) monterade kortlingarna underifrån.
 
Jag kan inte se nåt som helst problem med att mäta ut hålet. Kortla upp allt, montera plattan och mät.
 
Ska det va Purus är denna platta mycket bättre. 300 Multi.
6537_4_812.jpg
 
Redigerat:
Jag får väl prova då. Jag vet bara av erfarenheten att saker och ting inte brukar hamna precis där man tänkt sig. Dvs jag litar inte på metoden mäta från punkt A och såga för att det TEORETISKT stämmer. Har gjort så många gånger i olika situationer och fått stå och klia mig i skallen och undra hur tusan mätte jag egentligen.... :)

Men skulle det bli springor kanske det bara är att trycka ner lite fog så inte flytspacklet rinner ner?

Jag ska montera JAFO-brunn med tillhörande platta.
 
Såhär ska det kortlas runt golvbrunnen:

IMG_3091.jpg

Då kan du ju kapa golvspånet på flera olika sätt för att passa in mot kortlingarna.
 
Tjusig bild :rolleyes:

Men som jag både skrev och visade i bild så hamnar min brunn i första facket från en vägg sett. Och monteringsanvisningen för skivorna säger att de ska ligga över två fack. Så jag har inte så stor valfrihet och därför var din bild var till föga hjälp.
 
Ursäkta frågan men vad hjälper monteringsplattan till med ?
Det är väl bara att ta sticklsågen och såga ett ganska tight hål och fräsa ner kanten med handöverfräs eller? Det har funkat hittills för mig.
Kortlat motsvarande bilden från Jarlen självklart.
 
B
orparn.
det blir tunt med spån bakom då. är det enkla svaret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.