Hej,

Jag har läst en massa trådar om detta för att leta efter "inspiration" eller tips till mitt projekt men vissa saker har jag inte kunnat läsa mig till. Garaget står på stenar i marken och är ganska frisk i stommen. Röta endast på syllen i ena hörnet. Stommen är av timmerstolpar och garaget är ca 7,5m x 4,5m Planen är att lyfta upp den, fixa en gjutform runtom och gjuta platta. Garaget har haft platta tidigare men den har "smulats" sönder och utgör en bra grund att gjuta på tycker jag. Det är hårt och torrt.

Jag har läst en del nyttiga saker här om tillvägångsättet men jag har svårt att komma på ett smidigt sätt att lyfta garaget så jag kan bygga upp en gjutform utan att domkraft eller dyl är i vägen.

Ge mig några förslag, tack!:rolleyes:
 
Jag gjorde det med ett gammalt timmerhus på så sätt att jag anlitade en mobilkran som lyfte undan huset till ett temporärt upplag. Sedan gjöt jag plattan och lyfte tillbaka huset till den, fungerade hur bra som helst.
Huset vägde ca 8 ton och lyften med kranen kostade ungefär 1000kr per gång så det var överkomligt.
 
Tack för ditt svar. Det där lät riktigt billigt måste jag säga, nästan otroligt billigt. Jag kan alltid ringa och kolla priset. Jag kom att tänka på järnbalkar dvs lyfta upp och palla upp på järnbalkar som sticker en meter utanför byggnaden. Frågan är om såna går att låna/hyra? Annars fick jag precis reda på betongpriset och det kändes rätt dyrt. 1470 kr + moms per kbm samt 16kr/min + moms för rännan. Enligt betongfirman behöver jag 4 kbm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.