Vi ska renovera en 9 kvm tvättstuga på bottenplan i ett hus byggt 1990 på betongplatta. Tätskikt i dagsläget utgörs av en svetsad plastmatta som går upp ngn decimeter på väggarna, det finns även en golvbrunn för avloppsvatten från tvättmaskin och diskho. Jag vill lägga golvklinker och min fråga är nu om det går bra att lägga klinker direkt ovanpå plastmattan och låta den fortsätta agera tätskikt? Vattenbegjutningen på golvet är i princip obefintlig i och inte i närheten av den exponering som finns i exempelvis badrum.

Tack på förhand,

Lisa
 
Hej!
Det är aldrig en bra lösning.
Sedan strider det mot BKR´s anvisningar. (byggkeramikrådet 10:1)
(jag tror plattorna kommer lossna efter en tid, men det ska jag låta vara osagt)

Ta bort plastmattan och gör enligt bkr´s regler med foliesystem (LIP ska vara bra)

Sedan finns det många på detta forum som är "gurus" på detta område, invänta fler svar.

Mvh Custard
 
Klinkers tycker jag inte är lika farligt att lägga som att sätta kakel på våtrumsmatta eftersom det inte blir någon belastning på limmet som mattan sitter med. Och dessutom är det tvättstuga så det blir ju inte lika känsligt som att göra detta i ett badrum.

Men visst det strider ju mot reglerna.
 
Tack för svar. Googlade problemet och har kunnat dra slutsatsen att man inte kan lägga klinker på linoleum (innehåller olja) eftersom plattorna kommer lossna efter ett tag. Däremot ska det fungera bra att lägga klinker på plastmatta som monterats i våtrum förutsatt att den är godkänd för detta.

Eftersom vi nyss köpt vårt hus byggt 1990 saknar vi historik på vilka material som använts. Hur tar man reda på om det är plast eller linoleum som ligger idag, kan man se det på ngt enkelt vis?

Lisa
 
copello2 skrev:
Tack för svar. Googlade problemet och har kunnat dra slutsatsen att man inte kan lägga klinker på linoleum (innehåller olja) eftersom plattorna kommer lossna efter ett tag. Däremot ska det fungera bra att lägga klinker på plastmatta som monterats i våtrum förutsatt att den är godkänd för detta.

Eftersom vi nyss köpt vårt hus byggt 1990 saknar vi historik på vilka material som använts. Hur tar man reda på om det är plast eller linoleum som ligger idag, kan man se det på ngt enkelt vis?

Lisa
Jag tror inte det finns linoleum för våtrum?
Men i ert fall kanske de satt in detta, och då är det inte ett tätt skikt, såvida det stämmer enl. ovan

Linoleum är mer "fiberaktigt".
Plastgolv tar du inte miste på.
 
I vårt badrum ligger det sedan 20 år tillbaka klinker på en svetsad plastmatta (från 1972) utan problem. Jag skulle själv inte tveka att göra så i en tvättstuga på bottenplan, förutsatt att mattan är prima.
 
Mattan ser väldigt bra ut, även fast den är från 1990 och jämngammal med huset.

Jag vet att branschreglerna säger en sak men tycker det är lite underligt om det skulle krävas ett robust tätskikt i tvättstugan eftersom det i princip aldrig hamnar vatten på golvet, inte en droppe skulle jag vilja säga. Då kommer det betydligt mer vatten på vårt köksgolv när vi diskar, lagar mat etc och där finns det inget krav på tätskikt. Och potentiellt riskerar vi att göra fel om vi nu skulle gå på och försöka göra om den fungerande golvbrunnen i tvättstugan, vilket skulle behövas om man lägger in nytt tätskikt.

Skulle vara väldigt intressant att höra en förklaring till varför man behöver tätskikt i en tvättstuga ?
 
Redigerat:
golvet är våtzon 1, kolla i BBV 10:1
http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf
Tätskiktet är inte främst för om du spiller lite vatten, utan tex. om en rörkoppling går isär, eller om något annat händer så vatten kommer ut på golvet.
Gör tätskiktet ordentligt så behöver ni inte oroa er, samt att OM det mot förmodan skulle bli fuktskador och ni gjort enligt branschregler så blir det mindre problem med fsb.

ps det är i dagsläget samma krav på tätskikt i kök under diskbänk etc. enl. våtzon 1 om jag inte fattat fel ds
 
Redigerat:
copello2 skrev:
Tack för svar. Googlade problemet och har kunnat dra slutsatsen att man inte kan lägga klinker på linoleum (innehåller olja) eftersom plattorna kommer lossna efter ett tag. Däremot ska det fungera bra att lägga klinker på plastmatta som monterats i våtrum förutsatt att den är godkänd för detta.

Eftersom vi nyss köpt vårt hus byggt 1990 saknar vi historik på vilka material som använts. Hur tar man reda på om det är plast eller linoleum som ligger idag, kan man se det på ngt enkelt vis?

Lisa
Kolla om det är uppvik på mattan som ligger, då är det garanterat en plastmatta.
Här har du en länk till godkända mattor http://www.gvk.se/produkter/plast.asp?art_cat=72
,men den kommer nog inte att hjälpa dig, då din matta är för gammal och du förmodligen inte vet vilken sorts matta du har. För att få ett godkänt Tät/ytskikt så måste du även byta ut din golvbrunn, då denna ej är godkänd.
Mitt tips om ni vill lägga klinker är: Kör på barad^_^b, men tänk på att plattorna kan komma att släppa. Eftersom ni inte har något direkt vattenstänk så kommer det inte att bli några problem med fukt.
Skulle ni mot förmodan få en vattenskada, så blir det ändå som ett läckande tätskikt och då får ni ändå stå för hela kalaset för att bygga tillbaka allt, inkl byte av golvbrunn. Men det blir ett senare problem om det blir något problem.......

Lycka till!
 
Håller med, kör på, fast då är det ngn som inte tjänar så mycket pengar på er :)
 
Bara en fundering, om mattan är där i dag så är väl den ett godkänt tätskikt... om man ser det som att man "bara dekorerar" det tätskiktet?

Jag hade en diskussion om plastmatta vilket vi fick nu i vårt hus, hållbar eller inte, svaret jag fick var att det använt till och från tidigare med blandat resultat, vissa mattor fungerade hur bra som helst medan andra sprack för de blev för styva med ålderna.

men i en tvättstuga, som sällan har vatten på golvet, och mot en betongplatta dit vattnet rinner först, jag hade varit lugn på den biten.

Vad som kanske är klurigare är att få fäste för fixet på en gammal plastmatta?
 
Kan vara så att mattan(eller mjukgöraren) reagerar på fixet och på det sättet spricker med risk för läckage.
Om ni lägger klinkers på mattan kom ihåg att rugga upp mattan innan med fint slippapper och våttorka det så fixet fäster bättre.
Dessa fixer ska fungera bättre med plastmattor.
http://ama.byggtjanst.se/img/amacontent/Arkiv\Hus/hussid24_2.gif

Annars om det ska vara godkänt fortfarande kan man lägga sånt där klinkers som det är plast under, typ sån det finns med trätrall som man har på balkonger och liknande. Frågan är hur man städar lätt under en sånt golv.
 
Det finns våtrumsmatta godkänd för att lägga klinkers på, men de kom långt efter 1990.

Jag skulle personligen inte göra något alls. Vad är det för fel med plastmatta i tvättstugan?
 
jarlh skrev:
Det finns våtrumsmatta godkänd för att lägga klinkers på, men de kom långt efter 1990.

Jag skulle personligen inte göra något alls. Vad är det för fel med plastmatta i tvättstugan?
Godkänt rent funktionellt kanske men inte gällande branschregler?
Det är väl det viktiga med tanke på vad fs.bolagens policies.

Men du har rätt, TS fråga är ju om det går, inte av andra aspekter.
 
TS hus är även byggt på betongplatta så det är ju ännu mindre riska att något allvarligt skulle hända även om det skulle skita sig.
Nej kör på säger iaf jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.