Jag har ett souterränghus byggt 1976. Två av de bakersta rummen ligger vägg i vägg och har båda plastmatta på golven. Det finns en svag lite vass lukt i det ena rummet (bastun). Golvtemp ca 16 grader. Om man sätter näsan mot plastmattan känns lukten tydligt. I det andra rummet (tvättstugan) finns ingen lukt alls, inte ens om man sniffar på plastmattan. Golvtemp drygt 18 grader. Det finns fukt i bottenplattan. Jag undrar:
1. Kan lukten komma ifrån från mikrobiell aktivitet under mattan?
2. Finns normalt något mer än lim mellan mattan och betongen?
3. Vad behöver göras för att varaktigt få bort lukten?
4. Finns lämpligare material än plastmatta, t ex material som ej är diffusionstäta?
5. Tvättstugan har klarat sig, kan det bero på den högre golvtempen?
 
1. Ja, det låter troligt.
2. Det kan exempelvis finnas flytspackel eller tidigare golvbeläggningar som fått ligga kvar.
3. Fuktproblemet måste lösas och allt material som luktar måste bort. Det kan innebära ganska mycket eftersom lukt gärna sätter sig i omkringliggande byggnadsdelar.
4. Om man har problem med en platta som fuktar upp så kan det löna sig att se över husets dränering. Isola / Platon har mattor att lägga under golvet, dessutom finns det mekaniskt ventilerade golv man kan lägga.
5. Kanske men det kan också bero på att du inte har samma fukttillskott där.

Det behöver inte röra sig om mikrobiell påväxt. Lukten kan komma från mattlim som förtvålats. Googla lite på förtvålade mattlim så kan du läsa mer.
 
Att fukt tränger upp från plattan är normalt, även i nydränerade hus. Detta eftersom man alltid har fukt under plattan (mer eller mindre).

Vanligtvis ventileras denna fukt bort ganska snabbt, men eftersom du har en plastmatta stannar fukten kvar under mattan. Lukten är som tidigare sagts en reaktion med något material under mattan.

Jag hade rivit bort plastmattan utan att tveka och lagt in något som kan andas (ren betong, klinker, specialmattor, etc)

Min gissning är att "fuktproblemet" kommer att upphöra så snart plastmattan avlägsnas.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.