Så... Funderingarna går kring en gammal lanthandels-länga som från början är puts på tegel, men som på senare tid varit täckt av träpanel. Nuvarande ägarna har påbörjat nedrivning av panelen (för vad vet jag ej, panelen var dålig i sig - kanske skulle det bara upp ny) och då blottat en puts som är ganska dålig.

Jag har inga direkta preferenser för varken eller, men på just detta hus hade det nog sett bäst ut med putsad fasad.

Eftersom vi har kontakter som kan tillhandahålla billig panel så är dock prisskillnaden förmodligen ganska stor. Min fråga är därför egentligen om man kan hjälpa till att dra ner kostnaden genom att själv riva ner den gamla putsen?
...är det realistiskt om man är något sånär händig och dessutom hyr in rätt (vad?) verktyg?
När teglet sedan är helt rent kan firman som lägger ny puts komma in och göra sin grej.

Förutsatt att detta skulle gå, hur pass mycket kan det tänkas påverka kostnaden för det hela? ...att puts/fasad-företaget inte behöver bekymra sig med att ta ner den gamla putsen menar jag?

Vad räknar man för övrigt (mellan tummen och pekfingret) med för kostnad för att få en firma att göra hela jobbet på ett 1,5 plans hus på ca 140kvm? ...svårt att säga naturligtvis, men är det 100.000 eller 200.000?

Vårt första (lite beroende av hur budgivningen går iofs) egna hus, så jag är ganska lost vad gäller det mesta. Tacksam för all hjälp man kan tänkas få.
 
jag kan bara gissa att huset var dyrt att värma upp och det kanske fanns planer på att tilläggsisolera mera? Kolla värmeräkningen innan du bestämmer dej för något :).
gaia
 
Jo, huset är ganska dyrt att värma upp som det ser ut nu (direktverkande el endast), men att träpanelen skulle kommit dit av något annat skäl än mode/pris/att putsen började se tråkig ut faller dock på att de inte tilläggsisolerat något alls mellan puts och panel.

När man sätter puts (på modernt vis) så använder man sig väl dessutom av någon typ av isolering innan man lägger på bruket? No?
Nu tror jag att det ska vara lera/halm som isolering utanpå teglet.

...men givetvis allt ska övervägas noga innan beslut tas. Lite därför jag ville veta om det faktiskt är hanterbart att hacka bort det gamla själv!
 
Själv fick jag en offert från en firma för nån vecka sen! Kan säga att summan var betydligt högre än vad jag väntat mig, nästan på gränsen till att jag misstänker att de prisade ut sig för att de inte hinner... Eller ngt annat...!

Förutsättningar: 1½ plans-hus, 180 m2 boyta, 2 ytterdörrar och 13 fönster, enligt offerten 280 m2 att putsa.

De ville inte att vi själva knackade ner putsen då de var rädda för att vi kanske gjorde ett dåligt jobb så att de inte kunde putsa på det. Ingen tilläggsisolering, utan "bara" knacka ner puts, näta, putsa och sen spruta på ytan med färgat puts.

Pris: 363500 kr exkl rot.

(så med facit i hand så blir det nästan billigare för mig att ta tjänstledigt i 10 månader och så göra allt själv!)
 
AndersMMÖ skrev:
inte tilläggsisolerat något alls mellan puts och panel.

När man sätter puts (på modernt vis) så använder man sig väl dessutom av någon typ av isolering innan man lägger på bruket?
Ju, det skulle ju passa bra att tillägsisolera medan man ändå ska fixa det hela. Ta hänsyn till kostnaden för puts+isolering om du tänker köpa huset. Priset på detta vet jag dock ej ...
gaia
 
Oj(!)
Mer än trehundratusen är vi väl sådär lagom sugna att lägga ut.
Har fått ett muntligt bud på "ungefär 150k" -detta iofs utan att de sett huset när vi bara pratade runt-omkring vid något tillfälle. Har svårt att se att siffran skulle kunna mer än dubblas.
Men det är klart "vårt" hus är klart mindre än ditt på 140kvm och lika många (dubbel)fönster, så ytan blir rejält mycket mindre.

Runt tvåhundra har vi väl någonstans räknat med... Eftersom vi har bekanta med sågverk och som dessutom kan hjälpa oss sätta upp panel så blir det ju aldrig särskilt kostnadseffektivt. Men klart snyggare och lite mindre underhåll!
Eftersom stallet dessutom är putsat så blir det ju lite mer enhetligt.
Nåja. Vi kanske ska se till att vi får huset först - och att allting sedan står rätt till med det! ;)
 
Nja, jag skrev ju aldrig att 363500 var ett korrekt pris, bara att det var det priset som jag fick! ;)

Pratade med en av deras anställda som jag är lite bekant med och han skämdes över priset hans chefer lämnat! Han sa att det aldrig skulle kosta mer än 150000 ca...! Men strunt samma, det finns andra firmor som kanske antingen säger som det är, att "vi har för mkt att göra" eller som inte tar chansen att blåsa folk!

Lycka till!
 
Tackar, tackar...
Har inte hunnit forska så mycket vidare i frågan ännu, men om man frågar firmor så brukar ett "mellan-tummen-och-pekfingret" pris hamna på ungefär 150.000:-.
Vi får väl se vad det slutar på när vi väl får tillgång till huset (förutsatt att besiktningen imorgon inte visar på något alldeles för allvarligt).

En spontan grej som jag inte ens funderat på...
Huset har som sagt tidigare (är delvis så fortfarande) varit klätt med panel... Huset har relativt nyligen blivit tillbyggt en rejäl bit. Denna tillbyggnad är (ännu så länge) i lecablock utan ytbehandling.
Blocken har lagts så att de är i nivå med den gamla putsen (eftersom tanken varit att återigen klä in i träpanel).
Väljer man nu att hamra ner den gamla putsen så kommer det att bli en nivåskillnad (på ett par centimeter, d.v.s. så tjock som den gamla putsen är) mellan dessa två. Hur gör man med detta?
...Hur gör man överlag när man putsar hus som har tillbyggnader? Jag antar att dessa rör sig individuellt (till viss del), och således borde det vara ganska lätt att få sprickbildning?
 
Förra sommaren gjorde min mor om fasaden på sitt hus. ca 150 m2. Offerten hon fick för att putsa om huset var 250 000 kr, (då var inte ner knackning av gammal puts med) det vart för dyrt så hon satte panel istället. I slutändan vart de 180 000 billigare eftersom de gjorde hela jobbet själv.
 
Summa summarum så kan man säga att det är ganska dyrt att putsa hus med andra ord...
Men 250k var innan rot-avdraget? ...eller? Så runt 150k för ett hushåll med två personer?

Vi får väl se när vi väl får tillgång till huset och har möjlighet att ta dit firmor som sammanställer en ordentlig offert. Som det ser ut nu så verkar "höftningen" jag fick av en firma ganska lågt räknad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.