krille: hur får du till det med manschetter? dom ska ju täta mot skyddsröret
tätar dom mot fixturen så _kan_ det ju rinna in vatten mellan fixtur och skyddsrör
 
Krilleman
Om man tänker på ett sätt, men inte uttrycker sig på rätt sätt, så blir det lätt knas i knoppen! Jag ska sluta skriva inlägg på morgonen! :x
 
Mikael_L
Hrmmm.
Ja jag är inte färdig än. :blushing: Men många bollar i luften och mycket att fundera på leder till långa ledtider i beslutskedjan. ;)

Saker som har klarnat för mig är det mesta runt avloppen:
Runt golvbrunnen;
Ev förhöjningsring och flytspackel.
Sen brunnsmanschett från tätskiktsleverantören.

Runt toastolen;
Manschett runt 110-röret från tätskiktsleverantören.

Tvättställsavloppet i vägg.
Där bygger jag med 50mm PP-rördelar och får en 50mm slätände ut ur väggen.
Manschett runt röret från tätskiktsleverantören.


Så långt känns det väldigt klart.
Sen har jag duscharmaturen.

Det kommer två Wirsbo combiPEX RiR 15mm.

Då tar jag en väggskena och 2 st väggbockfixtur 25
8135_1.jpg 8119_1.jpg

Men sen hittar jag ett "Uponor Tätningsmembran 25/20". Är det något jag ska ha?
Eller ska jag köpa något motsvarande ifrån tätskiktsleverantören istället?
image1_8ad2b8536315296d9da505e21d3ed006.jpg

Slutligen behöver jag ett blandarfäste då, typ:
1772.thumb.250.180.jpg

Och sen är det dags att skruva dit blandaren.

Jag har lite frågor om vattnet till toa och tvättställ med.
Men jag kan väl börja med dusch-blandaren, så tar vi en sak i taget. :cool:
 
Redigerat:
Jag tro att du skall ha membranet från tätskiktlev. Och som sagt det skall täta mot yttreröret, den gröna rörstumpen på din bild ovan skall kapas jäms med skivväggen. Nu har ajg min information från Roth med liknande fixtur, så det kanske inte stämmer för Wirsbo.

Blandafästet på din bild är för utanpåliggande rördragning.
 
Mikael_L
hempularen skrev:
Blandafästet på din bild är för utanpåliggande rördragning.
Aj då.
Ja det blev ju fel, jag har bytt bild nu.
 
Jag använder mig inte av membranet från Uponor, utan tar det från leverantören av tätskiktet, i mitt fall Lip.

Sen om det ska sitta en kotling bakom skenan eller inte råder det nog delade meningar om, men Uponor har ingen kotling bakom skenan i sina broschyrer... Sen är inte heller BKR helt lättolkad i denna fråga.
 
Mikael_L
Men räcker de saker jag listat upp här för en installation av duschblandare med dold rördragning?
I första hand vill jag att själva beställningen blir rätt, så jag inte saknar några prylar.



Jag får kolla lite under montagets gång hur stabilt det känns med skenan. Men antagligen kortlar jag om det bara går. Helt onödigt att ha något som kan råka bli instabilt i väggen.

Och det där membranet är alltså helt och hållet motsvarande en 20-25mm rörmanschett från tätskiktstillverkaren?
För i så fall borde det helt klart vara smartare att ta deras, då funktion gentemot tätskiktet är utprovad och garanterad.
 
Du ska använda tätskiktstillverkarens manschett!
 
Krilleman
Förhöjningsringar är inte godkänt! Sätt brunnen på ordenlig höjd från början!
 
krilleman_215 skrev:
Förhöjningsringar är inte godkänt! Sätt brunnen på ordenlig höjd från början!
Var läser man detta?
 
Mikael_L
Tja, jag bilar nog helst inte upp min nygjutna platta nu.

Jag hade förankrat brunnarna lite dåligt (och kapat röret under lite för kort) sen kom gjutargubbarna och tryckte ner mina golvbrunnar 2 cm till. :|
 
Krilleman
Ja du, var har jag läst detta, får återkomma på den frågan! Men varför sätta en förhöjningsring när man kan göra det ordentligt från början?! Bara en till orsak för att få en vattenskada!
 
krilleman_215 skrev:
Ja du, var har jag läst detta, får återkomma på den frågan! Men varför sätta en förhöjningsring när man kan göra det ordentligt från början?! Bara en till orsak för att få en vattenskada!
Så du menar att om man t.ex. använder Purusplattan så ska man använda distanserna under plattan så att denna slutar 13mm över golvspånet? Jag har svårt att se att det ska bli bättre än förhöjningsring.
 
jarlen84: du har ett ställe mindre där det kan läcka vatten, i övergången mellan förh.ring och brunn

Det är sk. universal förhöjningsringar som inte är godkända! Purus och Jafo har godkända förh.ringar
Men jag tycker också att man ska undvika dom om det går men i Mikael:L´s fall är det helt ok tycker jag.

Mikael: sitter brunnen i våg då?
 
nino skrev:
jarlen84: du har ett ställe mindre där det kan läcka vatten, i övergången mellan förh.ring och brunn

Det är sk. universal förhöjningsringar som inte är godkända! Purus och Jafo har godkända förh.ringar
Men jag tycker också att man ska undvika dom om det går men i Mikael:L´s fall är det helt ok tycker jag.

Mikael: sitter brunnen i våg då?
Sant, jag har för mig jag läste om denna diskussion i en annan tråd. Ska läsa mer där. Vill bara vara säker innan jag sätter dit min golvbrunn själv snart :)

EDIT: Hittade tråden här http://www.byggahus.se/forum/badrum/72361-bekymmer-med-purus-plattan.html och jag kommer att följa jon_h's beskrivning att använda plattan direkt mot regel och sedan förhöjningsring för att på så sätt "gjuta" in plattan under flytspacklet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.