Hej, håller på med att inreda övervåningen och passar på att dra ett gäng VP rör i vägg för nätverk, telefoni, hemmabio mm (dvs INGEN el).

Kommer upp med ett antal rör från nedervåningen ungefär mitt på långsidan, dessa ska sedan fördelas ut till de olika rummen längsmed långsidan på huset. Det slog mig nu att man kanske ska försöka dra dessa rör så nära golv eller tak som möjligt, för att undvika/minimera risken med att man ngn gång i framtiden drar en skruv igenom rören eller kapar rören om man eventuellt behöver ta ner gipsskivor av någon anledningen.

Någon som har ngt bra och tänkvärt tips ang placeringen av VP rören?

Gissar att det inte finns några "branschregler" för detta, men om man jämför med hur elektriker drar VP-rör för El, hur brukar då VP rör förläggas i vägg? Vad ska man tänka på?
 
Man brukar förlägga rören kortaste vägen, risken att skruva/spika i rören är ytterst liten.
 
Raka rör och öppna spjäll skulle Kal P Dal sagt d^_^b
Men vågrätt och lodrätt i görligaste mån mellan dosorna är väl en bra idé samt fotografera som minnesstöd.
 
Mikael_L
Jag skulle bara säga:
"Undvik ställen där risken är uppenbart stor, dra sen hur du vill"
(T.ex. -på fel höjd på en väggyta som troligtvis kommer få väggfasta hyllar, -där handfatskonsolen ska sitta, -i väggen där trappen ungefär ska skruvas fast och andra uppenbart riskabla platser)

Klamra ordentligt och mjuka böjar.
 
ok, tack för alla tips ;)
 
Minst 32 mm vp rör om du skall få i en hdmi-kabel någorlunda smidigt! Gjorde själv misstaget att dra "bara" 20 mm vp rör och skarvat på ett ställe med 20 mm flexslang och flexslangen är omöjligt att få i en hdmi-kabel hur man än försöker justera kontakten genom att slipa ner den till det minimala, flexslangen är liiite mindre än vp-rör inuti...
 
Det är ju bara att knipsa kontakten och löda på en ny efter att du dragit igenom kabeln.
 
mrfrenzy skrev:
Det är ju bara att knipsa kontakten och löda på en ny efter att du dragit igenom kabeln.
Har du klippt av en hdmi kabel och kollat hur kablarna är i en sådan så är inte valet svårt OM man har möjlighet att dra grövre rör. Klippte av min och tänkte jag skulle kunna löda ihop kabeländarna på nytt men la ner det projektet, kablarna var rätt många och grovleken och antalet kardelar (minimala) gjorde att jag hellre köpte en ny kabel och valde att dra den en liten bit bakom en list...
 
hittade 40mm vp rör på jobbet igår :) visste inte ens att det fanns. med skarvmuffar och allt! det löste mitt hdmi problem ;)
 
Jo, 40mm finns men det är inte den vanligaste storleken på vp-rör
 
Standard dimensioner för VP rör
10mm
12mm
16mm
20mm
25mm
32mm
40mm
50mm
Dom brukar finnas hemma hos grossisten
Och muffar naturligtvis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.