Trivselhus B:001 var det hus jag och min man fastnade för när vi bläddrade igenom deras katalog. Efter prisförfrågan så tänkte vi att det blir för dyrt. Men nu har vi börjat kolla på huset igen och funderat över vilka ändringar man skulle kunna göra för att eventuellt göra det lite billigare. Vi jämför lite med skiss 936, då det är väldigt likt B:001 men billigare att bygga.

Är det någon/några här som byggt antingen skiss 936 eller B:001 och som vill dela med sig av bilder, tips och råd?
 
Hej,
tyvärr har vi inte byggt något av nämnda hus men de ser väldigt fina ut :) Trivselhus själva påstår att de aldrig bygger två exakta hus, det är alltid personliga försändringar på alla hus så det kan vara svårt att hitta någotn som byggt exakt dessa hus. Får man fråga vad ni fått för prisuppgifter?

Vi bygger själva den billigare Wise serien, en låda är alltid billigare än hus i vinklar :) men kanske även tråkigare...
 
De priser vi fått är 2 750' för B:001 och 2 725' för skiss 936. Det är alltså till och med lite, lite billigare att bygga tvåplanshuset. Men vi gillar B:001 mer. Vi har fått några uppgifter på varför B:001 blir dyrare och det är bl.a. för att det är ryggåstak, indragen entré, pardörr från vardagsrummet, takfönster i allrummet, överfönster på gaveln i vardagsrummet, skjutdörrsgarderober i fler rum samt förhöjt väggliv. Så vi har suttit lite i helgen därhemma och lurat ut hur vi skulle kunna bygga B:001 fast lite billigare. ;)

Indragen entré gör detsamma och pardörr kan vi leva utan. Ryggåstaken vill vi gärna ha. Men vi behöver inte 27 kvm vardagsrum, så där skulle vi kunna kapa några kvm.

Vi har kikat på några hus som bara finns på nätet och inte katalogen, och där finns hus som liknar B:001 men som har andra detaljer som vi gillar. Till exempel skulle vi gärna sänka yttertaket på vardagsrumsdelen (som på exempelvis Arkitektens idé 168:B, http://www.trivselhus.se/husskisser/arkitektens-ide-168b/). Fast det kan säkert lika gärna bli dyrare än billigare, vi förstår inte så mycket av det här än så länge. ;)

Om vi inte får ner priset till en lite bättre nivå - fast fortfarande utan att kompromissa för mycket förståss - så blir det W:6 för vår del, fast med dryga metern i utökad boyta. Vi vill göra det lilla sovrummet lite större samt göra vissa ändringar i köket som blir enkla att göra med denna utökning. Det var ju inga problem, enligt TH. Vi gillar W:6 väldigt mycket, men B:001 mer.

Vilket WIse-hus bygger ni?
 
Den indragna entrén låter mest som att slänga pengar i sjön :) Så det låter sunt att skippa den, takfönster avrådde vår säljare från då det ofta blir reklamationer efter de vintrar som är nu då det blir läckage. Vill ni komma billigare undan ska ni nog tänka så enkelt som möjligt från utsidan dvs inte ha olika höjder på taken och en enkel låda, men jag tyckte inte priserna ni fått var så saftiga... Vad kostar W:6?

Vi bygger W:10 som sluttningshus 35 kvm större och en helt annan planlösning än som syns på THs hemsida vi får med markarbeten betala ca 3,3 MSEK... tuttifrutti... plus ytterligare lite tillval såklart. Så det blev inte så billigt med den serien heller... men jag vågar inte tänka på vad något annat kostat när vi landade där. Mer än hälften är entreprenadskostnader...

W:6 ser också fint ut men försök att få bort trappan till ovanvåningen från entrén så slipper ni dra upp gruset dit :)

Vart ska ni bygga?
 
Vi funderade lite på det där med takfönster, men tänkte att det kanske blir mörkt utan dem.

Nej, priserna är egentligen inte så saftiga, men när man lägger till tomt och alla andra kostnade som tillkommer så hamnar vi säkert en bra bit över vår mentala gräns. Nu har vi inte varit på banken än och jag tror nog att deras gräns är högre än den vi satt för oss själva så här i början. W:6 kostar någonting på 2 300', jag kommer inte ihåg exakt vilken summa vi fick. Men när vi börjar fundera på vilka ändringar vi vill göra på det som kommer göra att det ökar i pris och vilka ändringar vi kan tänka oss att göra på B:001 som tar ner kostnaden så kanske det i slutänden inte blir så stor skillnad. Vad vet jag. Fantasier är allt vad det är innan man börjar på rikigt. ;-)

Är det priset "bara" för husbygget, eller är det även inkl tomt och de anslutningsavgifter som tillkommer? Vad gjorde ni för tillval? 35 kvm extra är rätt mycket att lägga på så jag tycker att det ändå låter som att ni får mycket hus för pengarna.

Vi ska bygga i Örebro. Var bygger ni?
 
Den mentala gränsen flyttas allteftersom bygget fortskrider...

Tomt och anslutningsavgifter tillkommer på det pris jag gav, vi bygger i Stockholm så det blir tyvärr inte billigt :(
Om jag ska jämföra vad som finns i vårt hus mot W:10 så har vi valt till två sovrum till (ett på respektive våning) murspis på ovanvåningen, bastu, större badrum nere, en annan trappa med förråd under (typ äntligen hemma trappan men inbyggd), två walk in closets, köket är något större och vi har bytt ut skåp mot lådor. Tror vi har fler fönster och en till dörr uppe. Svårt att jämföra för huset är helt förändrat.

Har ni tomt eller är ni bara på planeringsstadiet? Vi tittade på helt andra hus innan vi köpte tomt... sen fick vi anpassa oss efter tomten och tänkte om helt... :)
 
Hahaha, jag har inte svårt alls att tänka mig det. ;-)

Mm, att bygga i Stockholm är inte särskilt billigt. Eller ja, det är väl främst tomterna som är hutlöst dyra. Själva huset är ju ingen större skillnad. Vi bor i Stockholm nu, men planen är ju som sagt att inte bygga här.

Det låter som att ni gjort många tillval på huset, men väldigt trevliga sådana. :)

Vi är på planeringsstadiet. Vi tittar på tomter mycket och jämför olika områden i Örebro. Vi har hittat flera tomter som vi kan tänka oss köpa, men pga andra omständigheter så är planen att köpa tomt först i maj. Så vi hoppas att någon av tomterna finns kvar till dess. De har legat ute rätt länge som det är, så vi håller tummarna att det fortsätter så. Vi har varit i kontakt med några tomtsäljare och det låter som att det nog kan finnas hopp om att i alla fall någon av dem finns kvar när det är dags för oss.

Risken är ju just det där som du säger, att man snöar in på ett hus som sen inte alls passar på den tomt man hittar. Vi försöker att inte glömma bort det när vi kollar på de olika husen. Men vi vill såååå gärna bygga B:001.

Du skriver att ni bytt ut skåp mot lådor i köket. Är grundstandarden alltid skåp hos Trivselhus?

När kommer ert hus vara klart för inflyttning?
 
Jo tomterna kostar ju runt huspriset om inte mer, såg en tomt på Djursholm för 25 MSEK :) Fast där ställer man ju inte upp et trivselhus heller...

Kan ni inte skriva på tomten nu men med tillträde i maj så ni är säkra på att få tomten? Ni kan ju påbörja bygglovsansökan så snart ni skrivit kontraktet, det brukar ju tyvärr ta sin lilla stund. När vill ni bygga? Hoppas någon av tomterna finns kvar för er iaf!

Ja B:001 ser kanonfint ut!

I deras standardkök osm är det som ritas upp i planlösningen brukar ingå en lådstomme resten skåp så de flesta brukar byta till lådor numera och det kostar tyvärr lite, vi bytte även diskmaskin till en halintegrerad och höjde upp den vilket jag kan rekommendera, torktumlare bytte vi också tror jag samt lite djupare borrning för bergvärmen, ryggåstaket glömde jag, vi har ryggåstak i vardagsrummet uppe.

Vi kommer flytta in i september, lite för sent egentligen då ungarna ska byta dagis i augusti så vi kanske hyr en husvagn och ställer upp på tomten i augusti... äventyr!

Gissar att det är svårt att sitta och titta på hus när ni inte har tomten i hand men gör en lista på allt som ni önskar i ert hus så är det bara att rabbla för säljaren när det är dags :)
 
Hahaha, det skulle se ut det. Ett Trivselhus på en tomt i Djursholm för 25 MSEK! d^_^b

Jag skulle gärna skriva på för tomten nu, men min make är inte riktigt där än. Han vill inte rucka på vår ursprungliga plan. Eftersom vi byter stad så är det lite andra faktorer som kommer med i beräkningen. Och i april ska vi ut på en efterlängtad resa som vi nu snålar till. Planen har varit att fönstershoppa nu och när vi kommit tillbaka från semestern så blir det allvar. Det låter kanske fånigt att vara så bunden kring sin tidsplan, men jag vill inte stressa gubben min i den här processen. (Det är jag som är den impulsiva i vår familj... ;))

Men tomten är väldigt bra, den är schaktad och klar och alla anslutningsavgifter ingår i priset. Så det är vääääldigt lockande. Och den tomten ligger dessutom i ett område nära den arbetsplats där jag kanske har ett jobb på gång. Men, men. Det finns andra fina tomter i andra områden också.

Det perfekta vore att bygga huset så det är klart för inflyttning till vår/försommar 2012. När vi varit i kontakt med TH om vår tidsplan så har de sagt att vi då måste bestämt oss till sommaren typ och då blir det inflytt till maj. Grundplattan "måste" vara klar till december, menade han, för att undvika extra kostnader pga vinterväder.

Skulle också vilja ha helintegrerad diskmaskin. Och absolut lådor i bänkskåpen i köket! Det är just alla dessa små tillval som också gör att vi vill försöka få ner priset från början.

Jag sitter och tittar på/skriver ut bilder som en besatt för att ha som inspiration. Och jag antecknar och river i tidningar. Allt för att säljaren ska få en snabb och klar bild av vad vi vill ha. Den där scrapbooken jag beställt från TH, fylls snabbt... ;)
 
Klokt att ni håller er till er tidsplan, vad har de för ärendetider för bygglov i Örebro? Har ni kollat upp detaljplanen för området där tomten ligger så ni inte får några otrevliga överraskningar senare?

Angående diskmaskin så har vi helintegrerad idag och det är jättebökigt tycker jag då man aldrig vet när maskinen är klar, det positiva är att det är snyggt samt att ungarna inte kan sätta igån maskinen genom att trycka på några knappar... Så vi valde halvintegrerad denna gång :)

Lycka till med ert husplanerande :)
 
Jag har också jämfört Wise serien med deras ordinare kataloghus, men jag måste säga att den serien inte alls blev billigare. Tror t.o.m att kvadratmeterpriset blev 200-300 kr dyrare! Märkligt. Inga ändringar gjorde vi heller.

Är det någon som har priser på några 1-plans hus från TH?

De är ca 300 000 kr dyrare än andra tillverkare när man jämfört (då har vi räknat bort bergvärme dessutom)

Vill ha ett trivselhus men de är så dyyyyra :)
 
Nybyggetankar skrev:
Jag har också jämfört Wise serien med deras ordinare kataloghus, men jag måste säga att den serien inte alls blev billigare. Tror t.o.m att kvadratmeterpriset blev 200-300 kr dyrare! Märkligt. Inga ändringar gjorde vi heller.

Är det någon som har priser på några 1-plans hus från TH?

De är ca 300 000 kr dyrare än andra tillverkare när man jämfört (då har vi räknat bort bergvärme dessutom)

Vill ha ett trivselhus men de är så dyyyyra :)
Det låter mycket märkligt måste jag säga. Har du fått priserna av säljare på TH, vilken modell av Wise? Visst att det kan skilja mellan orterna, men konceptet faller med den serien om den inte är billigare liksom...
När vi kollade så låg skiljde det flera hundratusen jämfört med kataloghusen. Inga andra tillverkare vi jämförde med blev heller billigare om man såg till vad man fick i grundstandard då vi jämförde med tillverkare inom samma segment.
 
Nybyggetankar skrev:
Jag har också jämfört Wise serien med deras ordinare kataloghus, men jag måste säga att den serien inte alls blev billigare. Tror t.o.m att kvadratmeterpriset blev 200-300 kr dyrare! Märkligt. Inga ändringar gjorde vi heller.

Är det någon som har priser på några 1-plans hus från TH?

De är ca 300 000 kr dyrare än andra tillverkare när man jämfört (då har vi räknat bort bergvärme dessutom)

Vill ha ett trivselhus men de är så dyyyyra :)
Vi har fått följande prisuppgifter från TH:

B:001 = 2 750 000 kr nyckelfärdigt
W:6 = 2 350 000 kr nyckelfärdigt

Låter konstigt att Wisehusen har högre kvm-pris, särskilt utan ändringar!

Vi gillar också TH väldigt mycket! Vi kollar dock just nu upp olika alternativ, särskilt betonghus som vi tycker det finns väldigt stora fördelar med. Men i slutändan så är det en pengafråga så vi får väl se vad det blir för nåt. ;)
 
Nu har jag räknat ut exakt m2-pris:

Jo jag satt med en säljare och tittade på alternativ.

Jag fick pris på hus A: 002 (138m2 H-format hus) Kalkylen ville jag ha med ryggåstak i allmänna rum, 2,70 i takhöjd i sovdel samt utvändig målning. Priset blev ca 3.150.000 kr NF (18300 kr/m2 för själva huset)

W5 som inte är ett H-format hus, utan "bara" ett vinkelhus på futtiga 129 m2 landade på 2.950.000 kr (18140 kr/m2) Då med samma detaljer som ovan.

Vad ska jag göra tycker ni? Är det någon mer som har priserfarenheter från TH?
 
Alltså, jag måste bara säga att jag verkligen gillar H-hus! Skulle vi välja utan några ekonomiska begränsningar så skulle det definitivt bli ett H-hus, men då börjar vi hamna en bit utanför vår (nuvarande) budget. ;)

Det var ju verkligen ingen större skillnad i pris på de där båda husen. I det där läget skulle jag definitivt välja A:002 framför W5. A:002 är superfint!! Och det var väl ett rätt bra kvm-pris för ett enplanshus. Kvm-priset på B:001 blir 18 600 kr och då är det utan en enda liten ändring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.