Hej

Nu har jag sökt forum + nätet utan att hitta några specifika instruktioner/tips på hur man går till väga för att göra sin egna spegeldörrar från grunden. Har hittat lite tips på hur man målar etc, men det var allt.

Vi är nyinflyttade i ett hus från 40-talet, som är utbyggt sent 80-tal. Nu skulle vi vilja ta bort dom fula släta dörrarna från utbyggnaden och ersätta dom med samma dörrar som finns i orginalhuset. På övervåningen är det dörrar med 1 spegel och källaren 3 speglar.

Att specialbeställa kostar mellan 4-5 tusen, Lite dyrt tycker vi.

Någon som erfarenhet om detta? Är det bara att köpa virke och såga? Eller måste det torka så det inte blir skevt? Vad är bäst att använda till speglarna? Etc etc etc Vi vill inte köpa slät dörr och limma lister, utan det skall var gediget och äkta ;P

Tack för att ni orkat läsa, ser fram emot tips och ideer

Mvh
/Walter
 
Hej och välkommen.
Nu vet ju inte jag hur stor erfarenhet du har av att snickra och vilka maskiner du har, men jag kan väl säga som så att bygga spegeldörrar som blir bra och inte slår sig kräver sin man eller kvinna.

Jag tycker du skall börja med att undersöka om det inte finns begagnade dörrar i rätt storlek som du kan köpa och renovera istället.
Kolla exempelvis hos Nacka byggnadsvård:
http://www.nackabyggnadsvard.se/categories_listing.php?cPath=136_137
 
Ta in en snickare som gor jobbet tillsammans med dig. Eller ga en kurs? Medborgarsskolan brukar ha bra kurser i snickeri. Det ar inte sa himla bokigt, men det beror pa hur hoga krav man har. Riktiga spegeldorrar bestar av ett antal ihopsatta delar, titta pa en spegeldorr nagonstans och rita av den. Bast om ni kan kopa en begagnad spegeldorr, plocka isar den och se hur den ar uppbyggd, rita av och sedan kopiera. Men bara hyran av verktyg kan bli hogre an kostnaden for ett nykop. Lycka till, och om ni gor det sjalva far ni garna lagga upp mer information om hur ni gjorde!
 
Hej

Det är klart att du ska prova att göra dina spegeldörrar ,det är svårt att ge så mycket råd innan man vet hur dörrarna ser ut och och vilka maskiner du har.
Man kan ju göra dörrar med bara handhyvlar men det blir väldigt tidsödande så jag skulle rekommendera att minst ha tillgånng till stationär klyvsåg ,rikthyvel ,handöverfräs.
En planhyvel underlättar arbetet betydligt likaså en bordsfräs.
 
Tack för lite snabba svar!

länken till nackabyggvård var klart intressant, dock hade dom inget som passade för tillfället. Såg dock att det är modell nummer D101 och D301 jag är ute efter.

Som nya husägare ser jag inga problem i att investera i lite verktyg, då jag med största säkerhet kommer behöva dessa i många år ;) Sen är det ju alltid kul att köpa saker som går på el.

Ska lägga upp bilder ikväll på dörrarna. Genom att bara granska dom så tror jag mig få en bra bild hur dom är uppbyggda. Huset är ett sk "egna hemshus" och byggdes 39, ligger fö i Tallkrogen. Som sagt, fotar ikväll och lägger upp, så får ni alla en bättre bild på vad det är vi försöker uppnå ;-)

/W
 
Det behövs liter mer än "lite" verktyg för att kunna tillverka dörrar...Jag säger som raceman leta upp gamla dörrar och renovera.
 
wallerius2003 skrev:
Tack för lite snabba svar!

länken till nackabyggvård var klart intressant, dock hade dom inget som passade för tillfället. Såg dock att det är modell nummer D101 och D301 jag är ute efter.
/W
Hörde du dig för hos båda butikerna? Ibland kan det också vara bättre att ringa.

Nacka Byggnadsvård, Eknäsvägen 2, 132 44 Saltsjö-Boo
Telefon: 08–55 66 09 99
Järva Byggnadsvård, Överjärva gård, 170 06 Solna
tel: 08–444 92 10

Kolla också in Resin Wood:
http://www.resinwood.se/

Tänk också på att dörrbladet inte måste passa perfekt i karmen.
Är bladet lite för litet limmar du på lister över/under dörrbladet elller på sidorna. Slipa, spackla och måla efteråt så blir det perfekt.
Är bladet lite för stort så fräser du bort överskottet.
 
Jag är ingen expert på området, men jag tror jag har några tips att komma med om du ska göra egna dörrar.
- De bitarna som ska utgöra själva "ramen" i dörren, klyv dem, ändvänd (har jag för mig, någon får gärna rätta mig om jag har fel) ena halvan och limma ihop halvorna igen. Då minskar risken för att dörren slår sig.
- Spegeln i dörren ska stå lös, i spår. annars kommer dörren spricka när luftfuktigheten ökar.

Det finns säkert fler saker att tänka på, men detta är de två jag kommer på så här på rak arm...
 
Tack för svar, denna tråd somnade in lite då jag inte kunde ladda upp bilde rpå dörren som jag tagir. Man måste tydligen först ladda upp dom någon annan stans?

klyva, då antar jag att du menar längs med brädorna? Hur fogar man sedan bäst ihop dom, vanligt trälim?

Såg på en dörr i källaren (som var omålad) att profilen på spegeln var fräst, dvs inte flera olika lister som var sammansatta. Om man nu ska vara petig måste man ju hitta en bra fräs till detta, både en hona och hane antar jag, om man skall kunna foga ihop bräderna snyggt. I källaren är det dessutom 3-speglar

Några tips på hur man ska göra med bilder?
 
wallerius2003 skrev:
Tack för svar, denna tråd somnade in lite då jag inte kunde ladda upp bilde rpå dörren som jag tagir. Man måste tydligen först ladda upp dom någon annan stans?

Några tips på hur man ska göra med bilder?
Du kan ladda upp bilder direkt från din egen dator, följ manualen nedan. :)

1) Klicka först på knappen "Utökad svarsruta" under rutan där du skriver dina inlägg. Rulla sedan ned lite så ser du knappen "Bifoga filer till inlägget", då kommer det upp ett nytt fönster.

2) Klicka på "Bläddra" under "Ladda upp fil från dator", då kommer du in i dina egna mappar på datorn. Klicka på en bild och välj "öppna" då hamnar länken i det tidigare öppnade fönstret. (du kan bara välja en bild i taget)

3) Klicka nu på knappen "Ladda upp" till höger om länken så laddas bilden upp till Byggahus' server. Du kan max ladda upp 10 bilder per inlägg.

4) Klicka nu på "Förhandsgranska" under rutan där du skriver ditt inlägg så kommer du se om inlägget med bilder och allt blev som du önskade.

5) Klicka på "Skicka svar" om allt är till belåtenhet, annars ändrar du innan.
 
Redigerat:
wallerius2003 skrev:
klyva, då antar jag att du menar längs med brädorna? Hur fogar man sedan bäst ihop dom, vanligt trälim?
Om ramen skall göras korrekt så att den inte slår sig måste virket vändlimmas.

Det går till så att du först klyver hela brädan på längden. Vänd sedan den ena biten på så sätt att "botten" (rotändan) på brädan hamnar vid "toppen" på den andra biten. Därefter vrids den vända biten 180 grader så att den sågade sidan hamnar utåt.

När detta är klart limmas bitarna ihop med trälim och spänns upp med limknektar, alternativt limmas och skruvas.
 
wallerius>Ärligt, fokusera på allt annat som troligen behöver göras och skippa ideerna på att bygga dörrar.
Bygge av dörrar kommer att dra ut på tiden och är så gott som omöjligt att göra utan en rätt omfattande maskinpark, speciellt om man vill köra med kontraprofilfräsning.

Enklare lösning är att i de olika "facken" sätta profilerade lister som håller speglarna på plats. Listerna geras i hörnorna.

/Kent
 
Tack alla för att ni tagit er tid och svarat. Jag uppskattar all er input

Även om det är mycket frestande att bygga dessa från grunden så inser jag nu att jag inte har tid / kapacitet att göra detta. Har dessutom lyckats hitta 3 (!) orginaldörrar som jag fick gratis. (byggvården i Nacka tar 2000/st för som) så jag är ganska nöjd.

Dock tycker jag det kom upp bra tips i denna tråd och förhoppningsvis kan det hjälpa en något mer händig och modig person i framtiden. Nu lägger vi fokus på v-rum och matsal istället ;)

Tack
/W
 
Jag visar lite bilder på bygget av mina spegeldörrar (ytterdörrar) i en annan tråd, som kan läsas om intresse finns. Här kommer en bild på en innerdörr från fritidshuset. Ramen är vad jag kan se inte byggt av vändlimmat virke. Den har å andra sidan bara hängt där i drygt hundra år så..
Bilden visar övre hörnet och det går att se kilning av tappen och även pluggningen.
kammardorren.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsningar
/Björn
 
Redigerat:
  • Gilla
lenlo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.