Har en gammal, ganska stor elcentral i ena änden av huset, 4-ledarsystem. Här är i princip all gammal el kopplad. En matarkabel går genom hela huset (friliggande på övre vinden) till den gamla undercentralen i tvättstugan.
Undercentralen tänkte vi byta mot en ny, dels pga. placeringen, dels för att få jfb till den nya elen i huset (badrummen + ovanvåningen).
Hade elektriker som kollade, han sa att matarkabeln är ok, vi kopplar in ny normcentral med jfb i tvättstugan. Han räknade med 2 dagar/2 man = 8000 kr + material.

Mina frågor:
1) Är priset rimligt? Känns absolut inte som något stort jobb, rör sig om 12 faser (3-fas 16A för värmepump + 9 st 10A). Den nya centralen sitter på väggen, färdigkopplad.
2) Finns det inte ganska stränga krav på matarkabeln? Den är 4G6, ca. 25 m lång? Har för mig att det är krav på 10kvmm för PEN som skall bli nolla/jord?
3) Går det att vända på steken, och lägga den gamla huvudcentralen som undercentral istället? Eller blir det problem med jfb? Mätare och huvudsäkringar sitter i ett uthus.

Tack! / Torsten
 
1) Överlåter till någon annan att svara
2) Jo, PEN-ledare måste vara minst 10mm², men är det en redan befintlig kabel för 4-ledarmatning så får man ju fortsätta använda den så.
3) Allt är möjligt, krävs en hel del jobb förmodligen, men för det krävs det nog en på-platsen-undersökning först för att få veta.
 
1: Svårt att veta utan att få mer information. Vad mer än centralen ska monteras? Skulle centralen flyttas?

Det brukar ta ca 1dag för 1 man att byta central (med alla mätningar osv som ska göras). Beroende såklart på hur stor den är. En liten central kanske man fixar på en halv dag om alla trådar räcker osv..
 
...även beroende på hur det ser ut runt omkring centralen med kablar osv.
Bytte en central där det var en hel del kablar klamrade till centralen. Klamrade både i tak och på vägg i en stor röra. Röjde upp och samlade allt i en kabelkanal. Skarvade dessutom nästan alla kablarna med skarvhylsor i kabelkanalen. Det tog ju naturligtvis lite längre tid då.

//Patrik
 
Tack!
1) Den nya centralen har jag själv skruvat dit, den räcker och blir över. Matarkabeln skall kortas/flyttas, kablaget i övrigt kan till 50% läggas om utan byte/skarvning. På resterande är det rimligt att byta FK-ledarna från kopplingsdosorna, men det rör sig om sammanlagt max 30 m FK i 16mm rör, dessa installationer är 1 år gamla. Kan inte påstå det är någon oreda på kablaget, den gamla centralen sitter mycket bökigt till men att koppla ur sakerna skall inte vara ngt problem.
2) OK, bra!
3) Det får väl anstå i.s.f., ingen brådis...

@Patrik_Hed: Får man skarva kablar i en kabelkanal?
 
schwede skrev:
Får man skarva kablar i en kabelkanal?
Om jag ska vara helt ärlig så är jag lite osäker, men reglerna säger inga dolda skarvar/dosor. I kabelkanalen är de inte dolda, bara att lyfta på locket.
Använde klämhylsor och vit eltejp över. Alternativet hade varit att tapetsera väggen med dosor.

//Patrik
 
Samtidigt med en kanal som är godkänd för enkelisolerad ledare, och tydlig "gruppering" i kanalen så ser jag då inga problem med det.
 
Kan förtydliga att det var installationskablar jag skarvade och inte FK.

//Patrik
 
Jo, kunde tänka mig det. Men ändå, om den är godkänd för enkelisolerad ledare så lär det aldrig kunna bli nedslag på det.
 
DjAlbert skrev:
Jo, kunde tänka mig det. Men ändå, om den är godkänd för enkelisolerad ledare så lär det aldrig kunna bli nedslag på det.
Nej, precis. Det har du rätt i.

//Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.