Hej! Jag har ett ca 190 kvm stort platt tak. Idag ligger icopal takpapp som är ca 30 år gammal. Skicket är OK men jag skulle vilja vara på den säkra sidan och lägga nytt.

Kan man lägga på det gamla?

Är det svårt/mycket jobb?

Vad ska jag tänka på?

tackasam för lite tips.

mvh/Henrik
 
Är det 30 år så gör du helt rätt i att byta tak.
jag antar att du är inne på att lägga dom material som finns ute på byggmarknaden typ självtäck. Jag tycker dock att denna produkt är alldeles för dyr/riskfylld för att motivera sig gentemot att leja bort det. Ok har man ett relativt brant, enkelt sadeltak så kan det funka alldeles utmärkt, men är det platt och det minsta tillkrånglat med ex. huvar/luftare/brunnar osv så skulle aldrig jag ta risken att klabba med det själv. och betänk kostnaden att du behöver göra det via en entreprenör om du misslyckas då har du lagt ut stålarna två gånger.

Nej mitt råd är att leja bort det ta mellanskillnaden som en man och ha en riktigt skön ledig dag då dom fixar det åt dig.
ett råd till är att byta all plåt som finns i samband med taket då har man en totallösning som funkar i längden, det är ganska retligt när huvarna rostar sönder efter tre år.........
välj ett svensktillverkat material (ex. icopal/mataki/trebolit) som är anslutna till tätskiktsgarantier (specifikt) så har du bra grejjor.

Mer frågor??
 
Ok. Tack för din feedback.
Jag hade tänkt att lägga icopal på nytt typ med självklistrande kanter.

Vad kostar det per kvm om man lejer bort på ett ungefär?

/Henrik
 
Jag har lagt mitt papptak själv, utan att vara speciellt duktig. Ca 100m2, vinkeltak. Och den pappen var inte förklistrad. Bara rulla ut, spika fast, vika upp våden och klistra under. Vik tillbaka. Enkelt. Dock underlättar det om man är två som hjälps åt, speciellt om det är stora ytor.
 
priserna jag hörde var
160kr/m2 för vanlig slättäckning
400kr/m2 för listtäckning

 
Hemmakatten
Vid ett platt tak är det extra viktigt med noggranhet och täthet har jag förstått. Snickaren som ska bygga vårt hus har stor respekt för vårt platta (4 graders lutning) tak. Underlagspappen kan han tänka sig att lägga men ytterpappen vill han överlämna till riktig takläggare. Takläggaren menar att det är inga problem med platt tak, "bara man vet vad man gör", dvs. är yrkeman och vet hur man gör ett ordentligt arbete vid alla genomföringar. Viktigt också att använda rätt underlagspapp, YAP2200-kvalitet.
Skulle aldrig våga lägga vårt tak själv, om inte ens snickaren vågar göra det. ;)
Dessutom gäller inte husförsäkringen om du gjort ett så dåligt arbete att du får läckage i taket.
 
Vad det gäller pris så är det egentligen svårt att svara på då det beror på hur det ser ut, men räkna med ca 130-170 kr (något dyrare i storstäderna). plus moms med dom bästa materialen typ trebolit/mataki/icopal. det priset är inkl. allt dvs mtrl, arbete fotplåt/brunn borttagning/tillbakasättning av krönbeslag, upplyft, skräphantering osv. det som kan komma till är ev plåtarbeten såsom nya huvar, krönbeslag mm vid ett ev. behov.

Vad det gäller utförandet så ska man ha klart för sig att det är två helt olika tekniker vad gäller entreprenadprodukter kontra "gör-det-själv" där man vid entreprenadprodukten använder gasol och smälter ihop materialen och vid gds varianten klistrar med kallasfalt eller liknande. materialen i sig går inte heller att jämföra där entreprenadprodukterna har högre kvalitet.

vad det gäller underlagspapp så duger YAM gott man behöver alltså inte använda YAP 2200, den har egentligen ingen tätande funktion att fylla efter det att ytpappen är på plats utan den är till för att det ska vara tätt under byggtiden (vid låga lutningar ska klisterkant användas)

Vid renoveringar lägger man inte U-papp utan lägger direkt på det befintliga.



 
:) OK. Tack igen för värdefull input. Vad är skillnaden mellan slättäckning och listtäckning?

Jag har ännu inte mätt lutning men det är iaf under 14 grader enligt min bedömning.
Stämmer det att byggahndelspapp typ icopal topsafe 3 grader kostar ca 60 kr/kvm? Sen tillkommer ju en del kringprodukter antar jag?

Om dessutom entreprenörprodukter är av bättre kvalitet så känns det helt klart värt att ta kostnaden för att leja bort. Jag har ett antal ventilationsutlopp + en skorsten så det är ju en del finjobb...inte bara att rulla ut om man säger.

Ska ta in anbud nästa vecka.

 
priset för topsafe är minst 100:- kvm.
den säljs komplett med klister och allt annat som behövs priset brukar ligga på 650-700:- för en rulle som är 7x1 m. då ska man inte glömma bort att ca 20% går bort i spill.
 
Hemmakatten
Hej pappskallen! Hur kommer det sig att två olika takläggare (antar du är takläggare) har så olika åsikter om underlagspappen. Handlar det "bara" om tycke och smak och vilka märken man är van att arbeta med? Det finns ingen rekommendation från branschråd eller regler från BBR som säger vilken typ av underlagspapp man bör ha vid olika tak/lutningar/övertak? Blir lite fundersam eftersom den takläggare som vi tidigare anlitat, och förmodligen kommer att anlita nu igen, menar att det bör vara YAP2200-kvalite.
 
Tjenix katten.
Underlagspappen har ingen funktion att fylla när ytpappen väl är på, läcker det genom den så kommer det läcka in oavsett vilken U-papp man har. det finns regler för vilken underlagspapp man ska vid respektive konstruktion och då är det så att vid tak med takpannor eller plåt exempelvis så ska man ha YAP 2200 då underlagspappen har en skyddande funktion även efter färdigställandet, medans man vid tätskiktsliknande produkter såsom papp kan ha YAM 2000 den finns till just för det ändamålet.
Vissa pappsorter får till och med läggas direkt på plyfa dvs. helt utan underlagspapp.

Givetvis får man gå upp i kvalitet till YAP även på papptak men det blir inte tätare eller bättre för det, utan det kostar bara mer pengar.
kvaliteten och livslängden sitter i ytskiktet och inget annat (så tillvida att det är korrekt utfört.)

Yes, är takläggare sedan ca 14 år.............
 
Hemmakatten
Tack för svar, pappis! Skall prata med takläggaren igen. Möjligt att jag missuppfattade honom eller att det var så att han rekommenderade YAP2200 om det skulle dröja innan ytterpappen kom på.
 
alneskog skrev:
:) OK. Tack igen för värdefull input. Vad är skillnaden mellan slättäckning och listtäckning?

Ang listtäckning titta här
http://www.icopal.se/icopal_se/icopal_se.nsf/0/D1A0672EC5F64D1DC1256DE1005537F2/$file/Icopal_tatskiktbroschyr.pdf
 
  • Gilla
Lina Alm
  • Laddar…
Kanske borde poängteras att försäkringsbolaget inte bryr sig hur taket är lagt.
Du får inget för ett läckande tak i alla fall.
Det är du som husägare som är ansvarig att hålla det tätt.
Det har jag iaf. fått höra av vårat bolag.

Borde ju stämma, annars skulle alla skita i att byta tak och ringa försäkringsbolaget
när det börjar läcka, och "beställa" ett nytt tak.
 
pappskallen skrev:
Tjenix katten.
Underlagspappen har ingen funktion att fylla när ytpappen väl är på, läcker det genom den så kommer det läcka in oavsett vilken U-papp man har. det finns regler för vilken underlagspapp man ska vid respektive konstruktion och då är det så att vid tak med takpannor eller plåt exempelvis så ska man ha YAP 2200 då  underlagspappen har en skyddande funktion även efter färdigställandet, medans man vid tätskiktsliknande produkter såsom papp kan ha YAM 2000  den finns till just för det ändamålet.
Vissa pappsorter får till och med läggas direkt på plyfa dvs. helt utan underlagspapp.
Fråga.
Pratade med snickare och han sa att det räcker med bättre papp längst ner då det är där pappen slits. Övriga delen av taket spelar ingen roll och där kan man lika väl ha den billigare...? Stämmer det.

Andra frågan.
Då jag skall byta pannor i samband med tillbygge på ett hus från 1980 (26-år) funderar jag på om jag bör byta papp och läkten eller om det ser bra ut när jag lyfter ner gamla pannor om det kanske räcker att stryka pappen med någon takmassa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.