Hej,

Vi har ett litet problem med fåglar som bajsar ner vår bil.
Parkeringen är nära tomtgränsen, och på grannens tomt står ett väldigt stort träd med grenar som hänger in över vår parkering. Fåglarnas favoritställe verkar vara rakt ovanför vår bil, för vår sommar och höst blir den konstant nerbajsad.

Jag uppmärksammade grannen på problemet i september första gången och föreslog att vi kanske kunde hjälpas åt att beskära trädet, tex hyra en Skylift tillsammans, men grannens reaktion var då att det kunde bli lite väl stor åverkan på trädet. De skulle fundera på åtgärd och återkomma.

I november/december någon gång gick jag över till dem igen för att fråga ifall de kommit fram till vad de skulle göra. De verkade inte vara speciellt intresserade av att utföra någon åtgärd, och jag kände mig tvungen att förklara att grenarna skall bort, oavsett ifall de vill eller inte eftersom de är till olägenhet för oss. Jag erbjöd att ta dit en vän som har utbildning och örnkoll inom trädbeskärning för gratis konsultation för att göra ingreppet så lindrigt som möjligt, men de hävdade att de hade egna kontakter och skulle kolla ifall det gick att beskära tillräckligt eller om de skulle vara tvungna att ta ned trädet.

Nu är det början på mars och inget har hänt, och de har inte talat med oss sedan dess. Jag får nästan en känsla av att de undviker oss.

Jag tycker att problemet är jobbigt, både för oss och grannen. Det är ett fint träd och grannen är nog mycket förtjust i trädet så jag förstår att det finns motstånd. Trots detta har jag svårt att acceptera att vår bil blir full med bajs hela tiden.

Vad tycker ni jag skall göra härnäst?

Jag funderar på att skicka ett rekommenderat brev med information om att om problemet inte är åtgärdat senats 15:e april så åker grenarna av rakt i tomtgränsen, och sedan hyr jag lift själv och sågar. Det känns dock så himla trist att behöva agera så. Får jag ens lov? Vad finns för alternativ och vad har jag och grannen för rättigheter/skyldigheter i sammanhanget?

Jag misstänker att detta diskuterats tidigare, men jag vill gärna ha synpunkter på just min situation.
 
Ja du får lov. Men du måste ge grannen en chans att göra det själv först, vilket du verkar ha gjort.

En alternativ lösning skulle ju kunna vara att du själv bygger en carport. Nackdelen är att det kostar pengar, kanske inte passar utseendemässigt. Men fördelarna är att dt kanske går att rädda det fina träset, som du tydligen också uppskattar i övrigt. Du får dessutom mer skydd för bilen i carporten, brukar typiskt bli mindre frost på rutan osv.
 
Magnus_Andersson skrev:
Vad finns för alternativ och vad har jag och grannen för rättigheter/skyldigheter i sammanhanget?
Lägg pengarna på ett partytält i stället?
 
hempularen skrev:
En alternativ lösning skulle ju kunna vara att du själv bygger en carport. Nackdelen är att det kostar pengar, kanske inte passar utseendemässigt. Men fördelarna är att dt kanske går att rädda det fina träset, som du tydligen också uppskattar i övrigt. Du får dessutom mer skydd för bilen i carporten, brukar typiskt bli mindre frost på rutan osv.
Jodå, jag har funderat i de banorna också, men dels är det lite trångt på platsen, och dels får vi skippa vår tänkta invändiga renovering för att bygga carport för pengarna i stället. Inget kul alternativ.
 
Nyfniken skrev:
Lägg pengarna på ett partytält i stället?
Först blev jag mest irriterad över ditt svar, men det är kanske inget dumt alternativ.

Efter ett tag lär hela taket på tältet vara täckt med fågelbajs, och då kanske grannarna förstår problemet till slut.
I så fall kommer följdfrågan: Förslag på prisvärt partytält som kan agera carport från april - november utan att blåsa sönder. Biltema och julas tält är nog en aning klena.

Folk kommer säkert undra varför det står ett partytält där för jämnan, men då kan man ju lite uppgivet förklara problemet med trädet och fåglarna.
 
tycker att partytältet låter som toppenide då kanske grannen tänker till, och om du vill bygga carport om några år så kommer nog inte grannen att säga nej. ;-)
 
Jag skulle nog satsat på att bygga carport om man bryr sig om sin bil. Det har fler fördelar än att slippa fågelbajs med tak över bilen.
 
Bricco skrev:
Jag skulle nog satsat på att bygga carport om man bryr sig om sin bil. Det har fler fördelar än att slippa fågelbajs med tak över bilen.
Det beror på vad man får välja bort i stället. Jag hade gärna haft en carport, men just nu räcker inte pengarna till det också.
 
Talt blaser nog bort, och ar lite val dyrt. Ga till skroten och leta ratt pa en gammal pressening att dra over bilen. Om ni inte spenderar lite extra och koper ett riktigt fodral till fordonet. Finns pa Amazon, sag jag:

http://www.amazon.com/100-Waterproof-Car-Cover-Fits/dp/B0011Z98Q0

Haller nog i nagra ar. Jag har liknande problem hemma, fast med min tvattmaskin. Tvattmaskinfodral kostar dock bara en sjattedel av ett bilfodral.

Inte bara blir ni av med fagelbajset, ni skyddar hela bilen pa en gang. Och det lilla boket kan det vara vart for att radda grannsamjan!
 
Grannen kanske hellre satsar lite pengar på din tilltänkta carport än beskär halva trädet?
 
Vad tror du om en sådan där uggleattrapp i trädet? Sådana de brukar sätta upp på båtklubbar och liknande ställen där de inte vill ha en massa fåglar.

Jag vet inte hur effektiva de är?
 
Guzzi skrev:
Vad tror du om en sådan där uggleattrapp i trädet? Sådana de brukar sätta upp på båtklubbar och liknande ställen där de inte vill ha en massa fåglar.

Jag vet inte hur effektiva de är?
Bra ide!
Detta skall utredas. :D
 
Pressening på bil utomhus är inte så bra. Dels håller den kvar fukt under sig, dels så skaver den runt smuts i lacken då det blåser.
 
Jag tycker grannen borde stå för 50% av kostnaden för carport eller partytältet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.