Pratade med Mamma häromdagen om husköp. Hon köpte hus på 80-talet, dvs inte igår direkt ;) På den tiden skulle säljaren betala för vitvarorna om de gick sönder inom ett år efter husköp. Är detta något som finns idag? Har aldrig hört talas om det och misstänker att det inte finns, men det skulle ju vara super om det fanns (för oss köpare iaf). Det kan väl inte omfattas av dolda fel på något sätt?
 
Nä.. Det som finns är att allt som fungerade vid kontraktsskrivning skall fungera när tillträde infaller. Men man har inte rätt till någon ny ex vitvara utan en vitvara i minst samma skick. Så går en 20 år gammal spis sönder kan säljaren köpa en beg av samma ålder och skick och sätta in till tillträdet. Det är väl i praktiken lite grovt så som jag har fattat det.
 
Tvivlar starkt på att det gällde ens på 80-talet. Troligen en av många skrönor om hur man skall tolka reglerna om dolt fel.

Rent hypotetiskt så går det säkert att hävda dolt fel på en vitvara, men då måste man ju dels bevisa att felet fanns där redan när du köpte huset, dels att du omöjligen kunde upptäcka att felet fanns, dels att du inte kunde vänta dig fel med avseende på ålder och allmänt skick.

Att vitvaror går sönder och behöver repareras eller bytas ut är en del av husägandet. Även om det fanns en regel om säljarens ansvar så är en trasig vitvara alldeles för låg kostnad för att sätta igång en kravapparat mot en motvillig säljare.
 
Bra-att-veta i sammanhanget är att IKEA:s garanti på vitvaror bara gäller köparen och går inte att överlåta.
 
Jag har köpt hus på 80-talet, och har aldrig hört talas om någon sådan regel. Säkert en skröna.
 
Den kan ha varit ett tillägg till köpeavtalet när TS mamma köpte sitt hus.
 
Nyfniken skrev:
Bra-att-veta i sammanhanget är att IKEA:s garanti på vitvaror bara gäller köparen och går inte att överlåta.
Så funkar väl "alla" affärers garanti? Kvittot är ju ett avtal mellan köparen och säljaren, säljer du sen varan så gäller inte garantin för den nya ägaren, utan man får ta kontakt med den vars namn står på kvittot...
 
Katarina_t skrev:
Så funkar väl "alla" affärers garanti?
Som jag har förstått det så är IKEA rätt unika i det här avseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.