Hej!
Jag tänkte informera om hur ett fel i vår TV kunde rättas till.
TV:n är en Sony Bravia som är ung. 2 och ett halvt år. Förra veckan kändes lukt i huset av "bränd konding". Vi sniffade som hundar för att söka fram den felaktiga utrustningen. Min fru testade även att den aktuella TV:n fungerade. Efter ett tag kom vi dock fram till att lukten kom från TV:n, Jag ringde då upp NetOnNet, men de meddelade att någon garanti inte fanns kvar. Istället borde jag vända mig till en Sonyverkstad. Lite matt, eftersom vi gett 14 995:- för TV:n, skruvade jag bort bakstycket för att se vad som bränt. Det visade sig vara en komponent vid nätkortets ingång. Denna påverkade tydligen inte TV;ns funktion eftersom frugan tidigare testat den. Jag har lagt in en bild på kortet.
Ett sådant kort vill man ju inte ha i datorn, så jag ringde en auktoriserad Sony verkstad och förklarade mitt problem. Servicemannen sa då: jasså TV:n har använts i mindre än 3 år. Då gäller komponentgaranti. Skicka in klvitto och serienummer, ska du få ett nytt kort. Dagen efter kom ett kort och jag kunde återställa TV:n.
Jag tycker att man kunde sagt detta på NetOnNet, så hade jag kunnat länna mig lite lugnare.
//Bosse
 
  • IMG_1827.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl rent generellt så att dels har återförsäljarna inget intresse av att upplysa om sådan garantier då du inte köper en ny tv av dem utan får den gamla reparerad.
Sen är säljarna väldigt ofta dåligt pålästa vad gäller konsumenträtt och sånt.
 
Sedan är det lite konstigt för Sony-prylar sålda via svenska Sony brukar nästan alltid ha 3 års fullständig garanti. Jag ser aldrig detta ute i handeln, men beställer vi själva för kunds räkning är det 3 år. Antagligen har köpt NetonNet köpt in din TV utan tillverkargaranti för att hålla nere priset, men Sony hade ändå en utväg i och med att felet i värsta fall kunde bränt ner ditt hus och gett dem rejält med badwill.
 
Johan Gunverth skrev:
felet i värsta fall kunde bränt ner ditt hus .
Jo detta oroar oss också. Vi har 2 st Sony TV och vi stänger för det mesta av dem med strömbrytaren, men inte alltid på dagen..
//Bosse
 
NetOnNet gråimporterar en hel del, kanske allt. Det kan alltså skilja på specifikationer och garantier mot snarlik produkt hos andra handlare. Detta specifika fel hade möjligen även kunnat hanteras under den treåriga reklamationsrätten man som privatperson alltid har när man handlar nya prylar.
 
Bosse_A skrev:
Jo detta oroar oss också. Vi har 2 st Sony TV och vi stänger för det mesta av dem med strömbrytaren, men inte alltid på dagen..
//Bosse
Du behöver nog inte vara orolig. Eller rättare sagt lika orolig som för allt annat elanslutet i huset. :)
 
Det är nog ganska sällan en TV brinner med öppen låga nuförtiden, det mesta är väl skyddat med flamskyddsmedel. Gamla rörbestyckade apparater därimot kunde bli ganska fulla med eldfängt damm.

Det är en bra idé att dammsuga apparater som står på mycket invändigt emellanåt, speciellt datorer som står på golvet.
 
Ja det spelar ju ingen roll hur flamskyddade TVns komponenter är om den är fylld med brandfarligt damm eller paraffin som droppat från värmeljus,..
 
När det gäller dammet i TV:n var jag förvånad hur ren o snygg den var inuti (förutom skadan). Ett problem var att hitta alla skruvar till bakstycket (minst 25 st) och sedan få dem tillbaka igen. Jag skickar en större bild på innanmätet så att det framgår hur ren den är inuti.
Vad gäller den smällda kondingen var det en X2-konding på 0.22 uF och specad med AC-spänning om 250 V och 275 V. Förmodligen sitter denna konding där för att förhindra att det "skvätter ut" skräp från det switchade spänningsaggregatet enligt någon EMC-norm.
//Bosse
 
  • IMG_1825.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya tv apparater brinner inte, det är mycket sällsynt, ej heller är det dammet som brinner.
Som i TS tv så blir det en flamma från kondensatorn men det räcker inte för och tända eld på kretskortet.

Det var tv apparater som var tillverkade på 60/70 talet som har stått för dom mesta bränderna.

Det var en kondensator av märket Plessey, den s.k. gula brandbomben som tog eld
och i samband med dåtidens tv höljen i trä var det inte lyckat.

Den Plessey kondensatorn var dåtidens Y X kondensator och ersättare gavs gratis
till alla reparatörer, den var vit färgad.
 
Redigerat:
Om nu en TV ändå skulle fatta eld, så har jag funderat på hur man bär sig åt för att få ner den från väggen. Egentligen borde det finnas ett snabblås, för att lossa TV:n i nödfall.

Ett stort rött handtag med en ändå större skylt: NÖD. :)
 
Bättre förslag. En annan röd pryl kallad brandsläckare. :D
 
mats_o skrev:
Bättre förslag. En annan röd pryl kallad brandsläckare. :D
Och då i form av Pulver och inget annat.
 
frohike skrev:
Och då i form av Pulver och inget annat.
Nä tack. Pulver är sista utväg. Kolsyran skitar inte ner hela huset och funkar bra på el.
Pulver är något som funkar bra i bilar husvagnar mm där man måste stoppa spridning till andra för räkna med att sanering kostar multum efter att du blåst en pulversläckare.
 
Försäkringsbolaget betalar mer än gärna för saneringen. De ser helst att man har pulversläckare efter som de är de mest effektiva släckarna på marknaden, släcker alla typer av bränder och kan hanteras utan vidare utbildning.

Kolsyresläckare är effektiva vid bränder i elektronik och vätskor men inte annars. De är dessutom värdelösa att släcka glöd och elden kan flamma upp igen när man står med en tom släckare. Pulversläckare tar alla typer av bränder. Vill man inte skita ner och inte har gas i fastigheten kan man skaffa en skumsläckare. Se till att ta en som är godkänd för elektronikbränder och klarar 1000V.

Det sista man vill råka ut för är att någon i familjen inte vet vilken släckare som ska användas när det väl brinner, alternativt tar fram kolsyresläckaren när det brinner i soffan för att ett ljus har vält ner..

Och skaffa för guds skull inte en släckare i annan färg än röd! Du må veta att den där designade svarta lilla saken är en släckare, men grannen eller eventuella gäster ska också snabbt kunna släcka en brand hos dig och då ska de inte missa släckaren som står intill dem.

http://www.msb.se/sv/Forebyggande/Brandskydd/Brandskyddsutrustning/Brandslackare/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.