Hej

Jag har ett hus på en sk "skafttomt" som ligger bakom två andra tomter och betydligt högre än dessa.

För att komma till tomten så har jag en skaftväg som bara är 3 meter bred enligt tomtkartan. När jag köpte huset så fanns allt på plats men skaftvägen som utgör en rejäl uppförsbacke var dåligt gjord och grus eroderade ner på slänterna.

Jag satte ganska snart L-stöd på ena sidan där det var som brantast efter att ena grannen hade klagat. Andra grannen hade både träd och syrenhäckar mot vägen så slänten på den sidan förblev orörd.

Efter några år blev backen spårig pga hjulspinn i gruset och vi beslöt oss för att lägga markbeläggning och valet föll på gatstenar. Dessa bygger dock en hel del inklusive sättsand och det fick till följd att vägen nu är något upphöjd mot tomterna som den passerar. Nya kompletterande L-stöd fick sättas mot den ena grannen så där är stödmuren nu komplett.

Plötsligt vaknade den andra grannen till liv och sågade ner alla träd och häckar och krävde stödmurar han också. Hans slänter har ju defakto blivit högre på grund av vägbeläggningen. Dock inte bredare. Jag har inte motsatt mig men heller inte genomfört pga ekonomi mm.

Igår eskalerade problemet när han på nytt krävde att jag skulle gräva bort slänter. Jag påpekade att det krävdes bygglov för stödmur så att det kan ta tid plus att han borde flytta sin friggebod som står nära tomtgräns och skymmer utfarten. Han svarade med att börja bryta upp gatstenar (förvisso över gränsen på hans tomt) senare på natten. Jättekul.

Jag vill gärna veta vad som gäller skaftvägar och slänter? Måste jag bygga mur när slänten fanns där när jag köpte fastigheten? Hur ska jag kuna ha slänten på min sida på en 3 meter bred väg? Då kan jag inte köra.

Mvh /
 
Jag tror att ni gjorde fel som inte kontaktade grannen innan ni höjde vägen. Det jag tycker du ska göra är att baka en kaka och plinga på hos grannen och erbjuda som försoningsgåva. Sedan så ber du om ursäkt för att ni inte pratade med honom innan ni höjde vägen och att du hoppas att ni kan komma fram till en bra lösning. Du kan ju också säga att du först bara tänkte på den extra kostnaden som ni inte har råd med just nu och därför låste det sig i dina tankebanor och du reagerade defensivt istället för konstruktivt.
 
I princip å är regeln att den som ändrar en höjd skall stå för åtgärder som förhindrar ras. Det kan innebära att man måste ha en slänt på sin tomt, eller att man bygger en stödmur.

I det aktuella fallet så finns ju slänten på plats hos grannen, och det borde vara så att om grannen vill ta bort slänten så är det hans problem/kostnad. Här antar jag att man ev. måste titta litet på historiken. Man kan ju ex. tänka sig att slänten lagts dit utan grannens medgivande en gång i tiden. I så fall vet jag inte vad som gäller. Borde finnas någon form av preskriptionstid. Kan ju också vara bra att forska lite i gamla bygglovshandlingar, finns slänten inritad där så skall den ligga kvar.

NU låter det ju som att TS har höjt vägen ytterligare på senare tid. Det rä helt OK att höja vägen så länge det inte påverkar grannfastigheten. Dvs om slänten byggdes på hos grannen som del av höjningen så är det inte OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.