Hej.

Håller på att renovera lite i köket. Hade kallt räknat med att jag skulle kunna köpa en vanlig fläkt, insåg dock sen att jag har motorn på taket. Läst lite om att det då är en alliancefläkt som gäller. Problemet är bara att jag vill ha en med kåpa, men jag hittar ingen som passar mina mått i köket, den får max vara 70cm hög.

Så nu undersöker jag mina alternativ lite, måste jag ha en alliancefläkt? Eller jag kan sätta dit en "vanlig" fläkt? Eller jag får nöja mig med en kolfilterfläkt? Eller så får jag köpa en "platt" och behålla kryddhyllan.

En på jobb påstår att han satt in en vanlig fläkt fast han har motorn på taket, han menar att det funkar genom att han aldrig rör hastigheten på fläkten utan ventilationen i huset sköter draget eller nåt! Är som ni kanske märker inte så hemma på detta, så jag vore mkt tacksam för all hjälp!
 
Att sätta in en vanlig fläkt är ingen bra idé även om många gör det. Du förstör ventilationen i huset.

Kolla på en Franke Alliance kåpa, den finns i 70cm
 
Hej Shadwell,

om du har ett Alliance system hemma ska du sätta in en fläkt med alliance för att inte röra till i ventilationen. Du kan ta dit en vent.tekniker för att göra om kanalen och sätta in en kolfilterfläkt, men alliancefläkt är att föredra. De märken som är duktiga på alliancefläktar är Franke, Fjäråskupan och Thermex. Kika på deras sidor och kolla måttskisser för att få fram en modell som passar.

Lycka till.
 
Det som kan vara bra att tänka på är att med alliance skall man oftast ha en motor i fläkten nere och en på taket så att dessa går i "alliance" med varandra. Detta tror jag bara Franke har, fjärås mfl har bara ett spjäll och trafo för att styra motorn på taket, detta anser jag inte vara lika bra även pm Fjärås annars gör bättre fläktar.

Lite OT så var det Franke som från början hade patent på detta system så det är nog därför dom har de "riktiga" alliance fläktarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.