Letar efter disk- och tvättmaskiner med varmvatteningång men hittar inga anpassade för hushåll. Kan ju inte vara världens svåraste och dyraste sak att konstruera precis. Anledningen till att jag söker detta är att jag kommer att använda mig av solvärme och då känns det dumt att vattnet ska behöva värmas upp elektriskt i maskinerna när gratis varmvatten står outnyttjat i acktanken. Alla vll ju sälja med miljö- och lågenergiargument så varför finns inte dessa för vanliga hushåll? Är det någon som vet var det går att få tag i så är jag tacksam för tips.
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Varför inte använda alldeles vanliga konsumentmaskiner? Det är ju bara att koppla på dem på vamvattnet istället.

Vi har en ständig debatt här hemma om diksmaskinen ska kopplas på varm- eller kallvattnet, eftersom vi har väldigt billigt varmvatten från bergvärmen. Motargumentet rä att man då också sköljer med varmt sstället för kallt vatten.

En av oss kopplar på kalla, den andra springer och kopplar om till kallvatten, med några månaders mellanrum. :)
 
Svensktillverkade Asko är anpassade för det. De har samtidigt kall- och varmvattenanslutning och rostfria tråg istället för plast. Det är viktigt att försköljningen inte sker i för varmt vatten eftersom protein då "bränner fast". Vi bygger just nu betonghus med sol- och bergvärme och vill därför undvika eluppvärmt vatten så långt som möjligt och kommer därför även att köpa Askos tvättmaskiner med samma system. (Här finns en tråd om husprojektet: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/161663-egenprojekterat-prefab-betonghus.html )

En annan fördel med varmvattenanslutning är att gångtiden kortas med ca 30 min på normalprogrammet.
 
BigR
Siemens SN46M281SK Är en diskmaskin anpassad för vv.
 
Har Siemens SN46M281SK både varm och kall vatten anslutning?
 
Electrolux EWH147310W 7kg 1400rpm tvättmsk för kv o vv. Funkar bra. Vi köpte den på www.tretti.se
 
BigR
Hålta skrev:
Har Siemens SN46M281SK både varm och kall vatten anslutning?
Nej. Både kv och vv kopplas på samma anslutning. Man kör en inställning i programvaran om man kopplar på varmvatten.
 
Jag hade kopplat direkt på varmvattenledningen.
Samma med diskmaskinen ;)
Vänder man på det så hade ni sköljt disk eller kläder i vatten direkt från kallvattenkranen ifall ni tvättat eller diskat manuellt?
 
Hej Jonengs,

på diskmaskin är de flesta standardmärken anpassade för varmvattenanslutning (E-lux, Bosch, Asko, Miele...). På tvättmaskin har Miele, Asko, Cylinda, Electrolux modeller för varmvattenanslutning. Det som gör att vissa maskiner inte kan anslutas på varmvatten är att vattnet har för kort väg att gå så det inte hinner kylas ner och därmed inte löser äggviteämnen utan bränner dessa.
 
Jag har en ny Elux diskmaskin inkopplat på vv och det funkar bra.

Jag har hört att den sparar vatten från föregående körning och använder till sköljning, kan det stämma?
 
Oj, tack för alla tips. Asko såg riktigt intressant ut och det verkar ju som att det händer en del på detta område trots allt.
 
Lista på diskmaskiner och tvättmaskiner med dubbel vattenanslutning skulle vara bra att jobba fram:
Disk
Siemens N45M501SK
Siemens SN66M032SK
Bosch SMV63M10EU

Skall alla ha dubbel vattenanslutning. Finns det tvättmaskiner med dubbel vattenanslutning också?
 
Blindnit skrev:
Jag hade kopplat direkt på varmvattenledningen.
Samma med diskmaskinen ;)
Vänder man på det så hade ni sköljt disk eller kläder i vatten direkt från kallvattenkranen ifall ni tvättat eller diskat manuellt?
Skulle inte koppla en vanlig standardtvättmaskin på varmvatten. Min sambo skulle nog strypa mig när hennes 30 graders fintvätt blivit tvättad i 65 grader. Troligtvis får ni samma effekt hemma hos er :D
 
För övrigt så är jag en av dem som envisas med att diskmaskin ska kopplas på kallvatten, såvida den inte har anslutning för både varmt och kallt, så den kan styra temperaturen själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.