Hej,

Jag bor i "k-märkt" hus (kulturminnedskyddat hus) där marken dessutom är prickad.
Nu har vi vått omfattande vattenläcka i huset och upptäcker att huset är i behov av omfattande renovering.

I samband med all renovering så funderar vi på att bygga ut.

Jag har pratat med kommunen och dom har sagt att det inte ens är lönt att skicka in bygglovsansökan. Nu har jag hört att det finns experter som kan hela processen för att göra detta möjligt med allt vad det innebär, och vända sig direkt till Länsstyrelsen istället.

Så, min fråga är om någon kan rekommendera någon som kan detta, jurist, arkitekt eller vad det nu kan tänkas vara på titel på den som vet sådant.

Tack!

Mvh
Jonas
 
Glömde säga att det får gärna vara någon i Stockholmsområdet.
 
O
Tja, kommunen har rätt, är det prickad mark brukar det vara väldigt svårt att få bygglov, är huset dessutom k-märkt så känns det som ett hopplöst förslag.
Det är SBK som handlägger din bygglovsansökan. Betänk att om du nu skulle få bygga på prickad mark så kan detta beslut alltid överklagas oavsett när överklagandet kommer, då det strider mot detaljplanen.

Om huset är k-märkt så brukar dom inte gilla tillbyggnader. Vilket är ganska förståligt, det finns en anledning till att man k-märker ett hus. Jag skulle inte gett mig in ett sådant här projekt, oddsen är väldigt dåliga.
Varför inte respektera att huset är k-märkt? och då acceptera att storleken på huset eller flytta?
 
Redigerat:
Kanske kan du få lite inspiration om du läser om hur Mats Andersson lyckades få bygglov i ett K-märkt område, trots att det stod i detaljplanen att han inte fick bygga där: https://www.byggahus.se/bygga/mats-bygger-familjegard-kulturbygd

Och kanske kan du få lite idéer och tips ifall du pratar med en arkitekt som är van vid att jobba med K-märkta byggnader. Det finns ju flera sätt att bygga till och kanske är det något sätt som stadsbyggnadskontoret kan acceptera om du respekterar byggnaden. Finns det möjlighet att gräva ner ett plan under huset kanske?
 
Hör hur länsantikvarien ställer sig i frågan.
Kan du få med dem på vagnen så kanske kommunen kan ge med sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.