Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig/oss med detta!:)
Flyttade in i vårt nybyggda hus i december.. Kände ingen lukt då, konstigt med tanke på att ventilationen inte var igång då!!
Fick sedan igång den, och samma kväll börjar det lukta.. Riktigt illa:(
Det känns som det kommer från väggen mellan kök/vardagsrum.
Min första tanke var givetvis att det låg en död mus/råtta i väggen, men det luktar fortf 2 månader senare!
Hur länge kan död mus lukta(Om det nu är det), och varför kom denna doft samtidigt som ventilationen sattes igång??
Kan det vara något annat som luktar, som kan paras ihop med ventilationen?
Tack på förhand..
:)
 
Anledningarna kan vara många men om lukten kom i samband med att ventilationen sattes igång så kan det vara relaternat med att den genererar ett undertryck som suger fram otrevliga dofter. Om du kan stänga av ventilationen och vädra ut ordentligt utan att lukten försvinner kanske du kan ha musen kvar på listan med misstänkta orsaker. Försvinner lukten skulle jag dock leta vidare efter avlopp som är otätt, vakumventiler som inte fungerar osv. Har du krypgrund och om så är fallet finns det någon lukt där nere?
 
Tror absolut på det du säger med undertryck.. Skärpte doftsinnet i fredags och gick på upptäcktsfärd! Det är garanterat en mus/råtta som ligger i mellanväggen. Förmodligen blivit instängd. Så, nu är det väl bara att vänta ut skiten.... Vi har betongplatta, så därifrån kan det inte lukta nåt! Undrar bara hur lång tid det tar innan lukten försvinner?? Tack för alla tips och råd:)
 
Om du kan hitta var luften läcker ut från mellanväggen (kanske under någon golvlist) kan du försöka täta där med silikon eller latexfog för att minska intensiteten.
 
Göran.W
En död mus eller råtta luktar bara ca 1 vecka
 
har ni låtit göra ventilationsinjusteringen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.