Jag planerar att ordna en tillbyggnad mellan min 1 1/2 plans villa och dubbelgarage, enligt bilden. Meningen är att tillbyggnaden ska rymma grovingång och tvättstuga, och därigenom möjliggöra ett nytt större kök i huset.

Bygglovsmässigt så kompliceras saken av att tomtgränsen går 1,2 m till höger om garaget, och genom tillbyggnaden räknas hela fastigheten som en byggnad. Det kan dock gå med grannens välvilja.

Problemet är att hans fastighet hyfsat nära garaget, och då krävs blandklassning IE60 på den del som är inom 8 meter enligt kommunhandläggaren (Täby).

Så till frågan... Hur uppnår man enklast IE60 i befintlig byggnad? Går det att uppnå brandklassningen genom att montera exempelvis gipsskivor i flera lager på insidan av väggarna (mindre problem) eller måste väggarna byggas om utifrån (större problem)?

Sedan till en fråga om takstolar och ihopbyggnad av hus och garage. Min tanke var att fästa en bärlina mellan gavel och takstol i garaget och sedan dra bjälkar mot den och staga upp dom mot en underliggande bjälke. Slutresultatet blir likt takstolar men då platsbyggda och fästa i hus och garage. Är det en bra idé eller är det krav på förtillverkade takstolar som gör husdelarna fria i förhålllande tillvarandra?
 
  • Utbyggnad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla i Isoverboken eller någon annan leverantör av isolering/gips för typkonstruktioner. Angående utbyggnaden går det säkert bra att göra som du säger, men tänk på snöfickan som kommer bildas. Säkrast är nog att kontakta en konstruktör.
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Brandklassningen ställer till mest problem med fönster. Finns det fönster och dom inte har en sammanlagd yta som är rätt liten måste dom vara brandklassade, och det är dyrt om inte annat.

Att få en vägg till IE60 är ingen match. Dubbelgips och lite minerull i väggen t.ex. så är man hemma.

Läs följande skrifter noga, så får du mer kött på benen.
http://www.karlshamn.se/upload/8756/brandspridning mellan byggnaderOK.pdf
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brand_ljud.pdf
 
R
Har du tänkt på att snö och vatten från garagets tak kan komma att pressa mot fasaden på huset? Det kan kännas som ett problem, det är den känslan jag får.
 
Mikael_L
Jag kom på att du antagligen även måste ha en brandklassad dörr mellan ditt hus och garaget, då dom bör anses vara skilda brandceller, bara så du tänker på det.

Fönster mot grannen är också problematiska, vanliga fönster är inte brandklassade. Brandklassade är dyra. Men är det inga fönster eller liten total fönsterarea så klarar det sig nog.

Sätter du en nockbalk mot en befintlig takstol så ökar lasten på denna takstol dramatiskt, även om ditt nya tak är relativt litet.
Förstärka takstolen är kanske nödvändigt.
Kommer du åt att bygga på takstolen med extra reglar på sidan av befintliga?
Då kan det kanske gå, att spika på regel av samma dimension som befintligt virke på ena sidan. Spika genom med 4" spik. Spika i grupper med 3-5 spik beroende på dimension och 50 cm mellan grupperna.
Spika spikplåtar på ena sidan överallt där det nya virket möter nya bitar.
Förstärk bägge överramarna och alla andra strävor helst med K24 virke.
Förstärk underramen om du kommer åt, där klarar du dig antagligen med liten mindre dimension än befintligt virke, om det är svårt att få dit samma dim.

Det är inte alls någon garanti på att detta är rätt eller så. Men så här skulle jag nog själv chansa att göra om jag var i dina kläder.
För den där utbyggnaden är som sagt relativt liten, så det blir knappast mer än dubbel belastning på takstolen.
 
Tack för er feedback, det är värt mycket.

Jag kommer åt att förstärka takstolen så det borde inte vara några problem. Utöver det så blir det nog så att jag får lägga igen ett par små fönster på garagets baksida pga brandklassningen och utöka brandskyddet på garagets sida och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.