Hej! Har nu äntligen registrerat mig.

Har lite funderingar kring kulvert för värme. Har idag en CTC värmepump i min källare och ska till våren börja bygga ett garage (70-80kvm) som kommer att hamna ca 30meter från huset. Då jag har dimensionerat pumpen för att kunna värma ett garage så vill jag ju självklart använde denna värmekälla.

Tanken är då att jag ska ordna en kulvert mellan hus och garage. Garaget blir nånstans mellan 70 och 80 kvm och jag har tänkt montera fläktradiatorer för att snabbare kunna öka temperaturen när det är mekardags. Tanken är att jag ska hålla en grundtemperatur på 12-15 grader för att sedan kunna höja tempen relativt snabbt när jag ska vara i garaget. Golvvärme har väl sina fördelar men det är ju ett trögt system så det tar ju en bra stund innan man fått upp värmen från 15 till säg 19 grader.

Det blir ju som sagt ca 30 meter som värmen ska transporteras. Är det någon som har gjort nåt liknande och har några tips eller synpunkter? Har sett hos Rinkaby att kulvertslang inte är gratis direkt, i runda slängar 10000kr. Finns det några alternativ?

Är det kanske smartast och mest ekonomiskt att bara montera in en luftvärmepump?

Jag bor i södra Norrland, Örnsköldsvik och här har vi ibland (sällsynt) runt 30 minusgrader på vintern och vad jag vet så ger väl inte en luftvärmepump nån värme då.

Många funderingar har jag som sagt.. tacksam för alla möjliga förslag och synpunkter.

/Pälle

 
Jag har en kulvert dock ej så lång som din ca: 4meter men jag har lagt ner ett 110mm PVC rör som jag isolerade och drog pex slang i och det funkar fint. Jag bor ju GBG området där blir det ju inte så kallt.
 
Har precis grävt ned ett kulvertrör till vårt nya hus mellan hus och garaget på 17 meter (kostade 4250 kr +moms). Röret är rejält isolerat och har en diameter på ca 20 cm. Det var inga större problem, har samma system där jag bor idag och transporterar alltså varmvatten från pumpen till golvvärmessystemet i garaget.

Vi kör konstant 16 grader i garaget...känns skönt på morgonen när man kör ut bilen i 10 graders kyla.

Kulvertarnas energiförlust kan jag inte uttala mig om men tror den inte är så stor. Kommer köra bergvärme nu så det har inte så stor betydelse!
 
Ja det kan ju vara en lösning, har funderat i de banorna. Nackdelen är ju att man måste göra den i flera delar och sedan skarva dessa vilket kanske kan vara ett problem i sig....
 
Calle Anka skrev:
Har precis grävt ned ett kulvertrör till vårt nya hus mellan hus och garaget på 17 meter (kostade 4250 kr +moms). Röret är rejält isolerat och har en diameter på ca 20 cm. Det var inga större problem, har samma system där jag bor idag och transporterar alltså varmvatten från pumpen till golvvärmessystemet i garaget.

Vi kör konstant 16 grader i garaget...känns skönt på morgonen när man kör ut bilen i 10 graders kyla.

Kulvertarnas energiförlust kan jag inte uttala mig om men tror den inte är så stor. Kommer köra bergvärme nu så det har inte så stor betydelse!
Aha, vad för kulvertrör köpte du och vad är det för dimension på rören i röret om du förstår ;)
 
Hej, jag har ungefär samma förhållanden (Umeå).

Värmepump i huset, 30m till garage med direktel.

Ska man välja kulvert, kolla noga värmeförlusten! Ligger på några tiotals W/m. Ta den förlusten gånger sträckan gånger 24tim om dygnet gånger antalet uppvärmningsmånader... Hoppsan, kan bli rätt mycket.

Frågan är om det kan bli bättre ekonomi i en L/L pump?
Tror dock att de inte går sänka så lågt i temperatur son ned till +15 innomhus.

Hälsningar Flurken
 
Flurken skrev:
Hej, jag har ungefär samma förhållanden (Umeå).

Värmepump i huset, 30m till garage med direktel.

Ska man välja kulvert, kolla noga värmeförlusten! Ligger på några tiotals W/m. Ta den förlusten gånger sträckan gånger 24tim om dygnet gånger antalet uppvärmningsmånader... Hoppsan, kan bli rätt mycket.

Frågan är om det kan bli bättre ekonomi i en L/L pump?
Tror dock att de inte går sänka så lågt i temperatur son ned till +15 innomhus.

Hälsningar Flurken
Har nu snokat runt på andra forum och pratat med VVS-firmor.

Jodå, de ska visst gå att köra på lägre temperaturer än 15 grader. Kan tänka mig att grundinvesteringen kan bli något lägre för en L/L men driftsmässigt tror jag kulvertlösningen är mer ekonomisk då man har bättre verkningsgrad på en jordvärmepump.

Ytterligare en nackdel med L/L-pump är att man måste komplettera garaget med ytterligare en värmekälla för de dagar då utetemperaturen är lägre än ca -20 grader. Då ger inte L/L-pumpen någon värme.

Förmodligen svårt att få svar på detta men; tro vad man skulle få för elförbrukning/år på en L/L-pump i ett garage som det jag planerar att bygga. Beror ju såklart på vilken temperatur jag vill ha. Kanske nån kan tala om hur mycket deras L/L-pump förbrukar i en villa el liknande.. En beräknad elförbrukning är ju ytterst intressant vid en jämförelse av olika värmekällor.
 
Dr._SiC skrev:
Kolla en extra gång det där med min-tempen på L/L pumpen. De flesta går faktiskt inte lägre än 16C. Tänk på att 99% av alla värmepumpar som tillverkas i världen används för att kyla
Tror att du kan ha rätt där.. läste nog lite galet misstänker jag. 16 grader är den undre gräns jag läst mig till hittills. Har man en rumstermostat till L/L-pumpar eller? Isåfall skulle man ju kunna laborera med placeringen av denna kanske? Sätter man den nära innedelen så borde ju den bara hålla 16 grader närmast själva utblåset. För en sån där rackare stänger väl av sig när önskad temperatur är uppnådd? Eller så sätter man den i taket där det alltid är varmast..

En ide bara... Fler synpunkter på L/L-pumpar emottages tacksamt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.