Så... Min första tråd.
Sammanfaller lustigt nog (eventuellt) med vårt första hus (budgivning).

Tror jag har något sånär pejl på det mesta och känner mig relativt händig... Sånär som på när det gäller V/A. Vad gäller detta så övergår det mesta mitt förstånd.

Nåväl, huset vi hittat ligger en bit utanför civilisationen och har således inte tillgång till kommunalt vatten och avlopp (vilket är synd, jag hade kunnat betala i princip vad som helst för detta).
Vad gäller huset så finns det inga förelägganden på brunnen, men däremot så är filterbädden tydligen uttjänt (såvitt jag förstår så är livslängden ungefär 15år) och kommer att behöva bytas ut i princip vid inflyttning.
Min fråga är väl helt enkelt... Bör man "passa på" att även byta ut trekammarbrunnen när man ändå håller på? Den är trots allt också anno 1987.
Någonstans tänker jag att det finns en viss "framkörningsavgift" hos bolagen som anlägger detta, och att man isf sparar någon krona genom att göra det redan nu, mot som att vänta tills det verkligen behövs.
Eller kör man bara på tills dess att det inte fungerar längre?

Som sagt... Vatten och avlopp är inte min starkaste gren. Be gentle!
 
Trekammarbrunnar åldras väl inte? Eller, jo kanske, det beror på lite hur de är gjorda. Min är väl från 1965 och är gjord av brunnsringar. Det är alltså två brunnar efter varandra, varav den andra var delad med en brädvägg. Spikarna hade rostat av till 1989 så att bräderna låg som ett plockepinn. Jag tog upp dem och ersatte dem med en takplåt som styvades upp i övre och nedre kant med tryckimpregnerade bräder. Du kan väl kolla upp hur din brunn är konstruerad, kanske den är i plast?
 
Är det en betong trekammarbrunn från -87 skulle jag gissa på att det också är gjutna skiljeväggar. Finns ingen anledning att byta den om den fortfarande är godkänd. Den håller säkert din livstid.
 
Om den fungerar finns det absolut ingen anledning att byta den "bara för att". Du får betala kanske 30000 för att spara några hundra.
 
Kanon! ...allt som inte behöver bytas ut är fine by me!

Hrm, passar på att frekvensen av "Anders" i denna tråden förmodligen är högre än riket i allmänhet! ;)
 
AndersMMÖ skrev:
Hrm, passar på att frekvensen av "Anders" i denna tråden förmodligen är högre än riket i allmänhet! ;)
Generationsfråga kanske? I min klass i grundskolan var vi tre Anders.
 
P
Brunnen är det nog inget problem med men det är kanske en infitrationsbädd eller markbädd och den har en livstid på 15 (säger många kommuner)
Du kan höra med kommunens mjljö och hälso avdelning vad dom har för uppgifter om fastigheten.
Nackdelen att höra av sig kan vara så att kommunen får upp ögonen på något som bör bytas.....
Men som sagt en filterbädd varar inte hur länge som helst och vem vill bo brevid ett dike som luktar skit?

Glömde skriva... Kolla på www.avloppsguiden.se för tips och kunskap
 
andersmc: Förmodligen så... Vid något tillfälle under grundskolan var vi tre i min klass också.

TheStills: Jo precis, filterbädden kommer att ryka i samband med inflyttning då den är 23 år gammal den också!

Kostnad för att lägga ny har jag förstått ligger någonstans kring 10-20k - innefattar detta också att de gör av med den gamla uttjänta på rätt sätt?

Ska försöka läsa på lite mer på länken du gav under morgondagen. Tack!
 
Hemmakatten
Jag tror, utan att veta 100%, att det kostar en hel del att göra sig av med den gamla bädden. det räknas som miljöfarligt avfall och skall tas om hand därefter. Det enklaste torde vara, om det finns plats, att låta den gamla bädden ligga där den ligger och gräva en ny bädd bredvid.
 
Duktigt knepigt... Det kostar en massa att göra av med den enligt konstens alla regler, men det är helt okej att bara låta den ligga kvar.

Någon som vet ungefär hur mycket det handlar om?
 
Det man ska göra för att säkerställa funktionen på avloppsanläggningen är att först kolla att trekammarbrunnen (kallas nu slamavskiljare) är hel och intakt. Har mellanväggar vittrat eller rasat är det bara att byta ut den. Risken med en trasig slamavskiljare är att skit kan gå ut i spridarrören och sätta igen bädden, så en tipp-topp-slamavskiljare är en rätt billig investering ändå.

Slamavskiljare finns det många av, de kostar inga 30.000 att köpa. Jag har några olika jag köper och då landar det på ca 15.000 kr till slutkund.

Infiltrationsbäddar som anses uttjänta är enligt mig och många andra inte uttjänta om den inte sätter igen. Så länge en infiltration är välventilerad ovan taknock samt inte har ovidkommande grundvatten/tillrinnande smältvatten kommer den tuffa på och gå. Markbäddar kan dock behöva bytas efter ca 15-20 år beroende på skick. Vatten i spridarröret? Illaluktande vid utloppet? Inga bra mätvärden? Byt..

Min summering är att det krävs en schysst slamavskiljare, det är dumt att snåla på detta då det riskerar hela bädden bakom. Då kan en investering på 30-50.000 kr gå åt helvete och det är ingen som står för den kostnaden åt dig.. inte ens försäkringsbolaget.

// Joakim
 
... att infiltrationer/markbäddar oftast lämnas kvar där dom ligger. Tidens gång kommer att bryta ner de avloppsrester som finns kvar i bädden och efter någon månad efter att bädden tagits ur drift kommer den nog sluta lukta om sådant problem har uppstått.

Att lägga på deponi kan kosta allt mellan 200-800 kr/kbm vilket kan bli uppåt en 10.000 kr om det är en konventionell bädd eller en tredjedel om man har haft turen att ha en kompaktfilterbädd (tex IN-DRÄN).

Jag ser ingen anledning att gräva upp en befintlig gammal bädd om man inte måste lägga bädden på exakt samma plats pga utrymmesbrist eller brist på fallhöjd.

// Joakim
 
Alright... Nu börjar vi komma någon vart (både med husköpet och med min kunskap kring VA).
Så det är med andra ord värt att kolla på trekammarbrunnen/slamavskiljaren när man ändå är nere och rotar?

Vad gäller (mark)bädden så borde det finnas gott om utrymme för ytterliggare (hur stor yta tar de i anspråk?) sådana.
Jag är iofs inte alls intresserad av att den gamla under några(!) månader? Tvivlar starkt på att grannarna är det heller...

Har hört pratas om "minireningsverk", hur står dessa sig i jämförelse med bädden?
Smidigare?/Billigare?/Mer bekymmer?
 
Det första du ska göra är att kolla lite försynt med kommunen om de håller på att inventera avloppen eller om de per automatik besiktigar avloppsanordningen när en fastighet säljs. Kolla även om din tilltänkta fastighet ska uppfylla normal eller hög skyddsnivå.

Även om du tycker att du har gott om plats på tomten så får du inte anlägga ett avlopp var som helst. Det finns avståndskrav till byggnad, tomtgräns, brunnar och annat. Dessutom ska hänsyn till grundvattnets flödesriktning tas.

Minireningsverk behöver du egentligen bara börja fundera på om fastigheten har krav på hög skyddsnivå samt får sitt avlopp utdömt. Det finns de som säger (Renoverarn) att man måste ha avlopp som hobby för att välja minireningsverk vilket jag inte håller med om. Det finns minireningsverk som du som fastighetsskötare inte behöver göra något med alls, förutom kolla eventuella larm någon gång i veckan.

Anledningen till att man inte behöver göra något med denna typ av verk är att man asnluter verket till en slamavskiljare, ny eller befintlig. Slamavskiljaren töms som vanligt men minireningsverket öppnas bara vid service.
 
Som jag förstår det så har det utförts en inventering av enskilda avlopp i kommunen redan, men inget föreläggande finns för vårt avlopp som det ser ut nu.

Hrm. Kolla larm ett par gånger i veckan är jag väl, i ärlighetens namn, inte särskilt sugen på.

Näe, lite fjärrvärme och kommunalt V/A så hade ingen varit mer nöjd än jag! ...men det blir väl svårt antar jag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.