Hej!

Jag är intresserad av ett gammalt hus där andra våningen är trång pga takets lutning. det finns alltså bara ståhöjd i mitten av andra våningen. Jag funderar därför på att plocka av taket och bygga på cirka en meter, så att rummen blir fullhöga.

Är detta något man kan göra själv, eller med endast lite hjälp? Jag såg på den klistrade länken "Bygga till på höjden" att priset för ett nytt våningsplan hamnar på bortåt 700 000 kr och det är på tok för mycket för sådan lyx för oss. Vi har byggt ett litet sommarhus på egen hand i lösvirke själva (inkl takstolar) så rent teoretiskt ser jag inga större problem. Eftersom plan två är fullt inrett så tänker jag mig att hållfastheten inte blir så stort problem heller och huset ligger lantligt så om så behövs för hållfasthetens skull vid snö kan man nog bygga taket toppigare.

Huset jag är intresserad av är ett vanligt trähus med sadeltak utan vinklar och måtten ca 7*10 m.

Någon som har någon bra länk eller ett bra tips om detta? Problemet/önskemålet måste ju vara ganska vanligt, men det är litet svårt att söka på detta (jag får bara en massa träffar om vindsvåningar och hela våningsplan etc).

Stort tack!

Petter
 
Tjena! Min far gjorde detta ingrepp i mitten av 80-talet i mitt barndomshem, en villa från 30-talet med trästomme. Jag var väldigt ung, men vill minnas att han lyfte av allt tegel för att få ett lättare tak, och förlängde sedan stommen med stående reglar "genom" taket. Själva lyftet gjorde han under en dag med ett gäng vänner, 5 domkrafter (en i varje hörn + en för att kunna "växla" stödet under med) som pallades upp av lättbetongblock. Nya block sattes under domkrafterna allteftersom taket kom upp.

Jag tror det gick väldigt bra, utan några missöden. Taket höjdes ca 2m och de bor fortfarande i huset. Kan tillägga att min far inte hade byggt speciellt innan det, men är väl rätt mycket händigare än medelsvensson.
 
Det finns lite olika sätt, men plocka inte bort det gamla taket först, bygg det förhöjda först och riv sedan innifrån, då har du väderskydd under tiden.

Troligtvis måste konstruktionen gås igenom beroende på typ av nytt tak som skall in, ex ryggåstak behöver stöd i gavlarna ned till grund. Sedan ev sväng till arkitekt, en del hus kan se rätt konstiga ut om man bara höjer en våning rätt av.

Kostnadsmässigt blir det som ett hus i en våning med färdig grund. Håller man det enkelt behöver inte kostnaden springa iväg. Men det är en del saker att tänka på som ev förlängning av skorsten och andra takgenomförningar, utbyggnad/ny elcentral, ev ny fasad på undervåning, förbättrad trappa, ställningar m.m. Budgetera minst som en enkel stuga.

När jag lade på en våning hade jag 4 snickare här ca en vecka sedan var det pappat och utegips på utom en gavel som jag slängde ut rivningsmaterialet igenom.

Ett alternativ till att lyfta tak är att bygga takvinklar etc för att få upp höjden mot sidorna. Har gjorts på en hel del hus runtomkring med lyckat resultat.
 
Hej!

Först vill jag bara säga att jag ju är en idiot. :)

Den andra våningen är alltså byggd på takstolarnas understa plankor så snedheten beror ju på hypotenusa-plankorna. Det jag helst skulle vilja göra (men jag förmodar att det är omöjligt) är att bygga på en meter stående regel på takstolarnas bottenplankor innan hypotenusa-plankorna tar vid, så att snedheten kommer högre upp. I princip blir det kanske då ett mansardtak (brutet tak) men jag vet inte om det får den effekt jag är ute efter eller om det brutna ger för litet nytta.

Båda era beskrivningar låter som att lägga till en helt ny våning, men om jag har fel är jag väldigt intresserad av att veta mer. Ska surfa här på forumet (en outslitlig källa till information!) på "takvinklar" och undrar vad "etc" innebär i sammanhanget...

Stort tack igen

Petter
 
Jag funderar igen. Vad jag förstår kan ett alternativ vara att bygga ett säteritak (rent estetiskt vore det ok tror jag). Då borde ju mitthöjningen kunna komma preceis där innerväggen idag börjar bukta inåt. Jag kan dessvärre inte hitta någon info om hur man bygger säteritak och jag kan inte förstå hur taktolar till sådana kan se ut (om man vill slippa bjälkar som går rakt genom rummet i brösthöjd, vill säga...).

Petter
 
Tyvärr är det nog så att hur du än gör med taket så blir det mer eller mindre som en ny övervåning.
Mina egna första tankar innan jag byggde på en övervåning var lite som dina, att höja sidorna eller ett säteritak, men insåg att det blir ju i princip ett nybygge där uppe och då var det lika bra att köra på och höja ordentligt.

Att slå på en våning med lösvirke och få det vädertätt (takpapp + utegips) tar inte speciellt lång tid. Sedan kan du gå och pula i din egen takt. Så tveka inte om du har tid.
 
Går i samma tankar. Bygga ett mansard tak på våran 80kvm villa. Har även jag sett priser på 7-800´kr vilket är på tok för mycket.
Jag räknar med få ett tätt, isolerat mansardtak för 400-450 000kr inkl hjälp av snickare. Tokigt?
 
Visst går det, men det kan snabbt sticka iväg. Vi hade en budget på 350.000 för ca 100m2. Det hade hållit om vi haft kvar ursprungsplanen. Ex fönster, golvärme m.m drog iväg + jag anlitade hantverkare mer än tänkt för att spara tid, ex listning, målning och fönstermontering.
 
Om dte är ett hus tänker köpa så måste du ju först kolla att detaljplanen tillåter en höjning. Och i så fall vilken typ av höjning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.