Vi har just byggt ett växthus som sitter förankrat i husets fasad. Jag hade tänkt mig att jag skulle ha två odlingslådor, en på var sida om dörren. Marken i växthuset består av jord. Där vi inte har odlingslådor ska vi lägga sten/plattor av något slag.

Frågan är nu om det är något särskilt vi behöver tänka på när vi bygger odlingslådorna. Jag tänkte mig att de kan vara 70 cm höga och att de kan fyllas med jord nästan upp till kanten. Kan man ta vilka träplank som helst för att bygga lådorna?

Jag är helt novis på det här med växthus som ni kanske märker ...
 
Vi har "odlingslådor" på altanen. Några har vi isolerat med frigolit för att skydda rötterna under vintern och de som är mer säsongsbetonade har vanlig byggplast invändigt för att skydda trä't från fuktig jord. Vi valde vanligt virke som vi sedan målade i vanlig oljefärg
 
Vad skall ni odla? 70 cm jord är rätt mycket...
Ett tips är ju att inte använda impregnerat virke utan i så fall ta värmebehandlat. Vanligt trä håller i flera år.

Förtydling; om ni skall odla grönsaker att äta så är det ju inte så käckt med impregneringsmedel i trät då det kan vandra in i grönsakerna. Skall ni odla blommor så spelar det ju mindre roll.
 
Redigerat:
Pallkragar?
 
  • Gilla
Gustave G
  • Laddar…
Har ni träd i närheten så lägg någon form av duk i botten. Din fuktiga jord kommer annrs att bli en enda stor rotklump
 
I ena ändan hade jag tänkt sätta en vinranka. Och sedan får jag ta reda på vad som går att odla över huvud taget. Min son vill odla allt som går att äta, men jag är rädd att det är mycket som trivs bäst på friland?

Sonen vill odla rödbetor, morötter, citroner, potatis, bönor. Jag har fått för mig att vindruvor, tomater och gurka är ungefär vad som trivs i växthus, men jag kanske har fel?

Helst skulle jag vilja ha en uppsättning kryddväxter där också.

Det låter bra att ha frigolit på insidan, det får det bli!

Just det, virket får inte innehålla några gifter. Det måste vara viktigt.

Talliman, vad menar du med träd? Jag tänkte sätta en vinranka i samma odlingslåda som jag sedan odlar annat i också. Annars finns inga träd i närheten.
 
Det som du räknar upp funkar att odla i växthus men lite overkill är det ju för potatisen tex. Vill han bara ha en planta eller två är det enklare att odla potatis i en hink med jord. Risken är att det blir för varmt och så dör de för det.
Jag hänger upp mig lite på jorddjupet men av det du räknade upp så är det inget som behöver så djup jord! Det känns som att det blir en himla massa springande för att fylla upp lådorna som sedan enbart kommer använda den översta delen. Rödbetor och morötter nöjer sig med sisådär 20 cm.
Förra året hade jag mina morötter i en vanlig pallkrage och den är väl ca en dm hög skulle jag gissa? Det mesta av mina grönsaker regnade bort förra året, helt sjukt vad det regnade här där jag bor, men jag fick några småmorötter i alla fall. :(
 
Jag för min del hade jag undvikit vinranka. Håller man inte efter dom med hård beskärning, så tar de snabbt överhanden i växthuset.
Pallkragar funkar fint på friland, borde även funka i växthus om man har plats. Med lite tur kan man hitta sådana gratis. ;-)
70 cm jord är onödigt arbete! 20-30 cm räcker.
 
Om det är höjden (70 cm) man vill åt för att skona ryggen kan man bygga en mellanbotten för att slippa kånka allt för mycket jord. Är man händig och fiffig kan man också bygga lådor på ben. Under får man plats med krukor och annat "bra-att-ha" som tål fukt.
 
OK, jag ska dra ner på jorddjupet. Vi har en jättehög med jord i växthuset just nu som har blivit över från annat anläggningsarbete i trädgården, men det kan vi alltid bära ut igen.

Dalbotös, då funkar det att odla morötter alltså?

Tack för alla bra tips!
 
AnneFi
ett problem som man får när jorden inte är i markkontakt är ju att maskarna heller inte kommer åt.
Jorden dör och måste bytas om man vill att något ska växa däri.

När man sätter odlingslådor ska man ta bort eventuellt gräs under och luckra upp jorden så att nyttodjur kommer upp och håller jorden näringsrik.

men nu är jag ju ingen proffs direkt utan det var vad som stod i den boken om odlingslådor som jag läste när jag gjorde mina egna.
 
Det har jag också hört, att man ska ha jord underst. Först tänkte vi gjuta en platta under växthuset, men så var det någon som sa att man alltid ska ha jord under där man tänker odla, av det skälet du anger. Det där med frigoliten tänkte jag att vi sätter på insidan av väggarna i odlingslådan, inte under mot marken.

Kommer du ihåg vilken bok det var du läste? Jag har haft svårt att hitta böcker om växthus. Det verkar inte finnas några som inte är slutsålda.
 
AnneFi
ska se om jag hittar boken. vet inte om hela boken handlade om odlingslådor eller om det bara var en del a boken.
Har väldigt många böcker själv och svärmor har fler. :)
 
http://växthusodling.se/index.html ;)

Om man vill ha maskar i jorden kan man ju tillsätta dem själv också istället för att vänta på att de skall hitta dit själva. Då kan man ha ett slutet system i botten, då slipper man dessutom att få in sjukdomar som sprids via kryp den vägen.
Så, man kan göra lite som man vill! Jorden i ett växthus används ju ofta väldigt hårt och behöver ändå gödslas i början av varje säsong så jag sköter den biten själv utan "markkontakt".

Men det bästa med växthus är ju att de kan vara precis som man vill själv! Man behöver inte alls ha massa tomater och gurkor i dem, man kan lika gärna ha blommor i mängd eller så kanske inte en endaste blomma utan bara en skön soffa, kuddar och en sval drink.
Åååååh vad jag vill ha sommar nu!
(Tycker Marlene borde skämmas lite som pratar om såna här roliga saker så jag får vårabstinens ;) )
 
Redigerat:
Vi har strålande solsken här i Skåne och jag är jättetaggad på vårt växthus! Jag förstår att det kanske inte är samma väder uppåt landet .... håll ut, våren är på G!

Själv är jag mest sugen på kryddväxterna, olivträd och kanske lite citrus och resten blandade blommor. Men min lillkille har gröna fingrar och är intresserad av matlagning och han vill så gärna odla sånt vi kan äta sedan. Så för hans skull ska första säsongen i växthuset bli test av olika saker vi kan äta. Det var ju verkligen glädjande att det funkar att odla annat än gurkor och tomater.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.