Kanske lite konstig tid på året att ställa denna fråga, men jag körde igång en 3 kilos julskinka på grillen för 1½ timma sedan och röker den för fullt... Först att grilla i Sverige 2011???
Försöker köra "low and slow" och hålla 110-120 grC i grillen, men tycker det är svårt. Har en ugnsfast form med 1-1½ liter vatten i stående i grillen. Bara en kolbehållare glöder. Spjällena stängda så de nästan, nästan är helt stängda. Ändå blir det över 120 gr (termometern slutar vid 120 gr tyvärr, så jag vet inte exakt hur varmt det är) Någon som har bra något bra trick till nästa gång hur man kommer rätt i temp? Färre bricketer igång? Med gasolgrillen är detta mycket enklare... Till våren blir det nog en 3:e Weber, en rök...
 
kika här...http://www.youtube.com/watch?v=ETXRScuvjSQ&feature=channel

Det ska egentligen inte vara något problem. har gjort det själv ett par gånger. Först måste du nog skaffa en riktig termometer.. Det tar ett tag att få in tekniken med spjällen, men det är främst lockspjället du skall laborera med. Googla på bbg och Weber kettle så hittar du massor med tips.

Att det skulle vara lättare att röka med gasolgrill hänger jag inte riktigt med på hur det ens skall gå till.

Vill du skaffa en rök så föreslår jag Webers variant. har en sådan och den är lika enkel som suverän at använda. Blir perfekt varje gång. Fel... jag hade problem med briketterna en gång och använde tändvätska. Straffade sig direkt!!

När jag nu tänker på briketter, pröva Webers, är som dag och natt mot de man köper på macken.

Lycka till!
 
Såg att någon svarat på min fråga...
Jag har alltid ugnstermometer instucken i spjällöppningen, så tempen har jag bra koll på. Trots kraftigt strypning av spjäll (både tillopp och utloppsspjäll) tycker jag det kan vara svårt att hålla tempen konstant. Jag kanske har för många bricketter igång samtidigt?
Med gasolgrillen menar jag att den svarar mycket snabbare på temp, inte att det skulle vara enklare att röka i den.
Webers bricketer- jajamen-alltid!
Webers rök ligger på inköpslistan...
 
Vad brukar vanlig temp vara i en klotgrill? Har en Weber 57cm
Kanske skulle skaffa en temp att stoppa i spjället?


Lagavulin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.