Har själv en Snow Cutter orginal, är nöjd med den. Visst är den lite dyr, men å andra sidan har jag inte tiden att åka och handla in allt material samt tillverka den. Tror inte det blir så mycket billigare i slutet, kanske roligare.

Men för de som har så är det ett sätt jag starkt kan rekommendera. Såg också att de nu har återförsäljare samt rekommenderade av försäkringsbolag
 
MasMats. Det där är verkligen lyxvarianten, jag kanske lägger in ett foto av min, men rakan befinner sig 22 mil från mig i nuläget
 
Jag har kanske urmodellen för denna pryttel, det är 20 år sedan jag köpte min,
Skäret på denna är en tunn rostfri plåt ca 1 mm tjock, endast kantvikt.
Bredden är som en snöspade, det ligger en Wedevåg i förgrunden som ref.
Infästningen är enkel, 3 st popnit i ett rostfritt rör som sedan går in i teleskopskaftet (jag har dragit isär lite så det syns, låses med 2 st knappar med en fjäder mellan.)

Medarna har jag satt dit då det fastnade i så mycket takspik

Jag köpte med ett 11 m skaft.

Jag tror mas mats har för trubbigt skär. Går tungt genom snön.
Jag tror han har för lång skär dessutom. Går tungt genom snön.
infästningen blir oerhört tung, tänk er med ett 11m skaft.
Det är farlig att stå på en stege, tänk om all snö plötsligt lossnar (granne som gjorde detta blev inlagd) därför ska man ha långt skaft.

Det finns väl ingen anledning att göra den dubbelsidig, är man vänsterpartist så gör man en version som jobbar från höger till vänster.

Skaftet på min är extra långa rollerskaft som tillverkaren hade specialbeställt.

De övriga modellerna som visas på videosnuttarna:
den med bygel blir nog för tung
Den andra där rasar snön ner efter skaftet (kolla vad det sviktar) och snön yr omkring, dessutom kan man inte fortsätta medan snön är på väg efter skaftet.

Det finns ett uttryck, "det enkla är det geniala", men det tar oftast lång tid att komma på det enkla.

Protte
 
  • Snoskar1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snoskar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prototypen. 11 m långt rollerskaft, du måste ha högt i tak när du målar! Bor du i en kyrka? Men jag håller med om att stegar skall man akta sig för i det här sammanhanget.

Ang dubbelsidighet. Jag upplevde att det var lite knepigt med endast ett uppvik eftersom taket över entrén är i vinkel. Därför tror jag att det skulle bli lättare att "skära av" hårt packad snö. Med ett helt rakt tak utan vinklar blir ju situationen annorlunda
 
Märk vad jag hade skrivit:
<<Skaftet på min är extra långa rollerskaft som tillverkaren hade specialbeställt.>>

Det betyder att rör och låsningar är lika som rollerskaft, det är garanterat omöjligt att måla med ett så långt skaft, det är väldigt svårt att öht lyckas pricka taket när man ska skära ner snön.

Som rollerskaft räcker det bara halvvägs upp till taket i Sofia kyrka Jönköping, där är det 22 meter upp till innertaket.

Det går säkert att ta sig runt i ett takveck med en enkelsidig och det är inte helt nödvändigt att att bort varenda gnutta.

Protte
 
Lyfter en gammal tråd...

Hördu du prototypen. De där plastmedarna verkar perfekta för att inte råka skjuta upp pannorna också. Eller?
Vet du något bra ställe att köpa prisvärda teleskopskaft? De brukar vara hiskeligt dyra där jag överhuvudtaget har råkat på några.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.