Hej!

Jag ska beställa presskopplingar för en frikyleinstallation till bergvärmen. Vad skiljer en b-presskoppling från en a-press? Rörisen har kört med a-press men Rinkaby rör säljer bara med b-press, spelar det nån roll?

Mvh
 
Hej

a-press eller b-press säger ingenting ,kolla vilka backar de skall pressas med M eller V

M=fd mannesmann (orginalet)
V= viega mfl, mfl (Plagiaten )

/Cerwin
 
Krilleman
a-press = sämst (ahlsells egna)
b-press = näst sämst (LK mfl)
Överlägsen alla = Mapress (fd mannesman - idag Geberit)
 
Redigerat:
  • Gilla
JJI
  • Laddar…
Har aldrig haft några problem med ahlsells egna (a-press eller a-collection son den heter),
däremot så med v-backar har det läcktdå oringen sitter djupare och är mer känslig ,dessutom har vi hafr en hel del problem med porer på dessa.'


Så kör på kopplingar som pressas med m-backar ,annars ha gasverket redo,det löser det mesta

/Cerwin
 
  • Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Någon som vet om det går att pressa V-kopplingar med M-backar?

Jag har nämligen köpt på mig V-kopplingar för att dra om vattnet hemma. Dock så fick jag syn på att det står M22 på den pressback jag ska använda (har fått låna en tång). Jag reflekterade aldrig över detta då backen ser ut att passa perfekt på kopplingen.
Passar verkligen en M-back på en V-koppling? Kan det vara så att M22 står för 22mm?

Är för övrigt en REMS-tång det handlar om.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Jakobpier
  • Laddar…
jodå det går att pressa v-delar med m-käftar , MEN skulle du få en vattenskada pga detta skulle det nog vara så att försäkringsbolaget inte betalar

och M22 står inte för 22 mm utan det är press systemet
 
Krilleman
Gör det rätt från början... Det löser många bekymmer senare!

Det går inte att gämnföra A-press med Geberits... Två helt olika världskartor! Bara en kan vara bäst, Geberit! När man provat det mesta är man övertygad! d^_^b

VSH, Sahna, A-press, B-press, alla ligger steget efter...
 
Gerberiten har ett så kallat läckindikator. Villket inebär att man med flit har gjort påverkan på oringen en försvagning.

V-press har inte något sådant förutom den skilnaden mellan dom så har v-press ett litet stycke rör framför skälva oringen (ser man V-press o M-press så förstår man vad jag menar med skilnaden ) Det gör att maskinen klämer gjämnt med samma tryck på båda sidor av V-pressen inte på M-pressen.

Vilket som är bäst är väll en smak sak Volvo eller Saab.
Men att säja att v-press är sämre är bara dumheter.

Att pressa med fel backar är inte bra o bör undvikas då man kan se på koplingen efter press om fel verkyg används.

Funkar det högst troligen.

Mvh Jonny.
 
Krilleman
En kom först, utvecklade systemet med press långt innan 2000-talet. Dom har kunskapen och erfarenheten bakom sig. Massor med timmar med utveckling... Resten är kopior... Tyskarna har haft denna tekniken läge innan den blev allmän i Sverige...

Din jämförelse med SAAB och Volvo, borde egentligen vara SAAB + Volvo med Skoda, FMM eller Damixa, IFÖ eller Hafa?!

Lätt val! d^_^b

Dessutom får du inte en presskoppling godkänd utan sk "läckage indikator" Hur man löst det är olika.

Innan den fanns var det var många som glömde pressa kopplingar som höll tätt länge, innan den sköt ut röret med massiv vattenskada som följd... Dock ej geberit som redan hade kunskapen + erfarenheten och löst sina "barnsjukdomar" i tidigt stadie! Skäl nog att lägga några ynka extra kronor!
 
Redigerat:
Ja visst dålig jämförelse. :) Men då borde vi alla köpa Ford för dom var ju först med serietilverkade bilar o där med borde vara bäst eller? ;)

Det du säger om att man ej får den godkänn är bara del viss rätt V-pressen är fortfarande godkänd i sverige hur det blir i framtiden får vi se.
Jag säger inte att M-pressen är dålig på något sätt men V-pressen är inget fel på heller.
V-press var ju först ut med klämindikator så att man ser att man klämnt den o inte glömer att göra det.
Något nu även M-press har nu vilket är bra.
Detta är samma tjafs man hör om vilken klämrings kopling som är bäst Vattet,FPL,VSH,A-koplingen. mm
Alla funkar o alla kan få produktions fel på sina delar.

Viktiga här är att man ska pressa med rätt backar.
 
Krilleman
Absolut! Rätt backar är A & O!

För övrigt kan jag meddela att Vattete ligger före på klämringssidan! d^_^b Färigsmorda 12 & 15 = underbart! Men det är ju också det enda Gustavsberg gör bra... Vatette...

Men var inte tråden om press?! ;)
 
Håller med gillar med Vattet.
Nu har ju A-kopplingen samma delar men man är liksom upp vuxen med Vattet. :)

Japp Press var det var.
 
Krilleman
d^_^b
 
Hej!

Gammal tråd som jag tänkte väcka liv i :)
Hur ser skillnaden ut idag, är det fortfarande M(A)-press som anses vara bäst eller är V-press likvärdig?

M.v.h.
Valentin
 
Ska installera en varmvattenberedare och fick låna en V-pressapparat av en röris. Har aldrig gjort en klämkoppling innan så det blir spännande att se om det funkar :p
Har kollat lite hur det ska göras på youtuben så jag är inte orolig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.