Jag har ett 1-plans hus från 2006 med sadeltak. Väggarna är standard regelkonstruktion med plast, isolering, vindskydd, luftspalt och fasadtegel. Bygger nu om en angränsande förråd/carport på gavelsidan till sovrum. Den nya delen är knappt 1 meter lägre än huvudbyggnaden vilket alltså gör att ytterväggen nu kommer vara innervägg förutom längst upp där den endast är yttervägg för den nya gamla delen.

Ursprunglig tanke var att låta fasadteglet på den blivande inneväggen, skulle vara synligt som en trevlig detalj.

Några har dock påpekat att varm luft från sovrummet då kan gå ut genom teglet och luftspalten och högst upp där väggen endast är yttervägg (<1m) kylas ner och kanske frysa på fel ställen.

Nu är min fråga om någon har ett bra tips på lösning.

  • Kan man måla telelväggen med någon osynlig färg och på så vis hindra varm luft från att gå igenom.
  • Eller skall man ge upp idén, som ju är rent estetisk, på synligt tegel och regla upp väggen, sätta plast och gips istället?
  • Någon annan bättre idé?
Tack på föhand för alla tips!
:)
/Magnus
 
Problemet är att teglet värms upp av inneluften och att det i sin tur värmer upp luften i luftspalten, inte att luften går igenom.

Antingen får du isolera invändigt i nya sovrummet eller också utvändigt där väggen fortfarande är yttervägg (vilket inte känns vettigt/rimligt), annars får du en extremt dåligt isolerad del i konstruktionen som drar ut värmen. Förutom möjliga problem med fukten som du nämnt.

Jag är så tråkig att jag hade gett upp idén...

Det här har jag inte tänkt på, en kompis byggde nyligen garage intill sitt tegelhus, skall tipsa om att det inte är någon bra idé att värma för mycket...
 
Redigerat:
Byggagarage skrev:
Problemet är att teglet värms upp av inneluften och att det i sin tur värmer upp luften i luftspalten, inte att luften går igenom.

Antingen får du isolera invändigt i nya sovrummet eller också utvändigt där väggen fortfarande är yttervägg (vilket inte känns vettigt/rimligt), annars får du en extremt dåligt isolerad del i konstruktionen som drar ut värmen. Förutom möjliga problem med fukten som du nämnt.

Jag är så tråkig att jag hade gett upp idén...
Ok, tack för tipsen :)

Låter ju som om det inte är värt det att låta den vara synlig då. Får isolera den helt enkelt för att slippa eventuella problem om några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.