Hej

Håller på med att bygga en fjällstuga. Har börjat isolera ytterväggarna.
Ska så småningom om börja isolera runt fönstren. Det ser så lätt ut på
bilder men hur gör man vid fönster karm skruvarna? Tacksam
för tips och råd


Suss:S
 
  • Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Du skär ut remsor/bitar av isoleringen och trycker in dem med en spackelspade.
 
B
man ska ej dela på drevningen.
det är bara att pressa in ändå
 
byggare henke skrev:
man ska ej dela på drevningen.
det är bara att pressa in ändå
Du menar att man ej skall dela på exempelvis en Paroc-skiva?? :D
 
B
det är stor skillnad.
delar du på drevet kan du skita i att dreva
 
Det finns speciell drevisolering, men det funkar lika bra med vanlig, gör som ovan skär ut 5-10 remsor av det som blir över av väggisoleringen, inga småbitar, utan ca 50-100 cm långa eller mer. Dela dem så att de blir ca 1-3 cm tjocka beroende på hur stort mellanrum mellan karm och regel.
Sedan fyller du mellanrumet, inte för hårt, det får inte packas, men det skall heller inte kunna dra igenom luft.
Fyll sedan hela mellanrumet i dess tjocklek. Sitter det salning fyller du detta mellanrum också.
Isoleringen är mest för att hindra drag och att det kommer in luft i mellanrummet, då både karm och regel runt är köldbryggor som isoleringen gör lite inverkan på.
 
Fogskum.
 
B
så mycker mer bebändigare med färdig drev.
fogskum. gärna men helst ej till trä fönster.
 
Karmskruvarna är inget problem då man drevar med vanlig isolering, det kryper ihop bakom mot utsidan, då man sätter in fönstret kan man dreva från utsidan innan man slår på foder för att vara på den säkra sidan. Skum skulle jag undvika om man inte har gjort det innan, det blir bättre med hederlig drev tycker jag.
 
byggare henke skrev:
[länk]
Det ät ju det TS frågar om, hur gör man vid karmskruvarna? Bildera i länken ger inte svar på detta.
 
B
men gud.
jag bara visar en instruktion.
man ska bara trycka in isolering, inte dela på någon isolering.

att skära drev som du säger är onödigt speciellt för sin hälsa.
man ska skära så lite som möjligt. helst använda mask, handskar och heltäcknade klädsel när mam arbetar med glas, sten, lin egentligen allfiber isolering.
 
Redigerat av moderator:
B
det fanns en äldre beskrivning som förklarade mycket pedagogiskt hur man drevar.
 
byggare henke skrev:
men gud.
jag bara visar en instruktion.
man ska bara trycka in isolering, inte dela på någon isolering.

att skära drev som du säger är onödigt speciellt för sin hälsa.
man ska skära så lite som möjligt. helst använda mask, handskar och heltäcknade klädsel när mam arbetar med glas, sten, lin egentligen allfiber isolering.
Vad menar du, att dreva några fönster som husägare gör varken från eller till. Som yrkesman kan jag förstå att man undviker det även om få i praktiken gör det.
 
B
tycker du att lite asbest inte är så farligt heller??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.