Lillkorpen skrev:
Tror Du verkligen att cirkulationen fungerar som den ska när han kan blåsa från säkerhetsventilen och till expansionen? Då är ju röret tomt på vatten.
Hade han inte lyckats bra med eldningen någrra gånger när han fyllde upp systemet innan han tände?
Det jag menar med att cirkulationen fungerar som den ska är att han kan elda tanken varm utan att det kokar, hade han haft luftficka i övre laddrör hade cirkulationen avstannat, tempen stigit och pannan kokat.

Men helt klart låter det konstigt att att han orkar blåsa luft till expansion, men det skulle vara svårt även med vatten bara i exp.-röret och det får vi väl förutsätta att det är??

Hmm, svårt när man inte ser grejerna IRL...
 
Var bor han? Vi stämmer träff hos honom och reder ut saken. TS får bjuda på bira och logi.:)
 
:) .
 
Ett annat sätt för att lösa att det kommer luft till röret som går till kärlet=
Bottenansluta röret för att på så vis eliminera risken att bjuda det där jäkla röret på "luftrikt" vatten.
Eller?
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror nog mitt senast inlägg är värsta vinstlotten för TS. Detta måste ju bara vara lösningen på problemet?
Bottenanslut röret som går till exp. Eller?
 
Bara för Ts att prova...Vi väntar med spänning...:)
 
Det är i pannan problemet sitter. Jag skulle kunna tänka mig att den är känslig för avluftning eftersom vedutrymmets tak inte är vattenkyllt. Sen har TS kanske satt en förminskning ner till cu28 i muffen för övre anslutning (som är horisontell). Detta försämrar avluftningen och det bildas tryckstötar. Sätt en vinkel direkt i muffen (uppåt) utan förminskning innan så förbättras avluftningen och problemet är ur världen?
 
Ja, jag ska titta på en omdragning av stigaren, jag har tittat och det är nog som du säger(igen) jag får nog en luftficka i toppen på pannan som förmodligen kan orsaka problemet jag har, vatten har en tendens att bli en väldans massa ånga..

Jo, jag har en förminskning fast till cu35 fast det är nog illa nog, lutningen åt fel håll gör inte saker bättre..

Härligt, nu får jag ännu mera rörmockar-erfarenheter!!
 
Hoppas du får ordning på det.:)
 
Jag hörde av en bekant att han med sin panna och expansionskärl en dryg meter ovanför panntoppen hade vissa problem med laddomaten (21) som börjar självsvänga (dunka i backventilen?) om vatten nivån var lite för låg i exp-kärlet. Vet inte under vilken fas i eldandet det inträffar men löses med lite vatten påfyllning. Han har en filosofi att laddomaten behöver en viss vattenhöjd för att fungera.
 
ichgary skrev:
Ja, jag ska titta på en omdragning av stigaren, jag har tittat och det är nog som du säger(igen) jag får nog en luftficka i toppen på pannan som förmodligen kan orsaka problemet jag har, vatten har en tendens att bli en väldans massa ånga..

Jo, jag har en förminskning fast till cu35 fast det är nog illa nog, lutningen åt fel håll gör inte saker bättre..

Härligt, nu får jag ännu mera rörmockar-erfarenheter!!
;) Starta eget kanske?? Inte många som kan bygga övertrycksfritt!
 
Cirkulation ? hur bra ?
Hur har man löst cirkulationen genom panna stigare från panna måste ju vara högsta punkt
även fast man har en klenare anslutning ska inte den lilla volym luft som samlas ställa till med problem
Lokalkokningen i pannan måste bero på dålig cirkulation av vatten i pannan
FORTFARANDE TROR JAG PÅ ATT BACKVENTILER SKAPAR PROBLEM
MÖJLIGTVIS STRYPER /HINDRAR FULLGOD CIRKULATION
Finns det ingen anslutning på högsta punkt för avluftning av pannan ?anslutning säk.ventil t.ex
Koppla ett rör mellan säk.ventil och stigare som är så långt att säk.ventil kommer över exp.
 
Starta eget kanske?? Inte många som kan bygga övertrycksfritt!
Ja, kanske inte är en så tokig idé! ;) Du får bli min ständige rådgivare!

Cirkulation ? hur bra ?
Hur har man löst cirkulationen genom panna stigare från panna måste ju vara högsta punkt
även fast man har en klenare anslutning ska inte den lilla volym luft som samlas ställa till med problem
Cirkulationen är tillräcklig för att evakuera värmen från pannan eftersom panntempen inte stiger..
 
Hur blev det,ringde du till Herr Fröling? Tänkte på övertändningen,om dom hade nån ljus ide?Har du pratat nåt med dom om dina problems...
 
kan de inte vara så att vattnet cirkulerar för sakta genom pannan som då börjar koka/sjuda o skapar massa luft fickor, går de inte stänga primärluften så pannan brinner saktare eller höja varvet på cirkpumpen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.