Status
Tråden går ej att kommentera.
Som alfista skriver så går det inte att svara generellt på den frågan. Du måste läsa databladen.

Av vad jag kommer ihåg från databladsläsande så drar en trådlös bläckstråleskrivare ungefär 1 - 1,5 w när den är igång och väntar på en utskrift från en dator, den drar typ 15 - 25 w medan den skriver, och den tar 0,1 - 0,5 w när den är i standby. Sifforna tror jag är desamma på någon tiondels watt när för en ren USB inkopplad skrivare.

Dvs den kostar 10 - 20 kr per år i elförbrukning, om du inte skriver jättemycket. Och tar du dig besväret att gå och trycka på skrivarens avstängningsknapp när du inte skall använda maskinen på ett tag så kan du komma ned i en 5a om året i driftkostnad.

Jag skulle tro att om man lägger den tid det tar att stänga av och på skrivaren för att spara 10 kr, om man lägger den tiden på att istället gå och fintrimma värmen i huset så kan man spara 1000 lappar (och därmed minska koldioxidutsläppen).

Observera att en skrivare som är igång men inte just nu skriver är inte i standby, den är igång. På samma sätt så är en dator som står på inte i standby, den är igång. Den är igång antingen för att användaren har satt den på att göra något, eller för att den behöver vara tillgänglig med kort varsel, det tar för lång tid att starta upp den, eller för att den är instabil. Jag har haft flera datorer som jag medvetet aldrig startade om annat än vi väl vlada tillfällen, för jag kunde inte ta risken att den skulle strula vid omstart.

Onödiga omstarter har vid mer än ett tillfälle satt mig situationen att vara tvungen att rycka ut till närmaste butik som har någon form av dator att sälja.
 
Jag mätte upp 12 watt standby på en skrivare på jobb. Detta blev ca 150 kr med vårt avtal. Skrivaren är dock minst tre år gammal så det finns nog bättre idag.

Jag har fått höra flera gånger av våra IT-jobbare att den eller den utrusningen knappt drar någon standbyel alls. När jag sedan frågat varför transformator/drivaggregat mm vad så varma har de inte riktigt fattat den retoriska innebörden. Man känner knappast någon större värme av 1 watt men 10 watt märks.
 
Har en äldre men utmärkt laserskrivare Canon LBP-660. Den har ingen on- eller offknapp. Eftersom jag saknar bruksanvisning vet jag inte om den har standby. Skrivaren "låter" både när datorn startar och stänger av så då kanske det styr till och från av standby?
 
Jag har en HP cp1215 färglaser som inte har riktig standby utan beredskapsläge och drar ca 4.5 watt i detta läge. Denna skrivare stänger jag av då den används sällan. Datorer stationära som i avstängt läge drar 6 watt eller mer styr jag med fjärrbrytare. Övrigt är i standby (finns marginellt att spara), har bytt alla glödlampor till le/lcd och på g med elpannan.

En modern skrivare som inte har "riktig" on.off knapp drar oftast lite ström så länge den är i standby, har du väl skrivit ut en sida hamnar skrivare i beredningsläge och du kanske själv behöver försätta den i standby igen. Vissa skrivare kan programmera att efter viss inaktivitet gå till standby.
 
Standby är väl inte något väl definierat begrepp, men nyare apparater är ofta så beskaffade att de drar någon eller flera watt när stickproppen sitter i väggen. Enda sättet att få dem att inte dra något alls är att dra ut sladden. När det är nere på så lite som en watt eller mindre är det knappast så mycket att bråka om. Är prylen några år gammal är det visserligen mer, men större potential till besparing finns nog i att inte ha datorn igång i full drift när den inte används.

Erik
 
Med nyare apparater finns större krav på energisnålhet och nätdelarna är då byggda annorlunda och drar mindre energi. Det finns olika lösningar på detta men enkelt förklarat så handlar det om att koppla bort primärsidan på transformatorn, nästan lika bra som att dra ur släden... ;)
 
Avemo skrev:
..men större potential till besparing finns nog i att inte ha datorn igång i full drift när den inte används.

Erik
Absolut, vi har en gammal desktop som i princip endast används till bokföring några minuter varje dag, men är så svårstartad att den står på 24/7.

Förbrukning: 120 W.. vilket skulle betala en ny dator på ett par år..
 
Nya EG-direktiven skall visst kräva max 1 watt i stanby och 0,5W för TV i nästa steg. Det är ju en enorm skillnad jämfört med tidigare. Om detta efterlevs till 100% vet jag inte men troligen var det inte så svårt att bygga elektroniken energisnålare. Det handlar nog bara om att konsumenterna måste kräva något först.
 
mycke_nu skrev:
Absolut, vi har en gammal desktop som i princip endast används till bokföring några minuter varje dag, men är så svårstartad att den står på 24/7.

Förbrukning: 120 W.. vilket skulle betala en ny dator på ett par år..
Där är ju bärbara datorer riktigt bra eftersom de är så snabba ur sömnläge
 
Det går inte åt speciellt mycket bläck i stand-by..
Vissa skrivare tenderar att torka ur patronerna om de står för länge. Eller, som en gammal HP jag hade en gång i tiden, läcka så att hela skrivarverkat var kladdigt av bläck.

Det är ju glasklart att förbrukning handlar om el och inget annat. En skrivares elförbrukning är till minst 99% stanby om man nu använder detta. Elförbrukning för själva utskrifterna skulle jag däremot kalla marginellt i TS situation. Om man sen vill spara el av ekonomiska själ eller miljöskäl avgör var och en. All elförbrukning bidrar till ökad miljöförstöring så det är alltid bra att minska oavsett sitt syfte.
Mening för mening:

* Nej.
* Nej, såvida du inte menar tidsmässigt. Räknar du elförbrukning stämmer det inte.
* Ja, den är marginell, och är ändå den största delen av förbrukningen.
* Tyvärr, det lämnar brädet öppet för crackpots som gått på myten om att "varje liten bit hjälper".
* Se punkten ovan.

Den här bloggaren säger det ännu bättre:

http://depletedcranium.com/the-top-ten-things-enviornmentalists-need-to-learn/
http://depletedcranium.com/does-every-little-bit-really-help/

Strid om påvens skägg, men risk att du försöker fördumma TS.
Tja, om han frågade om standbyförbrukning av el är ett problem så lyckades han med det helt på egen hand.

Nu är det ju faktiskt så att bläckstråleskrivare kan ha rutiner för att skrivhuvudena inte ska torka, då går det åt en mindre mängd bläck.
Så skrivaren kan faktiskt förbruka bläck/färg i standby....
Japp, har för mig att vaxarna också gör så.
 
Troberg. Har du någonsin skrivit av annan anledning än att provocera? Du harf troligen inte rätt i ett enda påstående och det känns nästan pinsamt att behöva kommentera dina inlägg. Om du väljer att förneka klimatförändringarna, gravitationen, den absoluta nollpunkten och annat som de flesta andra anser vara belagt är din sak. Hur du däremot räknar är för mig helt obegripligt. Andelen el till standby. t.ex. Jag och många med mig skriver ut några sidor då och då kanske 20 sidor i veckan högt räknat. Detta tar max 5 minuter. Det blir knappt 1 kWh per år. Med en stanbyförbrukning på 2 watt förbrukas drygt 17 kWh per år. I mitt fall blir det ännu tydligare då jag har en stanby på 12 watt och skriver ut med mindre än 100 watt förbrukning. Jag tycker nog det för mig och TS och andra i samma situation är ganska tydligt att om man skall räkna på elförbrukningen så är det standby som är det viktigaste.
 
mycke_nu skrev:
Självklart, men att hela energikedjan inte är optimerad så att spillvärmen tas tillvara för uppvärmning är inte konsumenternas fel. Måhända var detta inte lönsamt när kraftverken byggdes, men det sticker i mina ögon att terawattimmar spolas ut i havet medan folk viftar med pekpinnar om jag har en skrivare på stand-by.
Spillvattnet från ett kärnkraftverk har en temperatur som är bara några få grader över temperaturen på det havsvatten som används som kylvatten. Det är helt oanvändbart för uppvärmning. För att vara användbart som fjärrvärme skulle spillvattnet behöva ha en temperatur på minst 100 grader, och då skulle verkningsgraden för elproduktionen sjunka dramatiskt. Det var inte lönsamt när kärnkraftverken byggdes och skulle inte vara lönsamt om de byggdes nu heller. Det skulle mestadels bara vara ett extremt kostsamt sätt att värma vatten, med en liten produktion av el på toppen. Kraftvärmeverk fungerar så men då är kostnaden för uppvärmningen väldigt liten i jämförelse (man eldar sopor och spill från skogsindustrin). I ett modernt kraftvärmeverk kan man också höja ångtemperaturen till superkritiska nivåer och därmed höja verkningsgraden, något som inte går i (nuvarande) kärnkraftverk av flera orsaker.

Kontentan är alltså att spillvärmen från ett kärnkraftverk är oanvändbar ur både teknisk och ekonomisk synvinkel. Den 70% andel energi som försvinner ut med kylvattnet kan inte ses som en förlust i någon rimlig mening. Det är en nödvändig konsekvens av processen och naturlagarna. I så fall kunde man lika gärna säga att eftersom bara några få procent av U-235 i bränslet används så är verkningsgraden bara någon ynka procent. Men där finns i alla fall åtminstone i princip möjligheten att plocka ut mer energi antingen genom upparbetning eller i nya reaktorkonstruktioner som använder större andel av bränslet.
 
Då ger jag mej på den punkten. Irriterande det där med termodynamik.

Vi får hoppas på nya konstruktioner med högre temperaturer. :)
 
Troberg. Har du någonsin skrivit av annan anledning än att provocera? Du harf troligen inte rätt i ett enda påstående och det känns nästan pinsamt att behöva kommentera dina inlägg.
Läs på bättre så slipper du se dum ut.

Om du väljer att förneka klimatförändringarna, gravitationen, den absoluta nollpunkten och annat som de flesta andra anser vara belagt är din sak.
Ge fan i att påstå att jag sagt saker jag inte sagt, det är oärligt. Det enda jag förnekar av det du listar är att det finns bevis för klimatförändring och för att den, om den finns, är skapad av människan.

Andelen el till standby. t.ex. Jag och många med mig skriver ut några sidor då och då kanske 20 sidor i veckan högt räknat. Detta tar max 5 minuter. Det blir knappt 1 kWh per år. Med en stanbyförbrukning på 2 watt förbrukas drygt 17 kWh per år.
Det beror på vad du har för prylar. 2 W standby låter mycket. Men, visst, skriver du inte ut mer än så så är det frågan om det inte finns billigare alternativ än en skrivare på det hela taget, tex utskriftstjänster (som dessutom håller bättre kvalitet och du slipper serviceansvaret på skrivaren). Kom också ihåg att om du har skrivaren satt på att gå ner i standby så brukar det ändå ta en stund, eftersom skrivaren antar att det kommer mer. Mina skrivare tar nog minst 20-30 minuter innan de går ner i standby.

Jag tycker nog det för mig och TS och andra i samma situation är ganska tydligt att om man skall räkna på elförbrukningen så är det standby som är det viktigaste.
Borde du inte först svara på den första frågan innan du avgör om det är lönt att svara på den andra. Ska man räkna på elförbrukningen?

Säg att du har rätt, säg att den drar så mycket som 2W. Det innebär att du skulle behöva 30 skrivare för att matcha en enda 60W glödlampa som är tänd dygnet runt. Jag skulle gissa att jag har ett par kW bara i lampor, med utebelysningar och allt, bara medräknat de som alltid är tända. Då pratar vi alltså om cirka 1000 skrivare i standby. Sedan har man belysning när man är vaken. För mig är det kanske 30 st 60W-are till. Woohoo, det är 500 skrivare till. Lägg till kyl, frys, spis, disk, tvätt, värme osv på det. Nu har du i runda slängar 5 långtradare fullastade med skrivare i standbyläge.
 
Inte för att jag tror ett ord på det du skriver Troberg men du har allstå 27000 kWh/år förbrukning bara till dina glödlampor? Jag har ca 175 kWh/år förbrukning för belysning. Du har alltså 154 gånger så stor förbrukning i dina lampor? Och du betalar då ca 35 000 kr för att driva glödlampor? Det blir ju bara värre och värre i varje inlägg? Du kan knappast svara utifrån privatperson? serviceavtal på skrivare? Jag har en skrivare för att man då och då behöver skriva ut lite biljetter eller någon komihåglista mm. Skulle man skicka iväg detta till ett företag för att på bättre kvalitet på utskrifterna? Om man sysslar med digitalfoto på hyfsat avancerad nivå kan jag tänka mig att låta experter printa ut detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.