Hej,

Har byggt upp ett rum i källaren som ska användas som toalett. Ska vara en holk där, samt ett handfat.
Har använt lecablock till att mura upp rummet, väggarna står direkt mot betongplattan.

Räknas detta som våtrum? Det finns ingen brunn i rummet.

Mvh

Stefan
 
Jag har för mig man måste ha våtrumsbeklädnad på golv samt 50mm upp på väggarna. Sedan har jag för mig att man inte ska ha tätskikt direkt mot betongplatta i källare (beror dock på hur fukten stiger). Du får nog kolla närmare i BBV, GVK eller MVK.

Jag skulle nog sätta klinkers på golv (utan tätskikt) samt en ram på 50mm runtom vid golv och sen måla resten. Alternativt plastmatta med uppvik (men det känns konstigt nog svårare).
 
Nej, det är inte våtrum.
Jag skulle undvika fuktspärr helt o hållet. Lägga klinkers direkt på betongen samt kakla resten. Ev fukt behöver kunna vandra i alla riktningarna samt att det finns ingen risk för mögel el dyl då det saknas organiskt material.
Inget kan hända.
mvh
 
Enl. BKR: utrymmen med endast wc samt tvättstuga ska ha tätat golv samt 50mm upp
Men när det gäller källare är det ju lite annorlunda, har du isolerad betongplatta som är rätt utförd och inte har tillskjutande fukt då ska det tätskiktas, är det ett gammalt hus så kan du skippa tätskiktet ( ev. remsa mellan golv vägg om någon vägg är trä/skiv vägg)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.