Tyvärr står jag inför ett till problem nämligen att vi tänkte ha kylen till höger om frysen, vilket kan ställa till det lite pga
QUOTE=Vitvaruhandlarn;1264889]...När det gäller Miele, Bosch och Siemens ligger det en liten värmeslinga på bara ena sidan vilket gör att du måste då ha kylen på ena sidan och frysen på andra. Det man kan göra är att sätta en lista på minst 20 mm emellan och då kan du placera skåpen hur du vill. Detta pga att annars bildas kondens mellan sidorna...[/QUOTE]

Min tanke just nu är att försöka bygga in skåpen och placera en 30mm ecomprimskiva mellan skåpen.
Som ljuddäpning så är jag inne på ditt spår att använda mig av http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=154674779 under skåpet och http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljuddampare/Ljuddampningsplatta/ bakom skåpet samt på sidorna. På mekonomen har de även ljudämpningsplattor utan aluminiserad polyesterfolie, kan det vara att föredra pga värmen?
 
Vilken sida av skåpen har denna värmeslinga? Står inget i mina manualer om denna.
 
Detta fick jag till svars från bosch:
"Vi rekommenderar att man ställer kylskåpet på vänstar sida och frysen på höger sida. Då det finns värmeslingor på utsidan av skåpen
(kylskåp på vänsterkanten och frys på högerkanten) så byter man sida så kommer dessa mot varandra. Då behöver man en 16 mm skiva mellan och droppskydd för att föhindra kondens."
 
Masarin skrev:
Detta fick jag till svars från bosch:
"Vi rekommenderar att man ställer kylskåpet på vänstar sida och frysen på höger sida. Då det finns värmeslingor på utsidan av skåpen
(kylskåp på vänsterkanten och frys på högerkanten) så byter man sida så kommer dessa mot varandra. Då behöver man en 16 mm skiva mellan och droppskydd för att föhindra kondens."
Hmm märkligt. Står det något i din manual om detta?
 
Lite grovt hade jag tänkt mig att regla upp en vägg till vänster om frysen och isolera den. Placera en ecoprimskiva mellan kyl och frys som döljs av en täcklist samt sätta dämpmatta på väggen bakom kyl och frys.
 
  • kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står faktiskt i min manual med att kyl ska stå till vänster men inget om droppstopp. Se där.. Men känner jag på sidan är den ju iskall så förstår inte problemet?

Uppdatera hur det går med dämpmattor under och bakom :). Det lågfrekventa ljudet hörs mer i intilliggande rum som ett malande ljud som går i vågor (ej konstant ton). Är man i köket så uppfattas ljudet dock som ett konstant malande. När kompressorn slår av känns det som huvudvärk släpper. Man drar en suck. Helt stört. Funderar allvarligt på att sälja dom och köpa andra men blir ju några tusen i förlust. Önskar man kunde lite på säljarna när man frågar efter tyst skåp. Kanske Miele är bättre. Antar valet av kompressor som väl är dyraste delen i en frys har stor betydelse.
 
Redigerat:
Har nu lagt under vibrationskuddar på kyl och frys (ELON, 99kr) och det har dämpat stomljudet, alltså låga frekvenserna väldigt mycket. Rekommenderas. Nu ska det bara dämpas med lite mattor och film så högre frekvenser dämpas med. Det är ju ett skämt att man som tillverkare av frysskåp ställer det på gängtapp med stenhård 5mm plastfot. Det skulle kostat dom 10kr att få bort stomljud på alla sina skåp. Snacka om dumsnålt Bosch.
 
Kan meddela att det är samma sak 5 år senare.

Köpte en Bosch GSN36BW30 och när kompressorn drar igång så skakar hela huset. Och här bör tilläggas att det är ett timmerhus... Dock så lugnar den ner sig efter bara någon minut så det verkar som den har något superkylläge. Detta inträffar med någon timmes mellanrum. Det skakar alltså inte hela tiden kompressorn är igång. Men det är ändå extremt irriterande. Vi har ett sovrum vägg i vägg och sover man där kan räkna med att vakna med hjärtklappning ett par gånger per natt.

Jag har provat med ett par dämpkuddar, men det hjälper inte riktigt. Har bestämt mig för att reklamera frysen, men att döma av det jag läser här så lär jag inte ha någon större lycka. Tycker att det är riktigt dåligt. Det gäller dessutom att packa frysen rätt. Helt tomma lådor skallrar och står en burk lite fel så skallrar det.

/F
 
A
Det kanske är på tiden att det tas fram fjäderdämpare till kompressorn liknande de till värmepumpar?
 
Ja, om de ska leva om som den här kompressorn i alla fall. Den sitter på gummibussningar, men de är uppenbarligen för klena eller så är plåten som bussningarna sitter på för klen.

Fast jag undrar lite över beteendet hos den här kompressorn. Större delen av tiden som den är igång så brummar den ju faktiskt inte.
 
B BigGitt skrev:
Frågan är, orsaken?
Resonans från lådan eller vibration från kompressorn?
Är det det sistnämnda, kan du stålla den på fötter till LLVP.
Och du förväntar dig att förkortningen LLVP ska vara allmänkunskap?
 
A
haggle haggle skrev:
Och du förväntar dig att förkortningen LLVP ska vara allmänkunskap?
Vad har du varit de senaste 5 åren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.