Jag ska självklart ringa någon elektriker som får koppla om, men det förutsätter ju att det GÅR att fixa som jag tänkt mig.
Vad jag förstått finns det NYA spisar som går koppla in på 230V 1-fas, den BEGAGNADE spisen jag tittat på har en kabel med 3-fas 16A stickpropp, så jag undrar om man kan byta ut denna kabel till en vanlig 1-fas stickpropp som klarar 20A och sedan byta säkring i elcentralen till 20A istället för 10A som det är nu?
Om man har en huvudcentral med huvudsäkring på 20A, får man då säkra undercentraler till 20A eller måste dom ligga på mindre ström t.ex. 16A? (Det kanske är 25A huvudsäkring jag har ingen aning just nu).

Det verkar ju hur som hellst vara grova kablar draget från elcentral till eldosan i väggen (bakom spisen), vad jag kan se är de minst 4mm^2 och vad jag läst mig till på nätet kan man då köra 1-fas 20A och bygla en spis från 3-fas till 1-fas.
Vad jag förstår räcker det då om jag byter säkring i elcentralen från 10A till 20A och sedan byglar om spisen och byter stickkontakt osv vad som nu krävs. Men det förutsätter ju också att jag får säkra av 20A i elcentralen.
Hoppas på svar, ska posta i elforumet.
 
Har fått många svar om elen i elforumet, så det går framåt med det.

Jag skulle behöva lite tips på annat dock, dels har någon dum människa hällt färg i toalettstolen, dvs det sitter en intorkad vit färgklutt som jag retar mig på och vill få bort.
Vad det är för färg vet jag inte, men aceton är väll det som är bäst när det gäller att ta bort färg?
Jag vet dock att på billack t.ex. har aceton ingen verkan.

Sedan på kaklet i "köket" har någon smetat ut silikon lite för mycket på en kakelplatta, jag såg för ett tag sedan något medel som man tog bort silikon med, någon som har något tips om detta annars, jag tänkte maskera längst upp där jag vill silikonet ska vara kvar och sedan torka försiktigt under så jag får bort den tunna hinna silikon som ligger på själva kakelplattan.
Någon som har tips på medel som enkelt tar bort silikonhinna?

I övrigt har jag torkat av kaklet, fått bort de fula märkena efter gammal tejp, och det ser ganska bra ut, det sitter några färgkluttar även på kaklet på ett par ställen som jag också tänkte ta bort samtidigt, men i övrigt återstår bara de 2 stora hålen och de 3 mindre, plus nån liten flisa som lossnat här o där som man nog kan pensla med sådan emaljfärg som fanns på clas ohlson.

Jag har fortf inte bestämt mig för om jag ska måla om i köket eller inte, det är taket och delar av väggarna som behöver målas isåfall, det borde gå bra måla senare om man täcker allting med plast/papp.
 
Gnodde i toan med nån ny toarengöring o då gick fägen bort, har kört ungsrengöringsmedel på kaklet i köket innan o nu testade jag lite toarengöring på färgen där oxå och då löstes den upp direkt, det gick gnugga bort lite silikon med friktion så har fått bort hälfen ungefär, skulle ändå vilja ha tips på medel som enkelt tar bort silikon eftersom jag måste ta bort det gamla silikonet ur dom 3 små hålen, minns inte nu var jag läst om medlet, men har för mig det innehöll citronsyra?

Sedan ska jag köpa vitt silikon och fylla hålen igen och sen skära med rakblad o se hur det blir :)
 
Nu har jag fipplat i lite "emaljlack" i kanten runt hålen, eftersom det var småflisor borta där och jag tror inte silikonet fyller ut bra i så små hålrum, använde en glasskiva att tejpa emot för att trycka ut färgen, tog bort glaset efter några minuter, blev lite trådar av färgen som var rätt kletig, tänkte skära med rakblad sen, får se hur det blir, eventuellt skulle det gå spackla igen hålen o sen pensla på emaljlack ytterst också men testar med silikon först för att se hur bra det blir.. slänger upp lite bilder när jag kommit längre
 
Efter lite testande har jag kommit fram till att idén med glasskivan var inget vidare, inte heller att försöka pensla ut färgen med en liten pensel, det som funkar klart bäst är att dutta ut färgen direkt ur tuben och bygga upp som en liten vall runt hålet/i kanten på hålet, när det sedan torkat kan man skära med rakblad och man får då ett runt hål med mjuka kanter.

Nu har jag fyllt silikon i två hål, det lite större blev sådär, åter igen var idén med glasskivan dålig, när jag försökte ta bort den imorse så drog glasskivan med sig mjukt silikon ut och det blir en grop in i hålet, det kanske hade funkat om det hade fått sitta kvar längre, typ en vecka, så det var ordentligt stelnat men i det lilla hålet testade jag istället att dutta fram silikon direkt från tuben, det funkade ganska bra, jag tycker byggmax kolvspruta funkar bra med tanke på priset typ 35kr.

Nu måste jag vänta tills silikonet är genomhärdat, det står att det bildas skinn efter 15min men jag tror jag måste vänta flera dagar kanske nån vecka innan det går att skära med rakbladet, någon som vet?

Tyvärr har batterierna i kameran tagit slut, och jag vet inte var min laddare är, så jag måste leta efter den, alternativt köpa vanliga batterier sålänge :p MVH
 
Bilder som sagt, har hittat batteriladdarn nu o laddat:

Så här ser hålen efter gamla vattenkran/delarn ut:
kakel3.jpg

Tänkte försöka få tag i ett par vinkorkar att skära till o trycka in längst in, så man slipper fylla 10 meter vattenrör, var dom nu går, med silikon :p

Så här blev färgen när man hade glasskiva mot o sen drog bort, inte så bra:
kakel4.jpg

Så här har jag testat med glasskiva alltså:
kakel5.jpg

Efter jag lagt ner idén med glaset, så duttade jag på färg runt hålet ist med tuben:
kakel6.jpg

Sedan skar jag med rakblad efteråt, har dock ingen bild på det pga batteridöden men kan ta senare på annat hål, blir en bättre kant än vad det är efter man borrat hål, då det lossnar småflisor runt hålet i kaklet.

Såhär ser det lilla hålet ut nu när jag fyllt med silikon:
kakel7.jpg


Nu återstår bara att skära med rakblad efter att det härdat ordentligt, kände på det imorse o det känns lite mjukt i mitten men hårt på sidorna så får vänta några dagar till.

Det större hålet får jag nog fylla om med silikon, skrapa ur lite o i med nytt, vet inte hur bra nytt silikon fäster i gammalt härdat silikon, men jag har nog så det räcker att fylla hålet en gång till även om det var djupt o grovt hål, är ju inte så dyrt med en tub till heller.

Lutar åt att installera en ny 230V 50cm bred keramihäll spis sedan när man är klar om man inte skulle ramla över nått på blocket..
 
Tänkte bara tillägga att givetvis kan du inte koppla köksfläkt till ventilationen heller...händer i alltför många föreningar, och sen osar det mat i hela huset:)

Kul projekt annars, och lagom storlek att börja med!
 
Nej det finns en lucka ovanför spisen som är självdrag i, men i väggen till vänster finns det 2 ventiler också som går rakt ut i yttervägg på huset, dvs jag har 2 till/frånluft ventiler i väggen plus ett utsug högst upp ovanför spisen, så det tror jag inte blir några problem alls, mer än att det kanske luktar lite matfett i lägenheten efter man lagat mat eftersom jag inte har någon dörr till köket, men det märker man ju inte när man lagat mat, bara om man kommer in i lägenheten utifrån, och det försvinner ju snabbt.

Kan tillägga att nu när jag duschat en hel del i badrummet så kan jag konstatera att ventilationen fungerar utmärkt, mycket bättre än i min gamla lägenhet med PAX fläkt, där kunde det vara fuktigt en halv dag innan det torkade, medans här blir det torrt på 30-60 minuter! Skitbra :)
 
Fick ett ryck igårkväll och skar bort silikonet på det lilla hålet, resultatet blev kanonbra tycker jag, bättre går nog inte få det, jag är nöjd iaf, det ser bättre ut än innan, ska slänga upp en bild snart.

Tyvärr har jag stött på ett problem, det större hålet blev inte ordentligt fyllt med silikon pga fel metod, så jag har gröpt ur ca 1cm av silikonet och tagit bort det för att fylla i nytt, det var endel ohärdat silikon kvar som smetades ut på kaklet och i kanterna på hålet.
När jag sedan målade runt kanten med "emalj lacken" igen, så fäster den inte i kaklet, jag har ändå torkat med T-röd men det verkar som det sitter en silikonhinna kvar nu som jag inte får bort..

Någon som har ett bra tips på hur man får bort silikonhinnan så man kan måla igen?
 
Såhär blev resultatet:
kakel8.jpg

Hittade någon slags gel på biltema som heter silikonborttagning, ska se om det funkar, biltema öppnar här om nån månad, blir skönt att slippa åka 5 mil för att handla grejer där!
 
Dags för en liten uppdatering här kanske!

Har hänt lite saker i köket, jag har så mkt annat så därför tar det en jäkla tid, men jobbar på lite då & då, bilder:

kok1.jpg

Så här såg det ju ut från början (knappt jag minns själv).^^


kok2.jpg

Här har jag fått in spis, flyttat ut kyl&frys utanför köket (syns staplade t.v.) samt ett bänkskåp från IKEA med en låda och skåp under, det är precis att man kan öppna skåpen under diskbänken nu, tight och bra :)


kok3.jpg


Har gjort lite mer åt spisen oxå, ville ha upp den i höjd med diskbänken då den var lite låg, sen har jag byggt på en träram på diskbänkskåpet som ska målas vitt så småningom, ska försöka dölja plattan under spisen lite mer också så det ser lite vettigare ut...

Sen håller jag fortf. på med hålen i kaklet :)

kork.jpg

Nu när det varit studenttider hittade jag en champangekork ute, den kan vara bra att ha tänkte jag och gjorde 2 sådana här av den^^


kork2.jpg

Passade jättebra i dom gamla vattenrörshålen i kaklet!! ^^


kork3.jpg

Den andra passade lika bra den oxå!^^


kork4.jpg

Sen la jag en sträng silikon runt korken till att börja med för att hålla dom på plats^^


lack.jpg

Sen har jag målat runt alla kvarvarande hål med emalj-lacken en tjockt lager runt kanten, och sen skära med rakblad efter ett dygn, då får man en mjukare finare kant då det fyller igen "flishålen" som blir när man borrat i kaklet.
Ibland får man måla flera ggr o skära igen med rakblad.


silikon.jpg

När det ser bra ut med lacken, så sprutar jag i en ordentlig klutt silikon, nu ska det härda länge, sist lät jag det härda nån vecka nu får det nog sitta längre, då det kryper mer o mer med tiden.
Trist om man skär sedan med rakblad igen o det blir dåligt, då tar det en månad till att göra om det :-/

Det var allt just nu.... MVH
 
Forts:

kork5.jpg

Målat med emaljlacken ett par ggr sen skurit med rakblad, på dessa stora hålen fick jag använda ett blad från en "brytbladskniv". Man får lite jämnare kant runt hålet där silikonet säkert fäster dåligt inbillar jag mig :)


kork6.jpg

Nu är även de stora hålen fyllda med silikon så nu är det bara vänta nån månad innan man kan skära o se om det blir bra eller anus :)


kok4.jpg

Såhär blev det iaf med nya låd/skåpet och diskbänksskivan, är helt nöjd!
Har dragit upp en skarvdosa också som jag tänkte fästa på väggen då det inte går att komma ner med sladdar nu när skivan är ordentligt fastdragen, den gamla skivan låg lös och det kan ju vara smidigt om man vill ha fram kaffebryggare eller brödrost..

Ska se om jag får tag i nån plåtfirma i stan kanske det blir lite mer gjort i slutet av kommande vecka..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.