ichgary: Att luften går ur när du blåser i säk.v. och att panntempen inte stiger betyder ju att hävertprincipen och laddningen funkar. Det kanske är lokal kokning bara, konstigt att det skulle öppna säk.vent. bara!?

Hur var det nu, styrs laddpumpens varvtal av pannan? Eller går den på högsta fart när det bubblar? I så fall borde det inte vara så stor tempskillnad mellan in och ut ur pannan, typ 10 grader?

Lillkorpen:
1. autoluftare funkar absolut inte och särskilt inte här när det blir undertryck!

2. Att dra ner röret i tanken gör att en luftbubbla blir kvar i tanktoppen, precis vad vi inte vill. Röret ska sitta i toppen. Nu råkar det inte göra det, men i alla fall över anslutningen till pannan
 
Du skriver att det inte är vatten ovanpå vedutrymmet, är du säker på det?

Finns det några anslutningar ovanpå pannan?
 
Eftersom Matss nämner att laddpumpen är styrd av pannan och kanske även vartalstyrd?
Koppla ur den och sätt den i ett vägguttag. Styrningen fungerar kanske inte som den ska.
 
Matss: Du har rätt ang laddpumpen, när jag kör den konstant på max så är det runt 10grader i tempskillnad, och ja den går på max även när det bubblar.. Inget vatten i toppen på vedutrymmet men i alla väggar, finns inga anslutningar ovanpå tanken..
 
Har skickat på dig ett PM....
 
Matss skrev:
ichgary: Att luften går ur när du blåser i säk.v. och att panntempen inte stiger betyder ju att hävertprincipen och laddningen funkar.
Hmm. Luften som blåses in i säk kanske inte är samma luft som kommer ut ur exp?
Jag undrar hur luften som samlas i röret ska försvinna?
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Så länge det bara ligger lite luft i röret så gör det inget. När vattnet i tanken svalnar och krymper så sugs det ändå över vatten från exp till tank.

Börjar det bli stor volym luft (som jag tror det är här) måste trycket sjunka lika mycket för att suga över vatten men det betyder att volymminskningen måste vara större när det är mer luft som kan expandera. Det är därför exp ska anslutas i toppen av tanken. Då går all luft ur tanken när volymen ökar.
 
Okej. Så på något vis så borde det ordnas så att luften inte får möjlighet att ställa till trubbel?

Förmodligen är det där man ska börja felsökningen. Eller?
Jag menar, steg ett; säkerställa och elliminera så att inte luft kan strula.

(Jag gillar inte när röret går neråt innan det går in i exp. Jag tycker det ser sjukt ut och det skapar ju definitivt en luftficka. Även om det kanske är så det ska vara)

(edit: skulle det inte kunna gå att provisoriskt bottenansluta expkärlet och på så sätt få ett rör utan luftficka för att se om det skulle lösa problemet?)
 
Redigerat:
Då är det väl bättre att ansluta röret i toppen av tanken, då funkar det ju. Men cirkulationen mellan panna och tank har funkat hela tiden om jag förstår det hela rätt?

Kvarstår smällandet i pannan vad det nu är...
 
Jag fattar inte riktigt. Men skulle inte en sådanhär dragning (rött rör) kunna lösa luftproblemen?
 
  • namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
roke: då skulle du väl "ha sönder" häverten och få samma vattennivå i tank och exp = luft i tank?
 
På den ritningen ligger expkärlet högre än acktanken. I detta fall sitter expkärlet lägre än acktoppen och då man vill använda hävert måste systemet, förutom anslutningen till exp, vara tätt.
 
Matss skrev:
Då är det väl bättre att ansluta röret i toppen av tanken, då funkar det ju. Men cirkulationen mellan panna och tank har funkat hela tiden om jag förstår det hela rätt?

Kvarstår smällandet i pannan vad det nu är...
Tror Du verkligen att cirkulationen fungerar som den ska när han kan blåsa från säkerhetsventilen och till expansionen? Då är ju röret tomt på vatten.
Hade han inte lyckats bra med eldningen någrra gånger när han fyllde upp systemet innan han tände?
 
superpaco skrev:
På den ritningen ligger expkärlet högre än acktanken. I detta fall sitter expkärlet lägre än acktoppen och då man vill använda hävert måste systemet, förutom anslutningen till exp, vara tätt.
Okej. Ja det kanske är på det viset. Då går det naturligtvis inte att bottenansluta.:S

Då kanske en lösning är att höja på exp? (men det kanske inte går att göra det för ts?)
Jaja, hoppas han får till det för han verkar ha strul, minst sagt.:|
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.