Jag skulle behöva lite hjälp och tankar kring isolering av golvet mellan källar- och bottenvåning. Huset ett tegelhus byggt i mitten på 1800-talet. Källaren är byggd av stora stenblock, halva källaren ligger ovan jord och i taket sitter gamla plankor. På golvet ovanför är det gammalt skurgolv. Under skurgolvet ligger två lager av tegel och vilar på planktaket. Så tegel är den enda isoleringen vi har och det räcker inte till utan vi har vansinnigt kalla och dragiga golv. Så jag har två frågor jag skulle behöva hjälp med;

1. Finns det någon poäng med att behålla teglet i isoleringen?
2. Vilket material skulle ni välja till isoleringen?

Arbetet kommer att ske från källaren då vi inte vill ta upp skurgolven.

Tacksam för synpunkter.
 
1.) Möjligen antikvarisk, men det argumentet räcker inte så långt när man har det så kallt.
2.) Särskilt underifrån är det väl bra med fjädrande material. Så vindpapp och linisolering
kan väl vara en bra utgångspunkt. Ingen plastfolie och ingen sten-/glasull.
 
1. Kanhända ger tegel likt sand en utmärkt ljudisolering (har egentligen inte någon aning om teglets ljudöverförande egenskaper), men det har ju inget med draget att göra...
 
Antar förresten att det inte är bruk mellan stenarna.
 
Tegelisolering i golvet är troligen bara byggrester som dom lämnat där istället för att bära ut det ur huset och kasta.
 
Tack för era synpunkter! Teglet är inte murat utan ligger bara staplat och jag tror det ligger där som brandskydd. Man brukade bygga så i storstäderna på den tiden. Men som sagt, det blir väldigt kallt så teglet åker nog ut i vår.
 
Glimra skrev:
Men som sagt, det blir väldigt kallt så teglet åker nog ut i vår.
Känns som ett stort jobb.
Kan du inte isolera och täta ordentligt i taket i källaren? Tegel är ju bra att ha som värmemagasin i golvet bara du får det isolerat på den kalla sidan. Antar att du har en kall källare. Jag skulle i alla fall undvika att ta bort tegel.
gaia
 
Har själv ungefär liknande problem. Vad har ni för förslag på takisolering i en fuktig källare? (ska försöka åtgärda fukten....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.