Y
I början på förra vintern så lät jag en takläggare lägga ny papp på garagetaket, samt byta dåliga brädor.

De bytte inte alla brädorna, jag klagade, de åkte ut och menade på att jag kunde spraya "lite" boracol.

Inte hjälpte det, tiden gick, fortfarande dyngsura brädor, jag klagade igen, de skulle åka ut och kolla. Helst när jag inte var på plats. Jag vet inte om de åkte ut jag fick aldrig något klart besked.
-Men återigen att jag kunde spraya..

Nu... Så märkte jag att byggmaterialet som ligger i garaget - är blött... det droppar från takets mörka partier..


Hur många gånger ska jag behöva ringa dom?
Vad är nästa steg?

Ändå valde jag dom för deras papp skulle vara extra seriös med extra långa garantier men inte hjälper det...
 
Hot med ARN.
 
Det känns som att du och byggaren pratar om 2 olika problem. Tydligen har de inte bytta alla missfärgade brädor. Det brukar man nog inte heller göra. Man byter de plankor som är murkna, de har minskad hållfasthet pga angrepp. Och sedan kan man ev. spruta boracol om man är orolig för fortsatta rötangrepp. Rötangreppen skall dock upphöra om fuktillförseln upphör.

Nu låter dte som att du har en läcka trots renoverat tak. Det blir inte blött bara för att plankor är missfärgade, det måste rinna in vatten någonstans, har du verkligen fått fram det budskapet till firman?

Iofs. så kan man tänka sig att det är blött pga kondens från insidan, så har du ett varmgarage eller om garaget ligger så att varm fuktig inomhusluft kan komma in i garaget. Då kan man får fukt i taket av den anledningen.
 
Y
Har funderat på det om kondens...
Men det är kallgarage jag har.

Jag har tänkt att isolera och sätta gips men inte törs jag göra det om dessa mörka mjuka brädor nu gråter vatten oavsett om de är kondens eller hål.

Har mailat kommunens konsumentvägledning nu då ARN hänvisade till det som första steg. Får se vad svaret blir. Sen kan jag ju ringa och påpeka att de rinner vatten från taket och se om de fortfarande hänvisar till boracolen.. De pratade om någon annan spray också som skulle återbinda fibrerna..

 
O
min känsla är liksom hempularen att det läcker någonstans, då borde inte spela någon roll vad du sprutar på brädorna.
Pappen är ytskiktet som ska hålla fukten borta. Brädorna under borde inte ha någon funktion, mer än att hålla upp pappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.