Jag ska dra klart vatten o avlopps rören imorgon till mitt badrum som jag håller på och renoverar..

Är lite nyfiken på hur ni skulle ha gjort.

Dra genom vägg eller i vägg. Så som det var innan så var både vatten och avlopps rören dragna genom väggen. Har ett stort mat förråd som rören skulle bli synliga i. Detta gör ju verkligen inget då det bara är hyllsystem överallt i detta rum.
Men känns mycket "proffsigare" och bygga in dom i väggen.. Men då blir det en del extra jobb när man ska ansluta rören till det gamla systemet..

Hur hade ni gjort?
 
Jag skulle i det läget absolut föredra synlig rördragning i förrådet. Enklare, lätt att se OM någonting skulle börja läcka, och då också enklare att komma åt och byta ut delar. Men vilket sätt du än väljer så gör inga kopplingar på vattenledningen dolt inne i väggen eller i golvet.
 
Helt rätt att lägga synliga avlopp i ett förråd så man ser när något går sönder. Kanske inte så snyggt men enklare.
Ang rördragning i vägg/golv : ABSOLUT förbjudet att dra annat är spillvatten genom golvet i ett våtrum. Allt tappvatten värme etc
ska dras genom eller i vägg. Skarvlöst typ Plusprisol eller pex rör i-rör system med fördelarrör och skvallerledning ( en liten rörstump som det läcker ur ner på golvet
vid läckage.

Se http://www.sakervatten.se/index.php3?use=publisher&id=1255 för branschreglerna.
Fukt/vattenskador i felaktiga badrum står för miljardbelopp årligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.