Hej,

Sitter med planeringen för köket i mitt pågående lösvirkesbygge. Tanken är att använda brandspjäll och dra ut imkanalen genom fasaden. Har läst de trådar som finns i ämnet och kan konstatera att det finns både fördelar och nackdelar. I mitt fall lutar det dock åt att fördelarna överväger.

Nu till funderingarna:

De brandsjäll jag har hittat har en smältsäkring på 72 grader. Jag tycker det låter lite med tanke på att den kommer att sitta nära fläkten och att en hel del vatteånga á 100 grader och annat varmt kommer att passera igenon kanalen?

I någon tidigare tråd nämdes sämre prestanda som en av nackdelarna. Hur kan detta vara möjligt? Imkanalen blir max en meter och utan skarpa böjar.


Tacksam för era erfarenheter.
 
Är sysselsatt i VVS branschen och....

Varför ska du ha ett brandspjäll i en imkanal ?? Brandspjäll används för att förhindra att brandgaser (kalla och varma, lika dödliga bägge två) flödar via ventialtionssystemet till andra rum/byggnadsdelar även om kanalerna brinner av, alltså kollapsar av värmen, i fallet kalla gaser är det enbart för att hindra flödet.

En imkanal får absolut inte anslutas till övriga ventsystemet och i det här fallet så går det ju ut i fasad direkt. Imkanalen ska dessutom vara skild från brännbart material med minst 50 mm och/eller isoleras (om du inte använder sk svartplåt).

Sedan kan man ju ha synpunkter på varför den ska ut genom fasad. Det kommer att lukta, så det absolut bästa är att dra ut denna kanal ovan nock, vilket ju i ditt fall inte kan vara ett problem då du skissar på ett nybygge (eller har jag fel ??). Dessutom kommer du att slippa ev problem med att luften kondenserar på fasaden med följden att det kan uppstå en snygg fettrand....

Alltså skippa brandspjället det fyller absolut ingen funktion i ditt fall !!.. och dra imkanalen ovan tak.
 
Brandspjället är för att kanalen skall vara brandklassad enligt reglerna. Som jag har tolkat reglerna så skall det antingen finnas brandspjäll i kanalen om inte träfasad kläs in med plåt runt mynningen eller om myningen kommer ut minst 15 cm från fasaden. Imkanalen kommer att vara separerad från övrig ventilation.

Brandspjället jag tänker mig:
http://luftbutiken.se/spjall/1996-brandspjall-o160-72dc.html

och denna huv på utsidan:
http://luftbutiken.se/yttervaggshuvar/1575-abc-yk-vit-160mm-yttervaggskapa.html

Planlösningen är lite trickig vilket gör det komlicerat att få till imkanalen upp genom taket. Rummet ovanför på övervåningen är ett badrum och det sitter dessutom ett fönster rakt ovanför köksfläkten. Att dra det åt sidorna skulle innebära en del bekymmer. Om inte annat när det kommer till inspektionsluckor osv.
 
Att dra imkanalen i sidled i bjälklaget ställer inte till med några problem, och vad gäller inspektions luckor så kan du sätta en i väggen på andra våningen. Jag håller med Toppkonsult dra upp imkanalen genom yttertaket.
 
Går utmärkt att dra imkanaler i sidled, vill man vara extra proffsig går det att lägg den med fall så att ev kondens rinner tillbaka mot fläkten och en inspektionslucka där det enkelt går att rengöra.
Angående brandspjället så verkar funktionen vara att man inte vill att träfasaden ska fatta eld vid brand i kanalen. Läser man typgodkännandet så ska väggen
den dras ut genom vara av sk obrännbart material, dvs inte trä. Man hänvisar till gipsväggar, murade väggar och betong. Tolkar man detta så borde väggen där genomföringen
ska sitta ha metallreglar (typ Lindab) och gipsskivor INTE träreglar och ev osb-skiva.
 
Tack för synpunkterna. Ska ta mig en ordentlig funderare.
 
Att dra en imkanal genom väggen är i sig inga problem men det gäller att man gör rätt och ser till att inte ev. grannar drabbas av olägenhet från matoset.

Som svar på en av dina funderingar när det gäller 72gr så kan jag bara säga att det är inga problem. Vattenånga som sugs upp i imkanalen har redan spätts ut med rumsluft vilget gör att temperaturen ligger lååångt under smältsäkringens temperatur. Jag har mätt vår temp med fläkten på halvfart och med en stor kokande kastrull. Den maximala tempen blev 34-35gr i kanalen. Med avtängd fläkt är tempen lägre i kanalen eftersom kallrasskyddet stänger kanalen


Jag gjorde en ganska grundläggande koll på vad som står i byggreglerna och vilka krav som de olika myndigheterna kräver. Det mynnade ut i den här lösningen
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33693.msg339653#msg339653

Vill du läsa tråden från början så hittar du den här. Tråden är inte helt enkel att följa då det finns många som "har åsikter" om olika lösningar.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=33693.msg
 
Redigerat:
Tackar.

Grannarna är inga problem. Och blir oset ett problem kan man köra med både kolfilter och utsug med Fjäråskåpan fläktar. Det försämrar prestandan, men det är bra att ha som en nödlösning om det skulle visa sig bli ett problem.

Bra att veta att smältsäkringen inte är något problem.

Min tolkning av reglerna var att man antingen behöver brandspjäll eller klär området runt mynningen med plåt. Med tanke på att du satte plåt antar jag att du tolkade det annorlunda. Hur bred gjorde du plåten på utsidan?

Hur upplever du matos och ev fukt/fett på fasaden?
 
cno skrev:
Min tolkning av reglerna var att man antingen behöver brandspjäll eller klär området runt mynningen med plåt. Med tanke på att du satte plåt antar jag att du tolkade det annorlunda. Hur bred gjorde du plåten på utsidan?

Hur upplever du matos och ev fukt/fett på fasaden?
Plåten på utsidan är bara för att täcka över den brandskyddsmatta som går igenom fasaden. Den är alltså inte ett tändskydd utan bara ett väderskydd. I vårt fall så är det ena delen av fasadgallret som tjänar som väderskydd.

När det gäller kondens och fett på fasaden så har inte vi märkt något speciellt. Vi har en plåt som "droppnäsa" men det har aldrig varit fett på den plåten.

En sak som kan vara bra att tänka på är att spjället tar "yta" från kanalen vilket kan medföra lite sämre luftflöde. Kan man så bör man nog använda 160mm rör som imkanal men det funkar även med 110mm men med lite sämre luftflöde. Problemet är att en 160mm kanal blir drygt 220mm med isolering och det kan vara svårt att dölja på insidan om man har fläktkåpa med smal plåtkanal längs med väggen
 
Tackar för bra hjälp. Fläkten kommer att vara inbyggd så 160mm är inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.