Det är helt omöjligt att bygga ett litet fritidshus vid sjön


Jag har mark vid en ö som det finns två fritidshus på, men på min sida av den tomten jag äger, finns det inga stugor alls och där får man absolut inte bygga. Det tycker jag är orättvist och synd att man inte får sätta upp tex en sommarstuga på ungefär 30kvm. Det skulle jag vara mycket nöjd med!


Den halva holme jag äger är den största ön som finns vid denna sjö. Tomten jag äger är på ca 13.000kvm alltså 1.3 ha i storlek.Det är en rätt stor tomt, men kommunen tyckte att ön var alldeles för liten p g a att den är ungefär 57m åt båda sidor, där det finns vatten runt om, eftersom det är en på en ö. Rakt ner så är ön på ca 120m från strandlinjen till tomtgränsen där är det möjligt enligt lagen om 100m. Problemet är att på sidorna är det 57 m på var sida bara. Det är där som strandskyddet kommer in och krånglar till allt. Kommunens motivation var för liten ö. Så där får jag ge upp!




Jag har också mark på fastlandet vid samma sjö. Den andra tomten på fastlandet är ungefär13.000kvm = 1.3 ha den också. På djupet är skogstomten ungefär 110m från strandlinjen till tomtgränsen in mot skogen där gränsen är dragen.. På längden är tomten ungefär 120m bred. Det finns några andra marker som jag inte äger, så någon strand på båda sidor finns inte inom räckhåll. Då skulle man kunna bygga en liten stuga utanför strandskyddet. Det finns två fritidshus på hela den sidan av sjön Jag pratade med kommunen: Deras motivation var att det var för några hus på den sidan av sjön. För att överhuvudtaget få bygga där. Så även där får man ge upp!




Den tredje tomten jag också äger ligger det ett fritidshus mellan mina tomter d.v.s mellan den andra tomten och den tredje tomten. Den tredje tomten är inte så stor, den är ungefär 80m djup och ca 80m bred och ligger granne med fritidshuset som är byggd någon gång på 60-talet. Kommunens motivation var att det var för liten tomt och för få hus på denna sida om sjön. Så även där får jag ge upp. Jag börjar bli van att få ge upp allt vad mina tomter heter


Alla tre tomter är lantbrukstomter som tillhört en gård i Västersälja ca 5 km från Östervåla, dessa tomter blev avstyckade när gården såldes.av någon anledning så blev dessa tomter över. Som jag fick ärva av min fader som dog 1983. Det kan sägas att alla tomterna är lantbruksfastigheter och aldrig varit bebyggda någon gång.


Jag har betalat dubbelt så mycket skatt för dessa tomter från 1983-2005. Det stod på fastighetsbeteckingen tomtmark. Jag trodde det var så mycket det kostade att äga skog. Ingen erfarenhet alltså. Jag har betalat för fritidshus som inte har funnits. Jag blev undrande nu på senare tid varför att det heter tomtmark när jag inte har några hus på någon av dessa marker. Så jag skrev ett brev till kommunen och undrade varför jag skulle betala så mycket i skatt för tomterna? När jag ändå inte får bygga där? Jag vågar inte tänka på hur många stugor jag har betalat för som inte finns.


Efter ett antal månader fick jag ett brev från kommunen att jag inte skulle behöva betala så mycket i skatt.som jag har gjort under alla dessa år i onödan. Sedan ändrade kommunen dessa tomter till lantbruksenheter eller skogstomter och sedan dess har jag betalat hälften i skatt för tomterna-Det ända positiva med mina skogstomter är att jag får betala mindre i skatt för dem på senare tid.


Jag har pratat med nästan alla på kommun där min mark finns. De säger nej fast jag äger marken så vad ska jag göra med den? Jag får inte ens avverka skog på min egen mark. Då är det strandskyddet som spökar igen. Jag har också pratat med skogsvårdssyrelsen. De säger också nej. Slutligen har jag pratat med kommunekologen.Han som har hand om alla strandskyddsdispenser för denna kommun. Han sa: Det det är ingen idé att du söker du har för små chanser att få bygga här.


Jag undrar nu om det finns någon annan att prata med om detta?. Eller är det kört för alltid med min mark?


Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få hoppas verkligen på svar?
 
Begär dispens från strandskyddet. Säger kommunen nej kan du överklaga till Länsstyrelsen och sedan vidare uppåt. Det kostar ingenting förutom din egen tid.
 
Alla är vi olika.
Jag vet inte hur andra tänker men hade jag suttit i din knipa hade jag, bara på ren tjurighet, sett till att få dit någonting beboeligt.
Ok, det blir inte optimalt och det innebär lite kompromisser.
Men 30 kvm är inga problem att ha "mobilt".

Tänk räls, gammalt timmersläp osv...

Här uppe var det någon som inte fick bygglov för sin sjönära bastu.
Den hamnade på en flotte. Som stod uppdragen på land...
Paragrafer är till för att användas.

Det är ingen rättvis värld vi lever i.
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6008068


Svartbygge får stå kvar ARJEPLOG. Stugan i Arjeplogsfjällen är ett svartbygge men länsstyrelsen låter den stå kvar.
Den ägs av en tidigare tjänsteman vid länsstyrelsen - som haft till uppgift att rapportera in misstänkta svartbyggen.
empty.gif

Det är Piteåtidningen som granskat fallet och funnit gamla handlingar där Erik Gustavsson, chef för naturresurs och rennäring, uppmanar till mörkläggning av ärendet.
I ett brev från 2001 till dåvarande enhetschefen Jan Olof Westerberg skriver Gustavsson att "...en mangling i media skulle varken gagna XX (husägaren) eller oss andra".
Stugan byggdes 1993. Tillståndet gavs eftersom tjänstemannens hustru var yrkesfiskare och med restriktionen att stugan skulle tas bort när avtalet om yrkesfiske upphörde. Fem år senare försvann tillståndet men avtalet förnyades ändå fram till 2002. Efter 2002 skrevs inget nytt avtal och stugan blev därmed ett svartbygge.
Trots att länsstyrelsen under 2000-talet metodiskt tagit bort svartbyggen i fjällen och trots att myndigheten haft kännedom om detta i nio år så står stugan fortfarande kvar.
Erik Gustavsson medger att myndigheten sett mellan fingrarna.
- Det som kanske behöver göras är att policyn för alla med yrkesfiskekojor ses över. Jag känner inte till någon fiskestuga som har rivits. Det tillhör inte våra prioriteringar att ta bort sådana här. Det får ske efterhand, säger Gustavsson till PT.

Av Jonny Vikström
Publicerad 02 mars 2011 10:11
 
mycke_nu skrev:
Begär dispens från strandskyddet. Säger kommunen nej kan du överklaga till Länsstyrelsen och sedan vidare uppåt. Det kostar ingenting förutom din egen tid.
Holloj och tack för tipset!



Jag pratade med kommunekologen han som har hand om just strandskyddsdispenser. Han sa att det kostar 5700kr söka förhandsbesked det skulle bli avslag sa han. Det skulle ej kosta något om jag sökte till Heby kommun men avslag skulle jag få sa han.


Men jag skulle inte kunna fortsätta vidare med det. Ska jag överklaga det är då det kostar 5700kr som jag måste betala till kommunen. Sedan kan jag överklaga till länsstyrelsen osv. Jag har massor av tid jag skulle kunna lägga ner på att rota i det här, det är synd bara att det kosta 5700kr om man ska fortsätta med ärendet.


Och jag räknar med att betala 5700kr för ett nej. Det blir ju ett dyrt nej. Skulle det kosta 2000kr det skulle jag kunna lägga ut för att driva det vidare ja absolut. Men 5700kr tycker jag är för mycket. Eller kan det vara värd det?, beror hur stora chanser man har? på att det går igenom förstås?
 
mycke_nu skrev:
Begär dispens från strandskyddet. Säger kommunen nej kan du överklaga till Länsstyrelsen och sedan vidare uppåt. Det kostar ingenting förutom din egen tid.
Tack för tipset!

Jag pratade med kommunekologen han som har hand om just strandskyddsdispenser. Han sa att det kostar 5700kr söka förhandsbesked det skulle bli avslag sa han. Det skulle ej kosta något om jag sökte till Heby kommun men avslag skulle jag få sa han.


Men jag skulle inte kunna fortsätta vidare med det. Ska jag överklaga det är då det kostar 5700kr som jag måste betala till kommunen. Sedan kan jag överklaga till länsstyrelsen osv. Jag har massor av tid jag skulle kunna lägga ner på att rota i det här, det är synd bara att det kosta 5700kr om man ska fortsätta med ärendet.


Och jag räknar med att betala 5700kr för ett nej. Det blir ju ett dyrt nej. Skulle det kosta 2000kr det skulle jag kunna lägga ut för att driva det vidare ja absolut. Men 5700kr tycker jag är för mycket. Eller kan det vara värd det?, beror hur stora chanser man har? på att det går igenom förstås?

Hälsningar markägare Tony!
 
llehs skrev:
Alla är vi olika.
Jag vet inte hur andra tänker men hade jag suttit i din knipa hade jag, bara på ren tjurighet, sett till att få dit någonting beboeligt.
Ok, det blir inte optimalt och det innebär lite kompromisser.
Men 30 kvm är inga problem att ha "mobilt".

Tänk räls, gammalt timmersläp osv...

Här uppe var det någon som inte fick bygglov för sin sjönära bastu.
Den hamnade på en flotte. Som stod uppdragen på land...
Paragrafer är till för att användas.

Det är ingen rättvis värld vi lever i.
[länk]




Svartbygge får stå kvar ARJEPLOG. Stugan i Arjeplogsfjällen är ett svartbygge men länsstyrelsen låter den stå kvar.
Den ägs av en tidigare tjänsteman vid länsstyrelsen - som haft till uppgift att rapportera in misstänkta svartbyggen.
[bild]

Det är Piteåtidningen som granskat fallet och funnit gamla handlingar där Erik Gustavsson, chef för naturresurs och rennäring, uppmanar till mörkläggning av ärendet.
I ett brev från 2001 till dåvarande enhetschefen Jan Olof Westerberg skriver Gustavsson att "...en mangling i media skulle varken gagna XX (husägaren) eller oss andra".
Stugan byggdes 1993. Tillståndet gavs eftersom tjänstemannens hustru var yrkesfiskare och med restriktionen att stugan skulle tas bort när avtalet om yrkesfiske upphörde. Fem år senare försvann tillståndet men avtalet förnyades ändå fram till 2002. Efter 2002 skrevs inget nytt avtal och stugan blev därmed ett svartbygge.
Trots att länsstyrelsen under 2000-talet metodiskt tagit bort svartbyggen i fjällen och trots att myndigheten haft kännedom om detta i nio år så står stugan fortfarande kvar.
Erik Gustavsson medger att myndigheten sett mellan fingrarna.
- Det som kanske behöver göras är att policyn för alla med yrkesfiskekojor ses över. Jag känner inte till någon fiskestuga som har rivits. Det tillhör inte våra prioriteringar att ta bort sådana här. Det får ske efterhand, säger Gustavsson till PT.

Av Jonny Vikström
Publicerad 02 mars 2011 10:11
Intressant svar tycker jag tackar för det!

Jag är för feg för att göra så. Med min otur så skulle jag få dubbla böter för att det är jag. Det var en mycket intressant artikel om att svartbyggen får stå kvar i Norrland. Jag tror dem är snällare där än nedåt i landet. Jag är rädd för bråk om böter och riving av huset jag skulle bygga. Jag skulle helst vilja ha ett papper en dispens att det är ok att jag har ett hus på ön. Men det får jag nog bara drömma om tyvärr. Du har helt rätt världen är mycket orättvis.

Hälsning Tony markägare! från Storboholmen!
 
Vet inte riktigt om det funkar lika överallt men i våran kommun funkar det i alla fall så att om man ansöker om att bygga ett båthus så blir det allt som oftast godkänt.. Jag har hört flera som har satt upp båthus först för att nästa år ansöka om att bygga en stuga förutsättningarna ändras väl lite eftersom det står en byggnad där redan.



edit : Sen ser jag de inte som omöjligt att man kan bygga ett båthus som går att inreda.. Inte "ok" men hur ofta blir de kontroll på det ?
 
För övrigt så öppnar väl klassificeringen som lantbruksfastighet stora möjligheter för ekonomibyggnader?

Kanske dags att starta upp ytterst småskalig fårskötsel på ön. Öppna landskap osv...
Fåren behöver förmodligen ett vindskydd och fåraherden behöver ett fikarum.
Och kanske en sängplats under långa fårvaktarperioder... Och kanske...

Man måste fråga på rätt sätt.
Länstyrelsen och kommunens stadsbyggnadskontor är dresserade att säga "NEJ!" om man pratar om bygglov för fritidshus.

:)

Kan vara lite riskabelt dock:
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=5193361
 
Redigerat:
Wodie skrev:
Vet inte riktigt om det funkar lika överallt men i våran kommun funkar det i alla fall så att om man ansöker om att bygga ett båthus så blir det allt som oftast godkänt.. Jag har hört flera som har satt upp båthus först för att nästa år ansöka om att bygga en stuga förutsättningarna ändras väl lite eftersom det står en byggnad där redan.



edit : Sen ser jag de inte som omöjligt att man kan bygga ett båthus som går att inreda.. Inte "ok" men hur ofta blir de kontroll på det ?
Det låter som en bra idé, ja man borde inreda ett lite båthus tyvärr så blir det nog en del kontoll bara för att jag skulle fixa ett båthus. Sådan otur har jag.!
 
llehs skrev:
För övrigt så öppnar väl klassificeringen som lantbruksfastighet stora möjligheter för ekonomibyggnader?

Kanske dags att starta upp ytterst småskalig fårskötsel på ön. Öppna landskap osv...
Fåren behöver förmodligen ett vindskydd och fåraherden behöver ett fikarum.
Och kanske en sängplats under långa fårvaktarperioder... Och kanske...

Man måste fråga på rätt sätt.
Länstyrelsen och kommunens stadsbyggnadskontor är dresserade att säga "NEJ!" om man pratar om bygglov för fritidshus.

:)


Kan vara lite riskabelt dock:
[länk]
Japp jag har en lantbruksfastighet, det ska jag absolut kolla upp om man kan få sätta upp en ekonomibyggnd. Det vore trevligt med får på ön det har jag inget emot, nej tvärtom då får jag ju sällskap.

Det är absolut sant med nej sägande Länstyrelser och speciellt kommunekologer dessa är ju miljöfreak. Helt livsfarliga allså, bryter man en gren med tanken bara så är det livstid då menar jag verkligen att det är sista man gör på denna ö.
 
Man behöver ju inte låsa sig mentalt vid att det skall finnas får på ön för alltid...
Det skulle ju kunna vara en försöksverksamhet. En småskalig försöksverksamhet...
Arbetsmiljölagstiftningen ger förmodligen ändå stöd för behov av rastlokal och krav på toalett osv.

Och det skulle ju kunna visa sig att det inte är ekonomiskt att bedriva fårskötseln...
Och har man då väldigt få får, kanske till och med bara har "hyrt"/lånat dem så är det ju enklare att avveckla fårskötseln. Om det nu skulle visa sig ofördelaktigt.

Men jag har svårt att tänka mig att ekonomibyggnader måste avvecklas samtidigt. Det kan ju bli aktuellt i framtiden med annan verksamhet. Frigående höns?

:)
 
Problemet är att man får inte bygga ekonomibyggnader utan dispens från strandskyddet. Det är endast bygglov man slipper, alla andra regler gäller som normalt.
 
dra ut en skitstor villavagn om det ligger is på sjön
det kan dom ju inte säga nått om
sen flyttar du runt den lite om någon klagar

har samma problem längs österdalälven... tomten är kanske 20m bred men lång och tyvär ett populärt ställe att rasta hundar och promenera på.
frågade komunen om jag fick ställa upp en frigga för att ha cyklar och grill i men nej pga strandskyddet
 
haavard skrev:
Problemet är att man får inte bygga ekonomibyggnader utan dispens från strandskyddet. Det är endast bygglov man slipper, alla andra regler gäller som normalt.
Jag är ju inte jurist så jag kan ha fel.
Jag blir gärna tillrättavisad. Men jag är inte säker på att man kategoriskt kan avslå med hänvisning till strandskyddet.
Dessutom (Jag har inte dubbelkollat TS förutsättningar) behövs ej bygglov för ekonomibyggnader utanför detaljplanelagt område.

Från Malungs hemsida: Länk
Inom område med detaljplan eller områden där kommunen beslutat om detta,

krävs bygglov för att:
  • uppföra,
  • bygga till
  • eller på annat sätt ändra ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring.
  • Befintlig byggnad/er tas i anspråk eller inreds helt eller till viss del för väsentligt annat ändamål än det för vilken byggnaden/er har använts eller för vilket bygglov har lämnats.
Utanför område med detaljplan krävs ej bygglov för att:
  • uppföra,
  • bygga till
  • eller på annat sätt ändra ekonomibyggnader för jordbruk, skogsbruk eller därmed jämförlig näring.
Däremot krävs bygglov om befintlig byggnad/er tas i anspråk eller inreds helt eller till viss del för väsentligt annat ändamål än det för vilket byggnaden senast har använts eller för vilket bygglov har lämnats.
Trots att ekonomibyggnader i vissa fall ej är bygglovspliktiga kan man ibland behöva söka dispens från strandskyddet strandskyddet enligt miljöbalken 7 Kap. 17 §.
----------------------------

Om jag skulle hamna i motsvarande situation hade jag varit väldigt flexibel för att kunna använda min egen mark.
Nyckelordet är ju bostadsändamål. Rastkoja, med brits, kan ju inte vara en bostad.
Tittar man på Boverkets hemsida verkar det vara svårt att avgöra när användning av fritidshus övergår till "bostadsändamål".
(Den klassificeringen styr andra regelverk...)
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2004/boken_om_lov_tillsyn_och_kontroll.pdf

-------------------------------------------------------------

Naturvårdslagen, 16§
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19640822.HTM


16 § Inom strandskyddsområde får ej helt ny byggnad uppföras eller befintlig byggnad ändras för att tillgodose ett väsentligen annat ändamål än det, vartill byggnaden tidigare varit använd, och ej heller utföras grävnings- och andra förberedelsearbeten för bebyggelse som nu sagts. Ej heller får i annat fall inom strandskyddsområde utföras anläggning eller anordning, varigenom mark tages i anspråk såsom tomt eller allmänheten på annat sätt hindras eller avhålles från att beträda område där den eljest skulle ägt att färdas fritt.
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela sådana föreskrifter om vad allmänheten har att iakttaga inom strandskyddsområde som behövs för att trygga ändamålet med strandskyddet.
16 § Inom strandskyddsområde får ej helt ny byggnad uppföras eller befintlig byggnad ändras för.."

Första stycket gäller inte
1. anläggningar eller åtgärder som behövs för jordbruket, fisket, skogsskötseln eller renskötseln och ej tillgodoser bostadsändamål, eller
2. företag till vilka tillstånd har lämnats enligt 4 kap. Tillåtlighetsprövning av industrianläggningar m. m."
4 kap. lagen (1987:12) om hushållning med naturresurser m. m., vattenlagen (1983:291) eller miljöskyddslagen (1969:387).

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får föreskriva att <A title="16 § Inom strandskyddsområde får ej helt ny byggnad uppföras eller befintlig byggnad ändras för.." href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19640822.HTM#P16S1">första stycket inte skall gälla sådana byggnader, anläggningar eller anordningar som utgör komplement till befintlig bebyggelse på en tomtplats och som förläggs längre från stranden än huvudbyggnaden. Lag (1991:641).




16 a § Länsstyrelsen får medge dispens från bestämmelserna i <A title="16 § Inom strandskyddsområde får ej helt ny byggnad uppföras eller befintlig byggnad ändras för.." href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19640822.HTM#P16S1">16 § första stycket, när särskilda skäl föreligger. Om dispens medges, skall länsstyrelsen bestämma i vilken utsträckning mark får tas i anspråk som tomt eller annars användas för det avsedda ändamålet.
Ett beslut om dispens upphör att gälla om den åtgärd som avses med dispensen inte har påbörjats inom två år eller avslutats inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft. Lag (1991:641).


-------------------------------------

Tillåtna åtgärder enligt 16 § NVL
Åtgärder
]Tillbyggnad av befintlig byggnad; även en större tillbyggnad kan
utföras utan dispens så länge den skall användas för samma ändamål
som den befintliga
Areella näringar m.m. Anläggningar eller åtgärder som behövs för
att bedriva jord- och skogsbruk, fiske eller renskötsel: exempelvis
ekonomibyggnader, bryggor, vägar eller hägnader kring betesmarker
behöver inte prövas. Det skall däremot byggnader avsedda
för bostadsändamål. Ekonomibyggnad kräver dock prövning
om den även kan tillgodose bostadsändamål. Om byggnadernas
användningssätt avviker från areell näring behövs tillstånd. Därav
följer att näringen inte får vara av marginell betydelse.
Lagtextens uttryck "behövs för fisket" avser yrkesfisket. Fiske,
bedrivet som binäring av hel- eller deltidsjordbrukare, kan under
vissa förutsättningar jämställas med yrkesfiske. Exempelvis får en
del skärgårdsbor sin samlade utkomst av skilda sysslor inom
jordbruk, skogsbruk och fiske. Fiske som binäring bör dock ge den
enskilde ett tillskott av betydelse för ekonomin för att undantag från
prövningsplikten skall gälla.

------------------

NVL hänvisar till lagen (1987:12) om hushållning med naturresurser m.m. som är upphävd genom Miljöbalken.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980808.htm
 
llehs skrev:
Jag är ju inte jurist så jag kan ha fel.
Jag blir gärna tillrättavisad. Men jag är inte säker på att man kategoriskt kan avslå med hänvisning till strandskyddet.
Dessutom (Jag har inte dubbelkollat TS förutsättningar) behövs ej bygglov för ekonomibyggnader utanför detaljplanelagt område.
Nu läste du ju inte vad jag skrev!
Det räcker inte att det inte behövs bygglov för att få bygga. Allt annat måste också funka. Strandskydd, fornlämningar, avstånd till väg, planerade kraftgator och ett antal andra grejer.
Dock är inte stranskydd det samma som att det inte får byggas. En dispansansökan kanske kan godkännas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.