Hej,
Bor i en enplansvilla med källare byggt 1946 och en yta på ca 70+70 kvm.
Vi har inom dom närmsta månaderna tänkt att dra igång med renovering av källaren för att få fler rum att använda. Men lite funderingar som kommer fram.
Om man ska ändra i väggar, hur vet man då vilka som kan vara bärande?
Är det mura nya väggar i källare som gäller eller kan man bygga med en träkonstruktion?
Har läst om gips etc mot yttervägg så det har jag kläm på.
Sen funderar jag på golvet, är det värt att bila upp det gamla golvet för att isolera och eventuellt lägga golvvärme?
Vad kan ett sånt projekt gå på ungefär, utan golvvärmen. Vad fyller man med och hur mycket bygger det i höjd tro?

Ni som har renoverat kom gärna med bra tips, ideer och jätte gärna bilder som inspiration så man får tummen ur och drar igång någon gång.

Tack på förhand.

MVH

Jonas
 
AnneFi
Vi har ett hus från 43 på 76 kvm + 76 kvm källare.
För oss innebär det kök vardagsrum, sovrum samt toalett på BV.
Vi har tvättstuga, badrum, pannrum och blivande dator/spelrum.
Är inte direkt proffs på bärande väggar men hos oss är dom genomgående. Alltså väggarna går från källare upp på bottenplan. Nästan alla våra väggar alltså :)
Vi har valt att ha så lite organiskt material i källaren som möjligt och har därför använt stålreglar och Mineritskivor där vi behövt att regla upp något.
Våra väggar är putsade. Väldigt fint.
 
Är källaren murad från början bör det nog förbli murat. Träkonstruktioner i gamla källare är ingen bra grej. Huruvida det är värt att bila upp golven och lägga in golvvärme är svårt att besvara. Det innebär mycket jobb, så antingen är det dyrt eller så får man jobba hårt själv.
Man bör hacka sej ner nästan en halvmeter och sedan göra ett kappilärbrytande skikt i form av grus. Man ska nog ha markduk underst. Detta för att fukten inte ska ta sej upp mot de nya varma golven. Sen isolerar man med cellplast minst 30 cm. Efter det gjuter man ny betong med golvvärmen i. Slang om man har vattenburet eller elslingor om man vill ha elvärme. Huset kommer få bra värmekomfort om man gör hela källaren.
Jag tycker inte att man ska isolera källaren inifrån. Det är bra mycket bättre att göra det utifrån med Isodrän eller motsvarande.
Det finns en hel del trådar här på forumet med bilder om du söker lite på källarrenovering eller liknande.
Kör hårt!
 
Redigerat:
Vilka väggar som är bärande är svårt att säga utan att ha sett en ritning. Mitt eget hus (-43) är ganska avlångt (ca 6,5 x 10,5 m) och där är det en tydlig "hjärtvägg" som delar av källlaren, mitt i på längden. Det finns sedan en motsvarande hjärtvägg ovanför på bostadsplanet, så i mitt fall är det enkelt - rör inte den längsgående hjärtväggen, allt annat kan jag i princip riva om jag vill.
Jag har däremot en bekant som bor i ett nästan kvadratiskt hus, och där är källaren "kvadrerad" så att säga; murstock centralt och sedan bärande väggar i varje väderstreck, som delar upp källaren i fyra huvuddelar.

- Håller med alla ovan om att undvika organiskt material i källaren.

- Om du behöver dränera om, så passa på att isolera källaren utifrån.

- Kolla i vilket skick vatten- och avloppsledningar är. Om du ändå måste bila upp källargolvet för att byta stammar, så kanske du bilar upp HELA golvet och isolerar och lägger golvvärme samtidigt (eller vice versa; om du ändå tänker bila upp golvet så passa på att byta stammarna!)

- Att gräva ur källaren är inte särskilt komplicerat, men det tar kraft och tid. Hyr eller köp en bra bilmaskin. Värst tycker jag det är att få ut alla massorna, att kånka dem uppför trappor är inte att rekommendera, men det går att hyra transportband och få ut dem genom källarfönster eller dylikt. Själv hade jag som tur är källardörr rakt ut, så det var bara att köra skottkärra. Men det blir många vändor!
Det går förstås att köpa arbetskraften också; eftersom det är arbetsintensivt så blir det effektivt ROT-avdragsutnyttjande.

Kostnader är svårt att svara på, jag har som du kanske förstår gjort det mesta av jobbet själv; bilat bort ca 40 kvm av källargolvet (totalt grävt ur ca 35 cm), bytt alla avlopp, lagt markduk, makadam, radonsugslang, cellplastisolering, gjutit nytt golv med vattenburen golvvärme och lagt klinker. Dyraste posterna var golvvärmen (ca 15 000) och klinkern (ca 25 000). Det enda jag köpt in experter till var inkoppling och provtryckning av golvvärmesystemet samt betongpumpningen till golvet.
 
Lönar sej? Beror på hur du räknar.
Ja det är definitivt värt att bila upp källargolv och lägga golvvärme som jag ser det, har lagt vattenburen i ungefär halva källaren där vi bor och duschar.
Men då tänker jag komfortmässigt, ekonomiskt är det mer tveksamt, kostar nog mer än att bara pröjsa värmen som idag.

I en källare som Du beskriver skulle jag aldrig använda trä eller andra organiska material, det finns alternativ så det finns ingen anledning att chansa på det.

Vi böt ut V/A också är vi ändå höll på och bilade och kärrade betongklumpar, j-a skitgöra men värt slitet när det väl var klart.
Jag har ingen större koll på kostnaden men vi gör alltid så mycket som möjligt själva, då VET man att det är riktigt gjort och det blir billigare även efter ROT.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.