Vi gjorde våra förråd/klädkammare 1,20 breda, d.v.s. ganska långsmala. I efterhand har jag insett att om man hade ökat till 1,80 så kunde man haft en hel rad med hyllor på båda långväggarna, istället för på ena långväggen som nu. Det hade blivit mer lagring per golyta på det sättet.
 
Vi bor nu i ett 1,5 planshus men ska bygga nytt inom ca 2år. Vi byggde även det hus vi bor i nu och detta är det jag är mindre nöjd med:
- Öppna trappsteg gör att allt damm och smuts hamnar på de eventuella möbler som står under trappan. Slutna steg blir det nästa gång, med förråd under.
- Jättefult med skarvar mellan gipsskivorna i taken. Släta vita tak ska det vara.
- Mer isolering i inneväggarna, nu har vi i princip ingenting annat än gips.
- Opraktiskt med snedtak som gör att man inte kan ha våningssäng eller högre möbler. Förhöjt väggliv eller ännu hellre 2-planare blir det nästa gång.
- Fabriksmålade taklister, golvlister mm. gulnar efter några år. Känns dessutom plastigt.
- Kombinerad kyl/frys, för litet! Vill ha hel kyl och hel frys.
- Saknar ett skafferi.
 
Jag är så tacksam att jag drev igenom min "Paris Hilton" klädkammare. Min sambo tyckte det var lyxigt och divigt, men ack så skönt det är att slippa springa runt med ren tvätt kors och tvärs i huset.

Sen ska vi inte tala om hur roligt vi har på morgonen när vi samlas alla i klädkammaren och klär oss! Vi tjejer hjälps åt och är smakråd. Jag inbillar mig att vi sparar tid eftersom jag slipper springa mellan deras rum och sovrummet när vi ska klä oss.
 
Du får gärna förklara vad en Paris-Hilton-klädkammare är och varför den gör så att du slipper springa runt med tvätten, och är flickorna dina barn eller ?
 
Tjejerna är mina två döttrar på 3 och 6 år.

En "Paris Hilton-klädkammare" är en stor klädkammare. Vi har tagit ett rum på bottenplan 12,6 kvm och gjort om till klädkammare. Öppna gardrober, helkroppsspegel, fotölj och arbetsskiva att vika tvätt på. Här förvarar jag alla kläder, skor, handdukar, sängkläder osv.
 
Viktoria: Vad betyder egentligen förhöjt väggliv, var går gränsen ? Vi velade hit och dit angående vägglivet på andra våningen, till slut bestämde vi oss för en kompromiss, 1,30. Vet ej om det betyder förhöjt ? Vad tycker du om den höjden ?
 
Pius skrev:
Viktoria: Vad betyder egentligen förhöjt väggliv, var går gränsen ? Vi velade hit och dit angående vägglivet på andra våningen, till slut bestämde vi oss för en kompromiss, 1,30. Vet ej om det betyder förhöjt ? Vad tycker du om den höjden ?
Det jag menar med förhöjt väggliv är när väggen på övervåningen är högre än på ett 1,5-planshus, där taket börjar "direkt" ovanpå undervåningen. Vi har 90 cm som lägst närmast ytterväggen. För att tex kunna ha en våningssäng måste det vara ca 2 meter hög vägg som lägst. Jag tycker att det är bättre ju högre vägg man har. 1,30 är ju förhöjt men inte så mkt.
 
Det vi gjorde innan vi byggde vårt hus var att springa runt på alla tänkbara husvisningar. Oftast ser man då vad man INTE vill ha och kan utgå därifrån. Sedan pratade vi med kompisar som har hus vad de tycker är dåligt och vad de skulle vilja göra annorlunda om de skulle få göra om.

Vi valde att bygga en enplansvilla för att slippa trappen av olika skäl. När man blir äldre finns ju risken att övervåningen blir oåtkomligt område när benen strejkar. Slippa springa upp och ned, slippa dammsuga trappen. Nu har ju flervåningshus sina fördelar bl.a med att man kan "förvisa" barnen till övervåningen/källaren när de röjer som värst men vi löste det med att ha bortre delen av huset som barnvänligt. Vi ångrar inte att vi valde enplansvilla. Vi är båda uppväxta med trapp så vi vet vad vi valde bort.

Som någon sa tidigare i forumet, separat groventré och tvättstuga, väl tilltagna. Jag vill kunna stänga tvättstugedörren om smutsen hägrar.

Klinker i hall om man har golvvärme. Man slipper oroa sig för sprickor i trägolv samt att all snö/vatten torkar snabbt. Man behöver inte heller oroa sig för repor och annat slitage.

Ett kontor. Vi hade vårt kontor i vardagsrummet när vi bodde i lägenheten och det var väldigt irriterande. Ha allt kontorsskit framme hela tiden för allmänt beskådande, nej tack. Eller att stuva undan alla kontorsgrejer i någon garderob eller i något skåp i köket är inte så intressant för oss. Först hade vi kontoret i sovrumet men det var ingen hit om någon av oss gick och la sig före den andra och att sitta och knappra på tangentbordet mitt i natten var inte uppskattat.

Stor hall, om man t.ex bjuder hem en familj med vuxna och barn är det trevligt om alla får plats i hallen så några slipper stå utanför och vänta medans de andra tar av sig skor och kläder.

Eluttag, många och många. Det är några vi saknar nu och vi tänkte ändå till bra mycket innan vi godkände elritningen. Men jag tror att man upptäcker behovet av eluttagen efter att man bott in sig. Man kan kanske aldrig ana behovet av att bara titta på en elritning.

Något jag ångrar nu är att vi inte tog en altandörr i vårt sovrum. Jag kommer att ha torkvindan på baksidan av huset och som det är nu så  kommer jag att behöva springa runt hela huset för att komma till den. Nu var det något vi snuddade på i tankeväg men vi valde ändå bort altandörren av diverse anledningar.

Många av de "brister" vi har i vårt hus var vi medvetna om när vi började bygga. Ibland måste man dock prioritera. Självklart ville vi ha en klädkammare men då blev det på bekostnad av ett sovrum eller öka storleken på huset eller något liknande. Vi hade gärna velat ha lilltoan närmare någon ytterdörr men vi fick inte planlösningen att gå ihop då.

Stort kök, jag har alltid velat ha stort och genomtänkt kök då jag gillar att laga mat. Det värsta jag vet är att behöva slita ut en massa grejer för att få fram det som står längst in. Man måste tränga ihop saker för att de ska rymmas och skåpluckorna står på glänt för att man inte kan knöka ihop saker ännu mer. Nej, ett stort kök med många skåp (gärna med utdrag så man ser och når det som är längst in) för att få bra överblick över allt. För är t.ex matberedaren längst in kanske man drar sig för att använda den.
Se till att man har bra arbetsyta i köket och då fundera på vart är det mest troligt att jag kommer att (vilja) stå och arbeta i köket. Så att man inte planerar in en bra arbetsyta i typ ett hörn när man har en köksö som kanske vetter ut mot resten av huset. Jag skulle då hellre vilja se ut en att se in i ett hörn.


Hoppas att det kan vara till hjälp. Nu har jag ju bara utgått från vad jag vill ha och vad jag prioriterar, smaken är ju som baken.
 
  • Gilla
raspen86
  • Laddar…
Jag sitter och nickar instämmande. Två tips till köket. se till att få tag i överskåp som går hela vägen upp. Det är inte ok med öppet längst upp eller igenbyggt. Detta är massa yta att ta vara på. Inte för sånnt man använder ofta men den där presenten som nog kommer till användning eller vasen man fick från svärmor osv. Samma sak gäller sockeln. Sockellådor sväljer massor
 
Hejsan!

Vi hade en idé om att ha klädkammare i barnens rum, under snedtaken. Såna där som man ofta har i gamla hus, såna som man kan gå in i...

Arkitekten menade att rummet blir svårmöblerat då, så vi avstod.

MEN vi vill ha klädkammare i barnens rum! Det ser mer städat ut med en tapetinklädd klk än 2 lösa 60-garderober....

I veckan reses innerväggarna i barnens rum, så än är det inte för sent.
Om vi inte låter snickaren bygga en klk i deras rum nu, så kommer vi att göra det själva under jullovet.

För övrigt hade vi e himla massa krav och ideér på hur vårt hus skulle vara - detta med klk var det enda vi gjorde avkall på...

Så mitt tips är att lita på "magkänsal" - tänk noga igenom vad du VILL och stå fast vid det.

// Snäckan
 
Har en god vän som har gjort precis som ni och "väggat" av under snedtaket. Det ena rummet är ett mycket litet hemmakontor men det finns gott om plats för pärmar och dylikt längs väggarna.

Det andra lilla rummet är koja/lekrum åt yngsta dottern innan det blir garderob
 
AnnaKanin skrev:
Jag är så tacksam att jag drev igenom min "Paris Hilton" klädkammare. Min sambo tyckte det var lyxigt och divigt, men ack så skönt det är att slippa springa runt med ren tvätt kors och tvärs i huset.

Sen ska vi inte tala om hur roligt vi har på morgonen när vi samlas alla i klädkammaren och klär oss! Vi tjejer hjälps åt och är smakråd. Jag inbillar mig att vi sparar tid eftersom jag slipper springa mellan deras rum och sovrummet när vi ska klä oss.

AnnaKanin - Kan det finnas några bilder måntro? Dividerar nämligen med sambon inför framtida renovering, då det för mig är hög prioritet och för honom inte.
 
Lessen...jag har inte de tekniska möjligheterna för det, ännu.

Men egentligen är det inte så avancerat. Det är ett vanligt rum som jag inrett med typ Elfa-inredning. Öppna hyllor längs med väggarna, en bänkskiva under fönstret och en spegel på baksidan av dörren. I mitten har vi en liten ikea-fotölj.
 
jennyn_ skrev:
AnnaKanin - Kan det finnas några bilder måntro? Dividerar nämligen med sambon inför framtida renovering, då det för mig är hög prioritet och för honom inte.
Det är ju typ dressing room & jag har fått min vilja igenom, jag får ett dressingroom!! *lycka*

Kolla på ikeas hemsida, om klädförvaring, där kanske du får några ideer!!
 
Lyfter tråden... Någon annan som vill dela med sig av goda eller mindra goda erfarenheter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.