Nej modernt ska det ju så klart inte vara.. Tänkt att det ska matcha husets övriga originalinredning med dess olika paneltyper och snickerier..

Tanken är ju att det ska fyllas med böcker så småningom men det kommer nog bli av varierande storlekar så mycket av hyllväggen kommer synas ändå.

Tror nog det kommer passa in bra med lite läppglans på den här bokhyllan, jag får återkomma med resultatet..
;-)
 
clain skrev:
Ingen som vet hur genuina gamla bokhyllor brukade vara "klädda"? ;-)
Det skiljer sig en hel del. Praktbiblioteken, av kontinentalt snitt, hade ofta fanérade (plank/lamell) ryggar vilket givetvis var oerhört exklusivt. Det förekommer dock en hel del fuskbyggen där man nöjde sig med en synlig plankrygg, nästan alltid stående riktning och påfallande ofta omålad. Öppna ryggar förekommer också men är kanske mindre vanligt.

Generellt kan jag säga att de historiska privatbibliotek som faktiskt byggdes i det här landet med få undtantag upplevs som icke attraktiva för den moderna människan. Om du tittar i litteraturen finns det väldigt lite som känns 'tidlöst' eller hur man skall formulera det: i den bästa samlingsvolymen på senare år, Resa i tysta rum - Okända svenska slottsbibliotek finns knappt något formelement jag skulle vilja ha i mitt bibliotek. Vi brukar använda bl.a den boken i klientkontakter men hitintills har ingen fastnat för några riktiga historiska förebilder. Vad jag vill ha sagt med detta är att man nog får acceptera att man bygger något som ska se gammalt och rustikt ut men som inte har några riktiga kopplingar till faktisk inredningshistoria. Jag tycker det är befriande, men det kan man ju tycka olika om.

En tradition som jag dock gillar och skulle använda själv är användningen av tyg. Ryggar i bokhyllor var ofta tygklädda, och hade man öppna bokhyllor (dvs inga dörrar) var det vanligt att man hade en tygkappa i framkant på hyllplanen som skyddade mot damm och skapade räta horisontella linjer i hyllorna. Skinn användes på samma sätt i vissa praktibibliotek, men jag tycker det ser för 'tungt' ut.
 
Bra inlägg Henrik! Är helt inne på din linje, fördelen är att det ger en del frihet. Jag tycker svårigheten är att veta var den där gränsen går, tydligt ny i gammal stil kontra "dålig" pastisch.

Clain, där spelar ju smaken stor roll iofs, men om man får "tycka till" så ska man nog inte försöka få den platsbyggda hyllan att se _helt_ gammal ut, för den fanns inte i sådana hus helt enkelt. Därav vikten av "tydlig" avvikelse från helt gammal antingen som stil eller ex grovt bondromantisk eller något annan smakstil. Eller något helt eget förstås. Befriande som sagt.

Henrik. Ditt nedre stycke om bokhyllor, har du tips på någon litteratur i ämnet?
 
Det finns inte så mycket som behandlar svenska förhållanden, eller snarare finns det inte många samlingsvolymer som inriktar sig just på mindre bibliotek. Resa i tysta rum är ett undantag, finns även en del äldre titlar man snällt får be att få titta i på plats på ett referensbibliotek men jag minns inga titlar. Jag kan förstås ha missat litteratur, det är inte så att jag skrivit avhandling om detta, men det är mitt intryck. Däremot finns specifika bibliotek väl beskrivna och många är öppna för allmänheten. Som exempel; stiftsbiblioteket (domkyrkobiblioteket?) i Strängnäs tycker jag är väldigt trevligt och det går bra att få besöka samt finns avfotograferat i broschyrer och säkert i bundna volymer också.

På engelska är problemet omvänt, det finns hur mycket som helst och är svårt att välja. Taunton har ett gäng böcker som är trevliga som inspirationskällor, väldigt spretiga med många stilar dock. Ska kolla hemma i bokhyllan om jag har några konkreta tips.
 
"Resa i tysta rum" av Per Wästberg mfl är som ovan nämnt helt suverän. Ett gäng bra böcker om privatbibliotek på engelska är:

"At home with books" av Estelle Ellis mfl.
"Decorating with books" av Marie Proeller Hueston
"Living with books" av Alan Powers
och
"Books do furnish a room" av Leslie Geddes-Brown

I fråga om bildmaterial överlappar dess mycket rikligt illustrerade böcker väldigt lite. Naturligtvis är alla de privatbibliotek som visas inte direkt pyttesmå (vissa är enorma) men de flesta ryms i alla fall i lägenheter och hus snarare än slott. Samtliga böcker fungerar bra som inspiration och guide i fråga om materialval, lösningar, stilar och färger. Den sistnämnda är knapp favorit och visar kanske lite, lite fler normalstora bibliotek än de andra. Kanske. Men som sagt - om man ska lägga ett antal tusenlappar, blod, svett och tårar på att inreda ett bibliotek, varför inte lägga någon tusenlapp på alla fyra och gräva ner sig ett tag! Samtliga rekommenderas varmt. Kolla på Adlibris, Bokus och Amazon eller så.

/Boro10
 
Redigerat:
Tänkte jag skulle återkoppla lite till tråden och berätta hur det slutligen blev...

Eftersom föräldrarna nyligen sålde sin villa och jag då "ärvde" allt virke som farsgubben samlat på sig under 30 års tid, så stod jag plötsligt som ägare till en hel del panelvirke av alla dess slag, till tak & vägg mm..

Har en hel container ute på tomten fylld med diverse godsaker nu.. :)

-En ful container fylld med bråte,, som åker väck så snart vi är klar med huset!!!

(som min fru så oerhört respektlöst utrycker sin åsikt) :O


Men åter till ämnet, det slutade alltså med att jag gick på en blandad variant av mitt eget, Henrik O's & Dr_Jerkylls förslag.

Jag använde helt enkelt en del av den panel jag fick av farsgubben, säkerligen varken tidsenligt eller typiskt, men passade bra för oss och det känns faktiskt rätt bra att det ändå bryter av mot den övriga väggen som är klädd med v-fas...

Får se hur det slutgiltiga resultatet blir när det är målat och klart, men förhoppningsvis kommer vi känna oss nöjda !
 
  • bokhylla delvis klar framifrån_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bokhylla delvis klar framifrån.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.