Håller på att byta ut lite skadade delar på en äldre utbyggnad.
Mäter bjälkar och syll till en för mig udda tjocklek, cirka 115x115mm
Måttet verkar lite udda men översätter man till tum blir det ungefär 4,5"

Frågan är: är 4.5" nåt gammalt standardmått som fortfarande kan finnas hos brädgårdar?
Går ju annars karva lite på en 120x120.. men bättre om man kan köpa rätt från början :)
 
Jag tycker absolut det är värt att byta ut syllarna till riktigt timmer, inget Byggmax eller Bauhaus hittepå.
Hör med någon lokal såg och fråga fall dom inte kan såga upp dimensionerna som du är ute efter. Har du tur så kanske dom har en fräs, i såna fall kan du passa på och be dem att fräsa upp långdraget också!
Såvida du inte har en egen fräs dvs :)

Det är ett ganska enkelt ingrepp, det ända du behöver se till är att du inte river med dig avloppsrör, elkablar osv när du lyfter huset.

Verktyg som behövs: Motorsåg, domkraft / luftkuddar, spade, vattpass och pallvirke

Lycka till!
 
Tack för svar båda, det är ett enklare uthus, tror från början det varit ett hönshus men säkert vet jag inte.
Har nu rivit bort all gammal fullständigt upprutten panel och gammal äcklig isolering som mössen haft som skafferi. Mätte igen och det är snarare 110x110mm som syllen är, bra tips där med lokala sågverk. Bor trots allt i skogsbygd och finns nog tre eller fyra sågverk inom fem minuters körning :)

Vad är långdraget?

Har nog alla verktyg inkl. stämp, dock ingen motorsåg men rätt många andra typer av sågar så det ska nog gå bra. Får jag bara tag på rätt syllstock så fixar jag detta i helgen (optimistklubben..)
Bifogar bild på eländet, har redan kapat av en bit för att se hur det såg ut..
 
  • P1010837.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan väl såga bort lite på en femtum? låna gerdesågen hos virkeshandlarn eller kör med handklinga från bägge sidorna.

Eller slå ihop nått motsvarande av ett par 45mm reglar och en 22mm bräda, det duger bra i en gammal vägg.

OT:min gamle far skulle säkert skrä bort överskottet med en yxa.
 
Redigerat:
Ja, så får det bli. Cirkelsågen fungerar nog om man tar från båda sidorna. Får bara se till att hitta en stock av rätt längd..
 
Du kan väl skarva?
Längden torde inte vara av så stor betydelse om du har stöd under hela...
 
Det går säkert.. det är sånt jag inte har nån koll på men misstänkte det lite :) Säkert lättare att hitta några kortare stumpar än en enda sjumeters..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.