Mats, jag vet att du har både höger- och vänstermodellen. Händer det ofta att du verkligen behöver båda? Hos LN finns det ju bara en modell. Vilken använder du mest?
 
mattiasp skrev:
Mats, jag vet att du har både höger- och vänstermodellen. Händer det ofta att du verkligen behöver båda? Hos LN finns det ju bara en modell. Vilken använder du mest?
Det där är mest en fråga om bekvämlighet. Jag är teoretiskt vänsterhänt, men i praktiken bådhänt. Kasta pil, spela golf, skriva, slipa, borra, går ungefär lika bra eller dåligt med båda händerna.

Behovet för hyveln har jag när kanten inte blivit 100% vinkel. Rättningen gör jag oftast i ett hörn, egentligen båda hörnen, för det är där hopfogningen görs och har jag fel vinkel i ena sidan har jag det även i andra sidan. Jag använder hyvlarna i längdriktningen. Då tycker jag bäst om att hyvla från insidan av brädan och utåt (jag föredrar att hyvla ut från en bräda än att starta in från en brädas kant, det är därför jag gillar långa tår på hyvlar). Genom att ta båda sidorna med olika hyvlar, kan jag ha samma sida som referens för vinkeln, vilket tilltalar mig. Dessutom kan jag vänta med slipningen till senare om jag sliter två hyvlar istället för en. Så för min del är svaret att jag fakiskt ofta jobbar med båda, men jag tenderar at föredra den ner till höger på bilden du länkade till.

Man skulle kunna vända brädan upp och ner istället för att byta hyvel, eller starta inåt. Det finns en teoretisk vinst med två hyvlar just för utslagets skull. Men jag har hittills inte brytt mig om att slipa upp ett par blad i högre vinkel än standard, vilket man skulle kunna göra om utslag var oroande (men tanken är ju för min del att skarven göms bakom hopfogningen). Så jag tror man kan säga att man gott kan klara sig med en enda.

Dock, har du lätt för att jobba med båda händerna kommer det siuationer när du uppskattar att ha båda, likaså kommer du upptäcka att det går bra att dra emot dig likväl som skjuta ifrån dig. Köper du en var försiktig med spetsen nertill om du byter grepp. :)

--- Mats ---
 
Ett något dyrare men också mer användbart alterativ ett en kant hyvel är veritas skew rabbet plane.
Jag är också lite småsugen på en nr 2. Har budat på några gamla Stanley med tycker de blivit för dyra, det blir nog en LN så småningom. Tror dock jag får vänta lite tills sviterna av årets shopping spree lagt sig. (Hitills en Andersen smooter, en Ray Isles A5 och en bctw HP-6v2.)
När man använder en nr 2 så är det bekvämast att hålla den bakre handen utanpå handtaget och inte klämma in fingrarna som på de större modellerna. Det hjälper också till med att hålla högre tryck mot sulan
/B
 
Den verkar ju vara ytterst trevlig! Hur tror du att den fungerar om man skall falsa på ändträ för att förbereda för en "breadboard"?
 
mattiasp skrev:
Den verkar ju vara ytterst trevlig! Hur tror du att den fungerar om man skall falsa på ändträ för att förbereda för en "breadboard"?
Breadboard, hade vi pratat elektronik hade jag vetat vad det är, men vad är det här?

--- Mats ---
 
Breadboard:
Breadboard9_xl.jpg
 
mattiasp skrev:
Breadboard:
[bild]
Tack.
 
mattiasp skrev:
Den verkar ju vara ytterst trevlig! Hur tror du att den fungerar om man skall falsa på ändträ för att förbereda för en "breadboard"?
Det är den utmärkt till. Det snedställda bladet ger hyggligt bra finish trots tvärshyvling och den har en "nicker" som skär av fibrerna innan bladet hyvlar och ger skarp snygg kant.
/B
 
Hm, det lutar åt en 4 1/2. Lite orolig för att handtaget ska vara för litet på Nielsens veritas handtag ser större ut och modellen kanske tillåter mer av ett eget grepp. Dessutom ganska stor priskillnad, 1450 mot 2050 för Nielsen. Enligt Mangliamellis rapport från 2003 så är spåndjupsinställningen bättre på Nielsen och det är ju viktigt. Hmm, svårt det här. Någon som tycker något om handtagen på de både? Subjektivt jag vet, men ändå.
 
Mats. Vad menar du med "Trä ger bättre resultat?" Trähyvlar? Resultat på vad för sätt?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Mats. Vad menar du med "Trä ger bättre resultat?" Trähyvlar? Resultat på vad för sätt?
Jag använder ingen trähyvel själv, och har inte gjort på så länge att jag ens minns hur de var, så jag kan bara gå efter vad jag läser. Bengtn kan nog kommentera från egen erfarenhet. Men ja, trähyvlar var vad jag menade. De har nackdelar vad gäller hållbarhet och slitage. Men det förefaller som om det finns en gemensam syn på positiv skillnad mellan trähyvlar och metallhyvlar vad gäller känsla och resultat (slätt och fint).

--- Mats ---
 
Dr_Jerkyll skrev:
Hm, det lutar åt en 4 1/2. Lite orolig för att handtaget ska vara för litet på Nielsens veritas handtag ser större ut och modellen kanske tillåter mer av ett eget grepp. Dessutom ganska stor priskillnad, 1450 mot 2050 för Nielsen. Enligt Mangliamellis rapport från 2003 så är spåndjupsinställningen bättre på Nielsen och det är ju viktigt. Hmm, svårt det här. Någon som tycker något om handtagen på de både? Subjektivt jag vet, men ändå.
Väl medveten om att du inte frågat om Cliftons handtag på en 4 1/2 kan jag ändå inflika att de är hyfsat stora, men att jag hyvlar med pekfingret på utsidan av stålet och inte runt handtaget, som alltid. Uppfattar ändå handtaget som större än på vanliga Stanleyhyvlar.
 
Mr Handyman skrev:
Väl medveten om att du inte frågat om Cliftons handtag på en 4 1/2 kan jag ändå inflika att de är hyfsat stora, men att jag hyvlar med pekfingret på utsidan av stålet och inte runt handtaget, som alltid. Uppfattar ändå handtaget som större än på vanliga Stanleyhyvlar.
Stanleys handtag är mindre än Veritas med. På Stanleyn (4an) skulle jag inte en längre tid kunna hyvla utan att ha pekfingret på stålet, då handtaget är lite för kort för min hand. På Veritas är handtaget stort nog för att jag skall kunna hyvla med sluten hand om jag vill, men bara nätt och jämnt. Istället för att ha pekfingret på stålet finns det en bekväm brygga från stålstödet som pekfingret vilar bra mot.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Stanleys handtag är mindre än Veritas med. På Stanleyn (4an) skulle jag inte en längre tid kunna hyvla utan att ha pekfingret på stålet, då handtaget är lite för kort för min hand. På Veritas är handtaget stort nog för att jag skall kunna hyvla med sluten hand om jag vill, men bara nätt och jämnt. Istället för att ha pekfingret på stålet finns det en bekväm brygga från stålstödet som pekfingret vilar bra mot.

--- Mats ---
Handtagen på hyvlar, sågar etc är gjorda för ett trefingersgrepp. Det är alltså inte meningen att hela handen ska få plats. Att låta pekfingret så att säga visa vägen ger bättre styrning och kontroll. Jag tycker det är bekvämt att hålla fingret mot kanten på hyvleljärnet eller på djupjusteringen. I höstas använde jag en low angle Jack under en intensiv vecka men tyckte att det kändes konstigt att inte ha någon plats att lägga fingret. Det fick peka rätt ut i luften i stället.
DrJ: Det är viktigt med känslan för ett verktyg så bäst är att prova innan köp. Har du vägarna förbi huvudstan är du välkommen att testa några av mina LN, Record och Stanley.
/B
 
bengtn skrev:
Handtagen på hyvlar, sågar etc är gjorda för ett trefingersgrepp. Det är alltså inte meningen att hela handen ska få plats. Att låta pekfingret så att säga visa vägen ger bättre styrning och kontroll. Jag tycker det är bekvämt att hålla fingret mot kanten på hyvleljärnet eller på djupjusteringen. I höstas använde jag en low angle Jack under en intensiv vecka men tyckte att det kändes konstigt att inte ha någon plats att lägga fingret. Det fick peka rätt ut i luften i stället.
DrJ: Det är viktigt med känslan för ett verktyg så bäst är att prova innan köp. Har du vägarna förbi huvudstan är du välkommen att testa några av mina LN, Record och Stanley.
/B
När du säger tre fingersgrepp antar jag du menar att man tar bort ett (pekfingret). Inom parentes gäller inte det bara för hyvlar utan de flesta maskiner med vinklat handtag, som borr, skruvdragare, ...

Håller med om att prova, om man kan, för det handlar mycket om vad som känns rätt. Vad gäller pekfingret tycker jag det ligger betydlig bekvämare på Veritas brygga för stålstödet än på stålet på Stanleyn. Vad gäller low angle smoother, så är Veritas motsvarighet deras bevel up. För mig hamnar inte fingret i luften på den, utan på den stora skruven som spänner stålet, så även där har jag ett stöd, dock där kan man dessutom hålla med hela handen, och dessutom peka fram två fingrar (indexfingret ligger då väldigt bekvämt mot den svarta hållaren till stålet.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.