Den är inte dum alls. Tar hyffsat lite yta också och man kan utnyttja utrymmet under den höga delen som klädkammare
 
Dum fråga: Vad menas med "Vitmålat trätak i stället för dom vanliga skivorna eller vitlaserat trätak ". Är det alltså vanligt paneltak som är täckmålat eller är det annat ?

 
Det jag vet just nu fast det inte har någon betydelse av praktisk synpunkt, är att vi inte ritade in ryggåstak i köket och hallen. :'( Det har gett huset en större rymdkänsla. Om det e nått jag ångrar inom det praktiska får jag isåfall återkomma med när vi flyttat in, då kanske man upptäcker mer saker. ;)
 
Ska ni göra jobbet själva? Vi är i full gång med totalrenovering av vårt första hus och jag har märkt att det har gått lite fort fram ibland. Det är detaljerna jag tänker på, har inte så mkt med planlösningen att göra men det bidrar till helheten. Tänker på grejer som att lyseknappen får inte komma för nära dörrfodret, klinkern ska va centrerat runt brunnen, garderobsdörren blev högerhängd isf vänsterhängd :-[ osv osv. Mkt är solklara nybörjarfel men som kan undvikas om man tar sig tid att tänka efter lite. Tänk ett par ggr extra så ni slipper gå och gräma er över varför det inte gjordes si eller så!
 
mats_o skrev:
Liten toa med ingång från hallen eller groventren. Klart smidigt att kunna tvätta händer innan man har gått igenom halva huset med oljiga fingrar.
Vi tvättar händerna i groventren. Om det finns tvättställ i groventren så behövs ingen toa.

Ibland när ungarna kommer hem med halva sandlådan i kläderna skulle man behövt något som sög bort all sand innan de släpps in i resten av huset.  Ofta har vi hittat högar med sand för att de inte tömt fickorna eller de uppvikta byxbenen. Så av med byxorna och ta ut dem och skaka dem upp och ner med fickorna in och ut.

Kontentan: Rejält grovkök, inte vårt smala trånga!

Pernilla

 
Med vitmålat trätak menar jag vanlig träpanel i taket som är täckmålad med vanlig matt vitfärg. Grundas med kvistlack/grundfärg innan panelbrädorna sätts upp och färdigstrykes två gånger på plats efter att det är satt upp.
 
Jag vidhåller toa nära dörren. Ta nu de vandrande sandhögarna (barnen). Är det bättre om de kan kissa två meter innanför ytterdören eller tio över ekparketen med sanden?
 
Klockrent med toa vid dören samt stengolv/klinker i hallen så att småttingarna+kompisarna kan springa direkt in!

En sak jag ångrar så här efteråt är att jag inte byggde ett stöööre hus MEN det fick man ju tyvärr inte... :(
 
ByggaNytt skrev:
En sak jag ångrar så här efteråt är att jag inte byggde ett stöööre hus MEN det fick man ju tyvärr inte... :(
Menar du större rum (och samma antal rum) eller fler rum (men lika stora), eller kanske både och? :)

Någon mer som ångrar att dom inte byggde större hus?

Satt själv och räknade lite, att gör man huset större med 30% blir ju inte den totala byggkostnaden 30% större, utan snarare max 15% mer. Har man 30% större så blir det ju en hel del kvadrat extra, är entréplanet 100 kvm blir det 30 kvm till, dvs utan vidare två sovrum.
 
Mitt tips här blir att verkligen fundera över rumsstorlekarna. Stora fyrkantiga rum ser bra ut på ritningar men det blir lätt möbler längs väggarna och en stor död yta i mitten. Detta gäller naturligtvis inte barnrum där golvet blir lekyta men det är värt att fundera över
 
Det handlar trots allt om kostnader. När jag satt hos arkitekten så räknade vi centimeter, jag var benhård med att boendeytan inte skulle bli mer än 150 m2 i två plan. Den blev 160 (180 totalt) på ritningen för att vi skulle få med allt. När vi började med bygget så ökade byggaren (min sambo  ;) ) på huset med 10 cm åt alla håll (utan att fråga mej  :surprised:)

Jag ville hålla huset så litet som möjligt delvis med tanke på uppvärmningskostnaderna. Jag tycker överlag att folk verkar bygga för stora hus. Tänk när barnen flyttar hemifrån och de sitter där och ropar i sina 300 m2 öppen planlösning ...

Nu har vi börjat bygga och jag är glad att vårt hus blir lite större än den ursprungliga planen. Det blir nog precis lagom. När man bygger själv så blir ju merkostnaden marginell, det är ju andra saker än själva ytan som kostar.
 
Ja vi har "bara" 143 kvm men vi är "bara" 4 i familjen. De flesta som hälsar på (utom mina föräldrar som sitter själva i sitt 165kvm stora hus) tycker ändå att vi har väldigt stora ytor och gott om plats. Man anpassar sig nog ganska bra efter ytan så att det alltid är precis liite eller mycket för mycket grejjer ;) !
 
mats_o skrev:
Jag vidhåller toa nära dörren. Ta nu de vandrande sandhögarna (barnen). Är det bättre om de kan kissa två meter innanför ytterdören eller tio över ekparketen med sanden?
Jo, du har en poäng, speciellt om de har overaller på sig...

Pernilla
 
Vi är två personer och har 120m2, och det känns trångt :-?
Plus att jag precis har byggt klart ett förråd/verkstad på 24 m2 på gården.

Krävs nog en rejäl planändring för att det hela ska funka bättre. Dock är ju det rätt lättfixat

 
Vi har ett stort bord i vardagsrummet där vi äter när vi har gäster. För att komma dit måste vi gå genom hallen. Jag kanske är lat men jag tycker det blir en hel del att bära in och ut varje gång vi haft gäster. Dessutom när gästerna ofta av någon anledning ställer sig och pratar i hallen. Skulle föredra att inte behöva gå genom hallen. Jag gillar lösningar där kök, matrum och soffdel är tre enheter intill varandra i den ordningen. Jag hade hellre haft ett stort praktiskt matrum som används både till vardags och fest, än en matplats i köket plus en i vardagsrummet.

Ja så var det det här med att bära ren och smutsig tvätt kors och tvärs och upp och ner genom hela huset.

Känner mig lite gnatig och lat idag, trots att jag satt ihop en bokhylla i dotterns rum. Har skrivbordet kvar.

Pernilla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.