Svagt av TV4 att inte ange anledning. Det gör ont att falla från höga hästar. :)
 
Dålig eller obefintlig research från TV4's sida låter det som...
 
Granska Timell istället, det finns säkert något han har gjort dom senaste 20 åren som han kan hängas ut för....
Sorgligt.
 
Kommer det krävas att hantverkare går runt med dold mikrofon och videokamera i framtiden för att de skall känna sig säkra från att hängas ut av TV4?
 
Jag har för länge sedan slutat att titta på fuskbyggarna men blev lite nyfiken på det uteblivna programmet. Jag har läst igenom det mesta av materialet som x-tra lagom lagt ut. Det är mycket anmärkningsvärt hur TV4 väljer att vinkla storyn.Jag blev rent ut sagt förb....ad när jag läste hur byggaren blivit behandlad. Det kanske kunde vara en ny program idé för TV4 att visa hur byggare blir blåsta av "hederligt folk". Jag är mycket övertygad om att det finns många fall där byggaren väljer att vika ner sig trots att han/hon har rätt. Vem vill inte behålla sitt goda rykte?
Tack för ordet.
Fredrick
 
Ganska ironiskt att ett program som detta tagit på sig att granska andras fusk!
Inte bara hantverkare som ser till att "Folk får sina liv förstörda".

Programidé: Fuskproducenterna.
 
Å ena sidan så har TV4 ganska uppenbart tunnt på fötterna den här gången.

Jag har inte sett programmet, eller tittat på klippen hos firmans hemsida.

Det verkar ganska uppenbart att firman har rätt att debitera extra för de åtgärder de redovisar, extra i förhållande till kostnadsförslaget + 15%.

Men hur har firman kommunicerat ändringskostnaderna? Det är oerhört vanligt i byggsammanhang att en firma gör extrajobb, och antingen ljuger om kostnadsnivån eller undviker att säga något om hur mycket det kostar. Nu har jag som sagt inte sett hela materialet, så det är mycket möjligt att det inte är problemet i det här fallet.

Och hela snacket om "hederligt folk" blåser byggare faller på sin egen orimlighet. I det aktuella fallet så låter det som att konflikten gäller ca 120 000 utöver det offererade beloppet på ca 260 000. Det innebär att av de 120 000 kronorna så kan max. ca 80 000 vara tvistiga (15% överdrag är tillåtet), kunden skulle behövt betala 40 000 efter rot för den tvistiga delen.

Vilken normal människa skulle sätta igång en sådan apparat som detta innebär för att slippa betala 40 000kr? Om man nu vet med sig att man har fel. Om man är övertygad om att man har rätt och håller på att bli lurad så kan man kämpa för betydligt lägre summa.

Jag har pratat med byggare som får sina jobb uteslutande via goda referenser, de känner sig ganska oförstående till snacket om privatkunder som blåser byggare, de har aldrig varit med om det.

Jag säger det jag sagt förut, en bra byggare hamnar inte i den här situationen. Att kalla det för fuskbyggare låter lite magstarkt, båda parter anser sig troligen ha rätt.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, jag har inte sett programmet eller tillräckligt mycket av mareialet på byggarens hemsida, detta skulel kunna vara undantaget.
 
legul skrev:
Granska Timell istället, det finns säkert något han har gjort dom senaste 20 åren som han kan hängas ut för....
Sorgligt.
Det finns det garanterat...

T.ex när han ska lägga klinker på ett träbjälklag och förstärker med att skruva 6mm renoveringsgips innan han lägger klinkern.

FEL FEL FEL

Det ska vara golvgips och den ska limmas och inte skruvas Martin !!

På denna sidan där länkarna till klippen finns så står det dessutom att det ska vara golvgips men ändå använder duktige Martin renoveringsgips...

http://www.hemmakanalen.se/1.663803

Del 1:
http://www.tv4play.se/hem_och_friti...tt_klinkergolv_i_ett_kok_del_1&videoid=650047

Del 2:
http://www.tv4play.se/hem_och_friti...tt_klinkergolv_i_ett_kok_del_2&videoid=650052


FUSK FUSK FUSK FUSK FUSK !!! q(;^;)p:x
 
Vilket otroligt arbete han lagt ner på att rentvå sitt namn!
 
Håller med ovanstående! en "fuskbyggare" skulle inte ha kunskapen att engagera sig med detta.
 
hempularen skrev:
Å ena sidan så har TV4 ganska uppenbart tunnt på fötterna den här gången.

Jag har inte sett programmet, eller tittat på klippen hos firmans hemsida.

Det verkar ganska uppenbart att firman har rätt att debitera extra för de åtgärder de redovisar, extra i förhållande till kostnadsförslaget + 15%.

Men hur har firman kommunicerat ändringskostnaderna? Det är oerhört vanligt i byggsammanhang att en firma gör extrajobb, och antingen ljuger om kostnadsnivån eller undviker att säga något om hur mycket det kostar. Nu har jag som sagt inte sett hela materialet, så det är mycket möjligt att det inte är problemet i det här fallet.

Och hela snacket om "hederligt folk" blåser byggare faller på sin egen orimlighet. I det aktuella fallet så låter det som att konflikten gäller ca 120 000 utöver det offererade beloppet på ca 260 000. Det innebär att av de 120 000 kronorna så kan max. ca 80 000 vara tvistiga (15% överdrag är tillåtet), kunden skulle behövt betala 40 000 efter rot för den tvistiga delen.

Vilken normal människa skulle sätta igång en sådan apparat som detta innebär för att slippa betala 40 000kr? Om man nu vet med sig att man har fel. Om man är övertygad om att man har rätt och håller på att bli lurad så kan man kämpa för betydligt lägre summa.

Jag har pratat med byggare som får sina jobb uteslutande via goda referenser, de känner sig ganska oförstående till snacket om privatkunder som blåser byggare, de har aldrig varit med om det.

Jag säger det jag sagt förut, en bra byggare hamnar inte i den här situationen. Att kalla det för fuskbyggare låter lite magstarkt, båda parter anser sig troligen ha rätt.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, jag har inte sett programmet eller tillräckligt mycket av mareialet på byggarens hemsida, detta skulel kunna vara undantaget.
du kan ju inte lägga så mycket tid på att skriva ett så långt inlägg när du inte har en aning om vad som kommits överens om. läs offerten. det är en offert med löpande arbetstid och löpande kvitton.... dom kan fakturera henne hur mycket som helst nästan...
 
hempularen skrev:
Jag har inte sett programmet, eller tittat på klippen hos firmans hemsida.
Och ändå kan du skriva en insändare ?
Inte undra på att det är krig i världen.

Byt namn till "Messerschmitt" ?
 
legul skrev:
Byt namn till "Messerschmitt" ?
Förklaring:
Skämtsam förväxling med "Besserwisser".
 
Mailade TV4 och undrade varför programmet utgått (jag hittade aldrig någon förklaring på deras hemsida) och svaret blev:

Tack för ditt mail.
Vi kan inte gå in på några detaljer kring varför, det är ett beslut som tagits av ansvarig utgivare baserat på frågor av privat karaktär.

Med vänlig hälsning
Tittarservice
TV4-Gruppen
08-459 40 00
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.