Är det någon som har ett Eksjöhus Balans och lyckats få tillräcklig värme i golven?
Mitt problem är att hur jag än ställer in värmen, så får jag max 19 grader på bottenvåningen.
Systemet drivs av en IVT 490, kurva 2.4 justering +6 och kör med öppna termostater både på radiatorerna på övervåningen och golvvärmen på bottenvåningen. Jag har provat att vrida på shunten (den som ser ut som en termostat) samt ökat och minska födet på cirkulationspumpen vid golvvärmefördelaren.
Jag har varit i kontakt med Uponor, men jag blev inte klokare av det.
Så frågan är om någon annan ägare av ett Eksjöhus Balans, kan berätta hur ni har ställt in er system ?
Returledningarna är varma, så det verkar inte vara något luftningsproblem.
 
Nu bor vi inte i ett "Balans" dock ett nybyggt Eksjöhus, när dom var här och skulle justera in golvvärmen då vi flyttat in sa killen att det kan ta upp till 17 månader innan golvvärmen funkar som den ska, då det tar tid att värma upp hela plattan. Vet inte om det hjälper dig ngt, men det är vad dom sa till oss. Vi var för övrigt helt utan värme i badrummet, men den har kommit igång nu. Har du bergvärme? Prova i så fall att gå in på själva pannan och öka gradantalet där, är den inställd på ca 19 grader blir det ju inte varmare om du vrider på termostatrana.
 
Huset är byggt 2007, så det borde ha stabililiserat sig. Vi har fått upp värmen några grader, men jag märker ingen skillnad när jag vrider på termostaten(shunten) mellan ändlägena. När det är riktigt kallt ute, så blir det väldigt varmt på övervåningen, men svalare på bottenvåningen, så jag har inte fått balans :) på systemet. Är det normalt tro när man har golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på övervåningen ?
 
17 månader för att få värme? :O
Är det det som kallas värmetröga system? :p
 
Vet ej hu många kvm ditt hus är på. Min kåk på 84 kvm nere (betongplatta med golvvärme) och 76 kvm uppe ,radiatorer ,tyckte röris att 2st cirkulationspumpar krävdes.
Kan de va nått:|
 
Vårt hus är 76 kvm meter både uppe och nere, så de är ju likvärdiga. Dock borde ju konstruktörerna av huset ha dimensionerat värmebehovet när det är ett kataloghus, men det kanske inte funkar så ?
Vi har bara en cirkualtionspump.
 
17 månader är skitsnack

har du kollat att termostaterna är rätt kopplade
 
Termostaterna är rätt kopplade och vi har fått en ny styrenhet för golvvärmen. Vi reglerar dock värmen direkt å värmepumpen , eftersom det är vad experterna förordar.
 
harry73
Vi har ett hjältevadshus med en nibepanna, men det borde inte spela en stor roll.
Om du har det varmt uppe och kallt nere är flödet som går till ovanvåningen för stor och flödet som går till bottenvåningen för liten.

Jag tror att vi har också uponor och vi har såna termostatliknande grejer på alla värmeslingor.
Jag tror inte att det är en shuntventil (för den blandar varmt vatten med returvatten för att hålla en lägre temperatur) Men jag tror att man ställer in flödet till de olika slingorna.

De funkar genom att vrida på en rad (som en termostat på ett element) eller genom en trådlöst termostat i rummet. Vi kan se om de trådlösa termostaterna stänger av flödet till en värmeslinga eller om de är helt öppet, så kolla att dina termostater fungerar. Annars kan du minska flödet till ovanvåningen eller öka flödet till bottenvåningen genom att vrida på knapparna.

Skriv gärna alla ursprungliga inställningar på en lapp, så att man kan återställa allt.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.