Vi har precis gjort gjort om köket och som kakel har vi valt ett laserskuret kakel från Höganäs i formatet 55x16cm. Vårt hus är från -47 och följaktligen inte helt rakt, men huset är välbyggt och -skött så det är ingen katastrof. I vilket fall har vi kaklat från bänkskivan ända upp till taket eftersom vi valt att inte ha överskåp och resultatet har blivit ett kakelfält på 1,8 gånger 3,5 meter. Nu är det fogat och klart, men plattorna är ordentligt skeva ur väggens plan. Det skiljer 2-3 mm på den högsta och lägsta plattan i en del hörn och det ser inte alls så slätt och elegant ut som vi tänkt oss.

Vad kan man godta? Väggen var inte helt slät, men om plattsättaren inte löser det vi ber om måste han väl i så fall säga till om att vi måste bredspackla innan han kan börja?

Vad tycker ni?

Svårt att ta kort på detta och visa och kaklet är till på köpet blankt.
 
Menar du att vissa plattor "sticker ut" från väggens plan några mm mer än grannplattorna (att man alltså tydligt känner det om man drar handen över dem), eller är det så att hela väggen lutar eller buktar (så att angränsande plattor visserligen ligger bra, men den totala skillnaden är 2-3 mm?

Är det alternativ 1 verkar det ju som om plattsättaren inte varit tillräckligt noga, men alternativ 2 kanske inte var fullt så lätt att märka innan och under plattsättningen om man inte kollat väggen med långpass innan.
 
Jag menar alternativ 1. Alternativ 2 föreligger också, men det är ju ett gammalt hus och något man får räkna med. Men alternativ 1 har ju mer med plattsättarens skicklighet att göra.

Jag pratade med plattsättaren idag och han sa att han jobbar med 1 mm tolerans och när jag mäter med skjutmått i hörnskarvarna så skiljer det över 2 mm på sina ställen. Nästa fråga är då hur man skall tackla det. Om det på en vägg sker på ett enda ställe kan man kanske acceptera det, händer det på två ställen kanske likaså, men någonstans går gränsen och frågan är var; överskrider man tolernasen på ett ställe river man inte och gör om, men när skall man göra det??
 
Riva ner väggen behöver ni inte göra. Sånna små fel går att ljuga bort. De räcker oftast med att ta ner den eller de plattor som är problem med, lägga något mindre fix eller helt enkelt slipa av plattan på baksidan så att den bli tunnare.
De fall jag kan tänka mig att man behöver riva är när plattsättan har skitigt i nivåskilldnade på flera cm som gör att väggen ser skev ut. I sådana fall bär man först bredspackla upp så att ytan blir rak.
 
OK, tack då vet jag.

Nu kommer en representant för firman vi köpt jobbet av hit och tittar. Bara att inte ge sig så blir det nog bra.
 
Vad säger tillverkaren?
Plattorna får väl inte vara hur skeva som helst från fabrik? Detta är väl inga billiga "kina"-plattor?
 
Plattorna var ganska dyra. ~1000 kr/kvm. Trots detta var det inga räta vinklar i hörnena på dem. Det skall jag ta med höganäs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.