Det var kvickt arbetat Fredrik!

Vilken modell av CA-Boden?
 
Fredrik, har du några bilder?
 
Jag har byggt Korsbacka modellen 60kvm, jo det har gått bra än så länge..

jag har en blogg där de finns en del bilder. Tyvärr så är de roliga att bygga än att blogga så den är tidvis lite uppdaterad :)

http://brodje.blogspot.com/

Har mycket fler bilder på det som är gjort inne sedan dess, ska försöka få ut dessa snart.. ska nog lära frugan bloggen, så blir det nog bättre.
 
60 kvm för 4-500 000 kr. Då kan det gå med 800,000 för 95 kvm (2 x Onsala eller Emmalund + Mariefred). Jag vill ha en vinkel trots allt (och 4 sovrum). Sadel- eller pulpettak får bli en kostnadsfråga. CA Boden tar mer för pulpetvarianten (dyrare takstolar?). Men f.ö. (isolering, yttertak) borde pulpet vara lite billigare och lite enklare.
 
Skön blogg Fredrik. Vet inte om jag ska bli inspirerad eller avskräckt? Men jag har ju skaffat en tomt så det är väl för sent att dra sig ur ;)
 
Det är bara att köra, jag tror nog du ska kunna klara dig på 800k, jag har inte kört billigast möjliga, hade jag velat det så hade jag nog kunnat pressa 50 till 100k till ner.

Det som kostade mycket mer än beräknat var grunden, trots att det var en plintgrund så överskred jag den budgetposten 3ggr. Detta pga svåråtkommligt avlopp och mycket extra utfyllnad av tomten.

Annars kan du ju alltid köpa en husvagn och skruva av hjulen :)
 
Orkade dock inte lägga ut perfekta stödlinjer för allt och millimetermäta allt.

Känns som att hususlingen kan fungera.

Not: bilderna är gjorda med movers.se och google sketchup.
 
  • skiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hus5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen dubbelsäng?
 
Känsla för detaljer Tösen. Välj ett av svaren:

1. Ingen vill dela säng med en byggslusk.
2. Tätt ska det vara.
 
Väljer alternativ två ;)
 
mickearos skrev:
Känsla för detaljer Tösen. Välj ett av svaren:

1. Ingen vill dela säng med en byggslusk.
2. Tätt ska det vara.
Fast det är nog bra att se till att iallafall ett av sovrummen är stort nog att ha dubbelsäng i, för framtida försäljningsmöjligheter, även om din plan kanske är att barnbarnen ska ha den i framtiden :-D
 
Absolut. Nu är sista rummet 2,4 meter brett. Queen-size?
 
Vill bara avrunda den här tråden med en observation. Så här ser Överbyggs Sandhamn 4 ut. Rätt likt.
 
  • 6-4-plan-c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en snygg dansk variant som påminner om din planlösning för just fritidshus som jag vet min man som älskar arkitektur t o m funderade på som alternativ till annan tomt - vet ej om taklutningen går upp som dina gör i vinkeln men jag tror han föredrar den med låga sidan i vinkeln mot altanen i stället och sovrummen tror jag gör sig bättre som så också rent estetiskt men även för förbättrad ventilation och hälsa vid sänggaveln. Faktiskt har du ett hälsosammare hus med högre takhöjd i synnerhet då i sovrummen som ju måste ses som viktigast.

Helt klart är en integrerad varinant mellan byggnaderna att föredra så korridorerna leder direkt in till umgängesytan men om det är möjligt att bygga var byggnad för sig så är det en fantastisk bra variant för att bygga just fritidshus där det är möjligt att börja bygga umgängesdelen för att sedan komplettera sovrumsdelen senare. Faktiskt den tankegången som kom från det danska fritidshuset.

Ferie77 eller ngt sånt hette det - det var en familj som hade byggt ett fritidshus med grästak och utökat fritidshuset efterhand och då kom på en bra variant på hur man byggde ett fritidshus vettigt för utökning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.